طراحی سامانه مدیریت نام‌گذاری اماکن و معابر با فناوری Web GIS

این سامانه ، نقشه‌ای جامع در اختیار سازمان‌های مربوطه از جمله شهرداری‌ها قرار می‌دهد که هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب نام یک معبر، در صورت تکراری بودن نام آن یا حتی بدون نام بودن آن هشدارهای لازم را دریافت کنند

مدیرعامل شرکت دانش بنیان مدرن اندیشان ساعی گفت: سامانه مدیریت نام‌گذاری اماکن و معابر بر پایه فناوری Web GIS طراحی و تولید شده و کمک می‌کند معابر بدون نام یا با نام تکراری شناسایی شود. این مسئله می‌تواند مشکلات آدرس دهی را رفع و در مواقع حساس مانند آتش‌سوزی‌ها، از بروز چالش اعزام تیم آتش‌نشانی به مکان اشتباه با نام مشابه جلوگیری کند.
به گزارش روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، استفاده از خدمات مکان‌یابی مبتنی بر شبکه از سال‌های گذشته تاکنون پیوسته بیشتر شده و امروز به یکی از خدمات پرکاربرد در میان مردم بدل شده و این در حالی است که علاوه بر مردم، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و حتی ارگا‌ن‌های دولتی نیز به مشتریان این تجهیز تبدیل شده‌اند. با توجه به اهمیت این فناوری، شرکت دانش‌بنیان مدرن ‌اندیشان ساعی که از سال ۱۳۹۰ تاکنون در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استقرار دارد به صورت تخصصی به این حوزه پرداخته است.
فرشاد احمدی ، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با تأکید بر اهمیت این فناوری اظهار کرد: این شرکت در همین راستا اقدام به طراحی و تولید سامانه «منام» یا به بیان دیگر «سامانه مدیریت نام‌گذاری اماکن و معابر کرده» است.
وی با بیان اینکه محصول مذکور مبتنی بر Web GIS و هدف کلی آن، ساماندهی نام‌گذاری معابر و اماکن شهرها است، افزود: در حال حاضر این سامانه در ۳۰ شهر از جمله اصفهان، شیراز، قم، اهواز، رشت، زاهدان و بابل و همچنین ۱۰ مرکز استان، نصب شده است.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مدرن اندیشان ساعی با اشاره به کاربرد این سامانه تصریح کرد: مشکلات موجود در خصوص نام‌گذاری معابر و اماکن از جمله تکراری بودن نام یا بدون نام بودن یک معبر منجر به بروز چالش در آدرس‌دهی می‌شود و حتی گاه مشکلات اساسی ایجاد می‌کند به همین دلیل با طراحی این سامانه تلاش شد تا مشکلات مذکور برطرف شود.
احمدی ادامه داد: این سامانه، نقشه‌ای جامع در اختیار سازمان‌های مربوطه از جمله شهرداری‌ها قرار می‌دهد که هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب نام یک معبر، در صورت تکراری بودن نام آن یا حتی بدون نام بودن آن هشدارهای لازم را دریافت کنند. از طرفی تمام مراحل روند تغییر نام کوچه‌ها و معابر را به صورت الکترونیکی و قابل پیگیری می‌شود و از همین رو تعداد مراجعات به شهرداری نیز کاهش می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: تکراری بودن نام معابر می‌تواند باعث آدرس دهی اشتباه شود که در موارد حساسی مانند آتش‌سوزی تیم آتش‌نشانی را با چالش مواجه می‌کند. بنابراین مدیریت نام‌گذاری اماکن و معابر بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
شایان ذکر است شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکنون به عنوان حلقه واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه در جهت توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و نهایتا تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است. هم اکنون در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حدود ۷۰۰ واحد دانش‌بنیان و فناور مستقر هستند.