درصد خون‌های اهدایی فیلتر می‌شوند

فیلتراسیون خون، احتمال مرگ را بسیار کاهش می دهد

میزان خون‌های فیلتر شده در برخی از استان‌های کشور به مرز ۷۰ درصد رسیده و این میزان رو به افزایش است

عبادلله سالک مقدم، معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون کشور، در جمع خبرنگاران خبر داد: ۷۰ درصد خون هایی که اهدا می شود، مورد فیلتر قرار می گیرد، یعنی گلبول سفید از خون جدا می‌شود، چراکه گلبول سفید در خون‌های اهدایی، مضراتی دارند و سبب ایجاد تب و بعضا مرگ می‌شود.

وی افزود: درتلاشیم تا سال آینده، این فیلترینگ را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

سالک مقدم در توضیحات بیشتر فیلتراسیون خون های اهدایی گفت:

یکی از فرآورده‌های سازمان انتقال خون، خون فیلتر شده است. همانطور که اشاره شد این بدین معناست که، گلبول سفید از خون جدا می‌شود زیرا گلبول سفید در خون‌های اهدایی، مضراتی دارند و سبب ایجاد تب و بعضا مرگ بیمار می‌شود. همچنین برخی از ویروس‌ها مانند HTLV۱ و HTLV۲ وجود دارند، هنگامی که گلبول سفید از خون جدا می‌شود این ویروس‌ها نیز جدا می‌شوند. جداسازی گلبول سفید از خون‌های اهدایی مزایای فراوانی به همراه دارد؛ به طور مثال، میزان مرگ و میر بیماران در جراحی قلب در صورت نیاز به خون کاهش می‌یابد. نه تنها میزان مرگ و میر بیماران در جراحی قلب در صورت نیاز به خون کاهش می‌یابد بلکه میزان بستری در بیمارستان‌ها و میزان بستری نوزادان نیازمند NICU که به خون نیاز دارند، کاهش می‌یابد.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون کشور، ادامه داد: جداسازی گلبول سفید از خون‌های اهدایی یک کار ارزشمندی است که ارزش افزوده به همراه دارد. لذا با توجه به مزایای کیسه‌های فیلتردار، سازمان انتقال خون در نظر دارد تولید خون‌های فیلترشده را به سمت ۱۰۰ درصدی سوق دهد.

سالک مقدم در خصوص وضعیت خون‌های فیلتر شده در کشور گفت: میزان خون‌های فیلتر شده در برخی از استان‌های کشور به مرز ۷۰ درصد رسیده و این میزان رو به افزایش است. اگرچه خون فیلتر شده ارزشمند است، اما در عین حال به نیروی انسانی و زمان بیشتری برای فیلتراسیون نیز نیاز دارد. اگر نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز سازمان انتقال خون فراهم شود با سرعت بالایی می‌توانیم میزان خون‌های فیلترشده را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

او همچنین اعلام کرد: به دنبال تست های جدید غربالگری خون هستیم. هرچند ایران از نظر امنیت خون در رتبه‌های بالا قرار دارد.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون کشور یادآورشد: در حوزه خون و انتقال آن، با تامین امکانات مالی هر اقدامی که مدنظر باشد، انجام می‌شود.