فرو نشست در اصفهان از حرف گذشت؛

زمین هر روز بیشتر در خود فرو می رود

باید اذعان داشت از ده سال پیش تاکنون هر چه در مورد فرو نشست هشدار داده شده فقط در حد حرف بوده و خبری از عمل نبود، باید دید کی؟ کجا؟ چگونه؟ و به چه قیمتی فرو نشست زمين های اصفهان توسط مسئولین امر مورد توجه قرار می گیرد

در حال حاضر موضوع فرونشست در کشور فاقد یک مرجع مورد وثوق واحد است و شاید تغیین متولی برای این موضوع بتواند دستیابی به اهداف مد نظر در کنترل و مقابله با این پدیده را هموارتر کند.
اصفهان شهری باستانی در مرکز ایران است. این شهر سومین شهر پهناور و پر جمعیت ایران پس از تهران و مشهد است. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این شهر به علت داشتن معماری زیبای اسلامی و بسیاری از بلوارهای زیبا، پل‌های سرپوشیده، تونل‌های زیبا، کاخ‌ها، مسجدها و مناره‌های منحصربه فرد معروف است. این امر باعث شده که در فرهنگ ایرانی اصفهان، نصف جهان لقب بگیرد.

پیامدهای فرو نشست کم نیستند
سالهاست این شهر زیبا و تاریخی حال وروز خوشی ندارد و هر روز با سرعت بیشتر به سمت فرونشست حرکت می کند. وقوع پدیده فرونشست زمین پیامدهای متعددی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و غیره به دنبال دارد؛ از جمله پیامدهای اقتصادی فرونشست می‌توان به افزایش هزینه نگهداری زیرساخت‌ها، کاهش ارزش زمین و اموال، خسارت به شریان‌های حیاتی، آسیب به ساختمان‌ها و ابنیه تاریخی، اختلال در فعالیت‌های اقتصادی و نابودی کسب و کارها اشاره کرد.

شماره معکوس برای فرو نشست زمین در اصفهان شروع شده است
سال ۱۴۰۱ خبرنگار ما گزارشی در مورد فرو نشست زمین در اصفهان نوشت و طی گفتگو با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، از احتمال وقوع فاجعه ای جبران ناپذیر با وقوع پدیده فرونشست زمین در اصفهان خبر داد، چرا که وی گفته بود با افزایش برداشت آب از سفره های زیرزمینی و زاینده رود، نه تنها ساختمان های قدیمی بلکه ساختمان های تازه احداث نیز از ناحیه فرونشست زمین دچار آسیب و خسارت شده اند و اگر پدیده فرونشست زمین جدی گرفته نشود با وقوع آن و آسیب به خطوط گاز، شاهد فاجعه ای جبران ناپذیر در اصفهان خواهیم بود. همچنین کارشناسان هشدار دادند که اصفهان تا ده سال دیگر در اثر فرونشست تخلیه خواهد شد، حال سه سال از آن تاریخ می گذرد در حالی که چند ماهی است اخبار بیشتری مربوط به فرو نشست در اصفهان منتشر می‌شود، آخرین خبر نیز مربوط به دو ماه پیش در خیابان شهیدان کاظمی بوده است، موضوع این است که در هربار فرو نشست اصفهان، دغدغه مندان و حتی مسئولان از عواقب، آسیب ها و عوارض فرو نشست می گویند و به همین بسنده می کنند، در همین رابطه مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم فروردین امسال در مصاحبه با خبر آنلاین گفت: کلانشهر اصفهان در معرض بحران فرونشست قرار دارد و تنها چاره علاج فرونشست اصفهان، جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب در کنار ریاضت آبی است که نیازمند سیاست تقنینی خواهد بود.

با روشهای سرپایی نظیر تغذیه مصنوعی آبخوان نمی‌توان پدیده فرونشست را در اصفهان کنترل کرد
مهدی طغیانی با اشاره به اینکه توسعه فرونشست زمین در نهایت منجر به آسیب دیدگی تمامی مستحدثات سطحی و زیرسطحی به صورت ترک خوردگی در ساختمان و گسیختگی شریان‌های حیاتی و آسیب‌دیدگی حمل و نقلی و سایتهای تاریخی و فرهنگی می‌شود، افزود: در حال حاضر موضوع فرونشست در کشور فاقد یک مرجع مورد وثوق واحد است و شاید تغیین متولی برای این موضوع بتواند دستیابی به اهداف مد نظر در کنترل و مقابله با این پدیده را هموارتر کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اوضاع فرونشست را در کلانشهر اصفهان اسفبار دانسته و گفته با روشهای سرپایی نظیر تغذیه مصنوعی آبخوان نمی‌توان پدیده فرونشست را در اصفهان کنترل کرد.
باید اذعان داشت از ده سال پیش تاکنون هر چه در مورد فرو نشست هشدار داده شده فقط در حد حرف بوده و خبری از عمل نبود، باید دید کی؟ کجا؟ چگونه؟ و به چه قیمتی فرو نشست زمین های اصفهان توسط مسئولین امر مورد توجه قرار می گیرد.