۰ تا ۱۰۰قیمت ارزهای دیجیتال تا کریسمس

فرزانه مستاجران این روزها صحبت در مورد ارزهای دیجیتال به آنچنان ضد و نقیضی رسیده است که یک نفر پیش بینی کرده تا کریسمس ارزش بیت کوین به ۱۰۰ دلار می رسد و در جایی دیگر گفته شده ارزش بیت کویین صفر دلار است! در یکجای دنیا از این ارزها حمایت می شود و به […]

فرزانه مستاجران

این روزها صحبت در مورد ارزهای دیجیتال به آنچنان ضد و نقیضی رسیده است که یک نفر پیش بینی کرده تا کریسمس ارزش بیت کوین به ۱۰۰ دلار می رسد و در جایی دیگر گفته شده ارزش بیت کویین صفر دلار است! در یکجای دنیا از این ارزها حمایت می شود و به رسمیت شناخته شده و در جایی دیگر استفاده ، تولید و حتی خرید و فروش آن جرم محسوب می شود .به نظر می رسد قدرتی فراتر از قدرت اقتصادی در پشت این ارزها وجود دارد و به یک جنگ سیاسی تبدیل شده است. مهم این است که بدانیم کدام کشورها این جنگ را پیروز خواهند شد و پیروزان میدان چه موضعی نسبت به ارزهای دیجیتال دارند، تا آینده قیمت ارزهای دیجیتال مشخص شود.

پلن‌بی، خالق مدل انباشت به جریان بیت کوین، با انتشار پیامی در توییتر احتمال داد قیمت این ارز دیجیتال تا انتهای امسال به ۱۰۰,۰۰۰ برسد. البته او تأکید کرد ماه‌های پیش رو بسیار حیاتی هستند. پلن‌بی پیشتر هم از رسیدن بیت کوین به این ارقام خبر داده بود و هنگامی که بیت کوین از ناحیه ۶۴ هزار دلار سقوط کرد، او معتقد بود که روند صعودی هنوز به پایان نرسیده است.

در حال حاضر قیمت عمده ارزهای دیجیتالی با نوسان همراه بود و قیمت بیت کوین به ۴۸ هزار دلار رسیده است. چین یکی از کشورهای سر سخت در مقابل ارزهای دیجیتال است وبانک مرکزی چین یک بار دیگر علیه ارز‌های دیجیتالی موضع گرفته و با صدور بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواسته است تا از بازار رمزارز‌ها دوری کنند.

اما در سویی دیگر یک تحلیلگر آماری بر این باور است که ارزهای دیجیتال هیچ ارزشی ندارد!  نسیم نیکلاس طالب نویسنده، دانشور، آماردان و تحلیلگر ریسک لبنانی-آمریکایی است که آثارش بر مسائل تصادفی بودن و احتمال و عدم قطعیت متمرکز است. کتاب قوی سیاه او، که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، در ارزیابی ساندی تایمز به عنوان یکی از ۱۲ کتاب اثرگذار بعد از جنگ جهانی دوم توصیف شده‌است. نسیم طالب، در مقاله اخیر خود گفته است که بیت‌کوین به عنوان ارز بدون دولت و یک پرچین در برابر تورم و همچنین به عنوان یک سرمایه گذاری امن، شکست خورده است. البته  او پیشتر، بیت‌کوین را «بیمه»ای در برابر کنترل دولت ها بر پول نامیده بود اما براساس موضع جدید نسیم طالب در مقاله اخیر خود، بزرگترین ارز رمزنگاری شده موفق نشده است تا به عنوان پرچینی در برابر تورم و یک سرمایه گذاری امن عمل کند.

این پژوهشگر احتمالات می‌گوید: بیت کوین ارزش «دقیقاً صفر» دارد، زیرا بقای آن ملزم به مقدار مداوم بهره است. او در مقابل، طلا و سایر فلزات گرانبها را جز سرمایه‌گذاری‌هایی می داند که تقریبا فاقد هزینه‌های نگهداری هستند، در درازمدت ارزش خود را از دست نمی‌دهند و به عنوان دارایی فیزیکی نیازی به تعمیرات و نوسازی ندارند.این تحلیل‌گر ریسک تأکید می‌کند این تصور که بیت‌کوین یک سرپناه امن مالی است، اشتباه است.او تأیید می‌کند که بیت‌کوین به‌جای اینکه ارزش خود را در طول زمان حفظ کند، به نظر می‌رسد که دقیقاً مانند دیگر دارایی‌های حباب‌دار به نقدینگی واکنش نشان می‌دهد.

در کشورهای مختلف ،دولتها به دلیل حمایت سرمایه های مردمشان موضع مشخص خود در برابر ارزهای دیجیتال را بیان کرده و  از این رو مردم میدانند در صورت سرمایه گذاری بر روی این ارزها از سوی دولتشان مورد حمایت قرار می گیرند یا خیر؟ اما متاسفانه دولتمردان کشور ما هنوز هیچ موضع مشخصی نسبت به این جریان نشان نداده اند و شایسته است که تیم اقتصادی دولت جدید نظر واضحی راجع به این جریان اعلام کند و از نظر خود حمایت کند تا مردم نیز با خیال آسوده تری در این راستا سرمایه گذاری کنند و یا به این عرصه ورود نکنند.