گرانی طلا ازدواج را مختل کرد

گران شدن سکه و طلا بر همه جوانب زندگی انسان امروزی تاثیر گذار شده است و همین امر باعث شده سود جویان زیادی به ضرب سکه های تقلبی در کشور بپردازند تا شاید کمکی باشند برای دولت در جهت کاهش قیمت طلا و سکه در بازار!

گرانی طلا ازدواج را مختل کرد

اما از موضوع ضاربان سکه و طلا که بگذریم عده ای دیگر نیز در این آشفته بازار از بالا رفتن سکه سود می برند و آن هم دسته ای از خانم هایی هستند که شغلشان ازدواج است و ازدواج می کنند تا مهریه بگیرند و با پولش یک ماشین شاسی بلند و یک آپارتمان لاکچری و… خریده و به قول خودشان زندگی کنند! البته مسلما هر کس این روزها به دادگاه مراجعه می کند تا مهریه اش را مطالبه کند جزو این افراد محسوب نمی شود ولی متاسفانه آمار رجوع چنین اشخاصی به دادگاه های خانواده زیاد شده و گران شدن هر روز سکه و طلا به آن دامن می زند.
موضوع مهریه موضوع جدیدی نیست ، هر چند از دیر باز گفته اند «مهریه را کی داده و کی گرفته » اما چندیست مهریه را نمی دهند اما با زور و بلا و زندان می گیرند.
مهریه چوبی دو سر طلاست که یک طرف آن با شادی آغاز زندگی مشترک و سر دیگرش با اشک و نفرین و جدایی همراه است.
البته بگذریم از این ازدواج هایی که آخرش نیز با جشن طلاق همراه است و با شادی تمام می شود!
در ملل مختلف دادن هدیه به زن هنگام ازدواج مرسوم است و این هدیه بستگی به فرهنگ های مختلف، میزان متفاوتی دارد.
یکی از سنن بسیار کهن در روابط خانوادگی بشری این است که مرد هنگام ازدواج برای زن مالی را به عنوان مهر قائل می شده است و چیزی از مال خود به زن یا پدرزن خویش می پرداخته است .
مهریه در واقع تقدیم و پیشکش بخشی از دارایی و حاصل زحمات مرد به همسر خود است که – به ویژه در مورد بانوانی که خود شاغل نیستند- زن بتواند با آن وسایلی را که نیاز دارد یا خواهد داشت خریداری و تهیه کند یا پشتوانه مالی داشته باشد.
مهریه شروع تامین معاش از طرف مرد است که بعد به شکل نفقه ادامه پیدا می کند. اما امروزه این رسم ارزشمند یعنی دادن هدیه، قلب ماهیت شده و کاربردهای دیگری یافته است.
امروز دیگر مهریه برای دادن هدیه به زن نیست وسیله ای برای فخر فروشی و یا خجالت زن است که اگر کم باشد مایه خجالت و اگر زیاد باشد مایه مباهات دختر و خانواده اوست.
و اما مشکل اصلی در مورد مهریه جای دیگر است.
با توجه به پیچیده تر شدن جامعه و بروز مشکلات حادتر در مسائلی مثل ازدواج، مهریه دیگر مهریه تعریف شده نیست و به وسیله ای تبدیل شده است برای کسب درامد برخی از افراد در جامعه سوال اینجاست که چرا نهادهای جامعه ما باید همچنان قوانین شرعی و مدنی را که برای مهریه به معنای واقعی کلمه وضع شده بر قراردادی حاکم و جاری می کنند که عملا دیگر مهریه نیست و فقط اسمی از آن مانده است.
البته اکثر آقایان هنگام ازدواج فکر نمی کنند که روزی بخواهند حق قانونی زنان که مهریه شان هست را پرداخت کنند و گرنه این مبالغ هنگفت مهریه را قبول نمی کردند اما این نکته هم قابل توجه هست که در مقابل عدم نیت پرداخت آقایان، زنانی هم هستند که وجود مهریه بالا موجب می شود تا با کمترین اختلاف یا مشکلی در زندگی به فکر جدایی و شروع زندگی جدیدی بیافتند و چه راهی آسان تر از به اجرا گذاشتن مهریه؟
با توجه به ازدیاد زندانیان مهریه به دلیل گران شدن بیش از حد سکه به نظر می رسد وقت آن رسیده تا قانون های مهریه در کشور بیشتر بررسی شود تا جوانان رغبت بیشتری برای ازدواج داشته باشند.