لزوم تربیتی فهمیده وار ،برای پایان یافتن مشکلات حاضر

فرزانه مستاجران شاید نوشتن زندگی نامه فردی که بیش از ۱۳ سال  را در این دنیا سپری نکرده است آنچنان جذابیتی نداشته باشد اما اگر آن فرد شهید حسین فهمیده باشد میتوان کتابهای زیادی در این باره نوشت . محمد حسین فهمیده،  در خانواده‌ای مذهبی در قم چشم به جهان گشود. وی شیفته و عاشق […]

فرزانه مستاجران

شاید نوشتن زندگی نامه فردی که بیش از ۱۳ سال  را در این دنیا سپری نکرده است آنچنان جذابیتی نداشته باشد اما اگر آن فرد شهید حسین فهمیده باشد میتوان کتابهای زیادی در این باره نوشت .

محمد حسین فهمیده،  در خانواده‌ای مذهبی در قم چشم به جهان گشود. وی شیفته و عاشق امام (ره) بود و با تمام وجود سعی در اجرای فرامین امام داشت. فهمیده دوازده ساله بود که حوادث کردستان اتفاق افتاد. خود را به کردستان رساند، ولی به دلیل کمی سن، او را باز می‌گردانند با شروع جنگ  محمد حسین تصمیم می‌گیرد که به جبهه برود و با متجاوزان بعثی بجنگد اما باز هم سن او از ۱۲ تجاوز نکرده بود ! به راستی چگونه روح بلندی خداوند در این نوجوان کم سن و سال قرار داده بود که این چنین حاضر بود جان خود را فدای کشور و اسلام کند؟

زمان کوتاه بود . به فاصله چند ماه از حضور محمد حسین فهمیده در جبهه تا ورود به ۱۳ سالگی او! خبر نیز کوتاه بود” صدای جمهوری اسلامی ایران با قطع برنامه های خود اعلام می کند که نوجوانی سیزده ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است”.

اما این پایان ماجرا نیست. ماجرا آنجایی آغاز می شود که  امام می گوید”  رهبر ما آن طفل دوازده ساله‏اى است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید. ”  به این ترتیب و با این کلمات، حسین و فداکاری و شجاعت او جاودانه شد. بقایای پیکر شهید حسین فهمیده در بهشت زهرا، قطعه ۲۴، ردیف ۴۴، شماره ۱۱، به خاک سپرده می شود. اما به عنوان رهبر جامعه ما شناخته می شود. حالا  دقیقا ۴۰ سال ازآن ماجرا می گذرد. آیا هنوز هم رهبر و الگوی ما به خصوص نوجوانان ما شهید فهمیده است؟ به راستی چگونه رفتاری مناسب یک نوجوان است و وظیفه بقیه افراد جامعه در قبال یک نوجوان چیست؟ همه ما میدانیم که نوجوانی پلی است بین دنیای بچگانه و دنیای آدم بزرگ ها. پس بد نیست بدانیم که اگر این پل خراب شود و ارتباط درستی بین این دو دوره از زندگی در دوران نوجوانی ایجاد نشود ، نوجوانی که قرار است کمی جلوتر پا به جوانی بگذارد با کوله باری خالی از تجربه در این مسیر قدم خواهد گذاشت و معلوم نیست بتواند در آینده به درستی از پس مسئولیت ها زندگی خود برآید یا نه؟!

۸ آبان ماه ، روز شهادت محمد حسین فهمیده است. او نوجوانی ۱۳ ساله بود که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید، و به پاس بزرگداشت وی امروز را به نام نوجوان ، نام گذاری کرده اند تا شاید فرصتی باشد برای شناخت هرچه بیشتر دنیای نوجوانی. در تاریخ ایران از این رشادت ها کم نبوده است اما میتوان از شهید فهمیده به عنوان سنبلی از اراده راسخ و خواستن یاد کرد هر چند موانع زیادی من جمله سن کم اش مانع از جبهه رفتن اش می شد اما در مقابل تمام این موانع ایستادگی کرد و به هدف خود که شهادت و دفاع از مام میهن بود رسید. نوجوانان امروز ما هم باید اراده را از شهید فهمیده بیاموزند. رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند:”زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش ‏آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‏های دفاع مقدس می‌‏باشد.”

هر چند امروز جنگ رودر رو نیست اما کشور ما روزهای سختی را طی می کند و امروز تمام امید کشور به جوانان و نوجوانانی است که آینده ساز این میهن هستند. شاید تربیتی فهمیده وار لازم است تا نسل های بعد از ما به مشکلاتی که ما درک کردیم پایان دهند.