قرن جدید ،قرن ارزشمندها

فرزانه مستاجران هر سال در آستانه سال نو که می شود خیلی از ما تصمیم میگیریم که سال جدید را به گونه ای بهتر آغاز کنیم،برنامه ریزی بهتری داشته باشیم و پشت کار بیشتری از خود بروز دهیم تا موفقیت را در آغوش بگیریم اما انگار امسال اندکی متفاوت است. از یک سو کرونا امید […]

فرزانه مستاجران

هر سال در آستانه سال نو که می شود خیلی از ما تصمیم میگیریم که سال جدید را به گونه ای بهتر آغاز کنیم،برنامه ریزی بهتری داشته باشیم و پشت کار بیشتری از خود بروز دهیم تا موفقیت را در آغوش بگیریم اما انگار امسال اندکی متفاوت است. از یک سو کرونا امید های ما طی سال گذشته را  کم رنگ کرده است و از سوی دیگر ورود به سال ۱۴۰۰ مصادف شده با پا گذاشتن به قرن جدید. آیا نباید در قرن جدید متحول شویم؟ چه دوست داشته باشیم چه نه، قرن جدید با خود نو آوری های زیادی خواهد آورد که مجبور هستیم با آن جلو رویم و الا از جامعه و پیشرفت های آن فاصله خواهیم گرفت. پس باید دانش خود را برای قرن تازه ، به روز کنیم. آیا آماده هستیم؟

در اقتصاد امروز ، دانش به عنوان مهمترین سرمایه ، جایگزین سرمایه مالی و فیزیکی شده است . در طول عصر صنعت بهای تمام شده دارایی ها ، کارخانجات ، تجهیزات و مواد خام بود که برای موفقیت یک تجارت لازم بود اما در عصر اطلاعات این استفاده موثر از سرمایه های فکری است که معمولاً در موفقیت یا شکست یک مجموعه مؤثر است . سرمایه فکری ،دانشی است که می تواند به سود تبدیل شود و به عنوان دارایی پنهان شناخته می شود. بنابراین به کارگیری آن موجب افزایش توان رقابتی فرد  و سودآوری آتی آن می شود .

 سرمایه فکری سرمایه ای فراتر از دارایی های فیزیکی و دارایی های مشهود است . امروزه سهم سرمایه فکری به دلیل تولید دانش و اطلاعات و درنتیجه تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش می تواند نقش مهمی در خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی داشته باشد . به همین دلیل در سطح بنگاههای اقتصادی نیز عملکرد مالی شرکت ها می تواند تحت تأثیر دارایی های فکری و سرمایه انسانی قرارگیرد.

به بیان دیگر اقتصاد صنعتی جای خود را به اقتصاد دانش محور داده است. در اقتصاد صنعتی عوامل اصلی تولید ثروت اقتصادی، داراییهای فیزیکی و مشهود مانند زمین، نیروی کار، پول و ماشین آلات و … میباشند و ترکیب این عوامل است که در نهایت موجب تولید ثروت می شود. در این نوع اقتصاد، دانش به عنوان کلیدی ترین عامل ایجاد ارزش و ثروت، نقش ناچیزی ایفا میکند. در اقتصاد دانش محوربه دانش و سرمایه فکری به عنوان عامل اصلی تولید ثروت در مقایسه با سایر داراییهای مشهود و فیزیکی جایگاه مهمتری اختصاص مییابد.

همانطور که مشخص است در کشور های پیشرفته  سازمان ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند ، اقتصادی که در آن دانش و دارایی های نامشهود به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است .  کشور ما نیز در قرن جدید خواه و ناخواه مجبور است این روند را در پیش گیرد. پس ما در حال وارد شدن به یک جامعه دانشی هستیم که در آن منافع اقتصادی اصلی، دیگر سرمایه بیشتر، منابع طبیعی و نیروی کار بیشتر و … نیست. قرن  جدید، قرن اقتصاد دانشی است. و دنیا مطعلق به افرادی خواهد بود که از دانش بیشتری برخوردار هستند. البته این تنها به رشته ای خاص منوط نمی شود بلکه در همه عرصه ها بسط داده خواهد شد.

در عصر جدید آن آرایشگری که بیشترین توانایی در استفاده و تبلیغ هنر خود را دارد کسب درآمد بیشتری میکند، موسیقی دانی که ارزش آفرینی بیشتری میکند از لحاظ اقتصادی نیز ارزشمند تر است و معلمی که هنر تدریس و جذب دانش آوزان عصر تازه را بهتر بداند به طور حتم از لحاظ مالی نیز تامین خواهد بود. پس به امید اینکه قرن جدید ، قرن انسان های ارزشمند باشد خود را آماده میکنیم تا به سال ۱۴۰۰ با دانشی به روزتر وارد شویم.