زبان مادری، اقتصاد غربی

امروز ، روزجهانی زبان مادری است. در چنین روزی در سال ۱۹۵۲ دانشجویان بنگلادشی برای زبان بنگالی و پا بر جا بودن آن ایستادگی کردند و همین امر باعث شد پاکستان و بنگلادش از همدیگر جدا شوند. هرچند نام گذاری این روز به عنوان روز زبان مادری که پیشنهادی از بنگلادشی ها بود از سوی […]

امروز ، روزجهانی زبان مادری است. در چنین روزی در سال ۱۹۵۲ دانشجویان بنگلادشی برای زبان بنگالی و پا بر جا بودن آن ایستادگی کردند و همین امر باعث شد پاکستان و بنگلادش از همدیگر جدا شوند. هرچند نام گذاری این روز به عنوان روز زبان مادری که پیشنهادی از بنگلادشی ها بود از سوی یونسکو مورد استقبال قرار گرفت و از سال ۲۰۰۰ تا کنون روز ۲۱ فوریه یا همان ۲ اسفند به عنوان روز جهانی زبان مادری به ثبت رسید و سراسر دنیا جشن گرفته می شود. اما سیاست های جهانی دقیقا بر عکس این ماجرا پیش رفت و اگر خواهان تعامل با دنیا باشیم باید با حفظ زبان مادری،  یکی از زبان های متداول و معروف دنیا را یاد بگیریم .

سیاست های غربی از سالها پیش به گونه ای برنامه ریزی کرده است که هر کس بخواهد با غرب در ارتباط باشد باید زبان آنها را بیاموزد . جالب اینجاست که اگر آنها هم بخواهند با ما در تعامل باشند ، باز ما مجبور هستیم زبان آنها را بلد باشیم. البته آموختن یک یا چند زبان به عنوان زبان دوم بسیار خوب و پسندیده است اما اینکه یک زبان مانند زبان انگلیسی در کل دنیا متداول باشد چیزی جز استعمار دنیا نیست. به هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم در حال حاضر اروپایی ها توانسته اند زبان خود را مانند خیلی دیگر از مسائل قاره شان بر دیگران تحمیل کنند و ما نیز باید بیاموزیم.

همانطور که میدانید دانستن زبان عامل اصلی و تاثیرگذاری در تسهیل ارتباطات است و به افراد اجازه می دهد تا در فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مشارکت کنند. با دانستن زبان های رایج دنیا سفر کردن راحت تر می شود. خرید و فروش و مبادلات اقتصادی تسهیل می یابد و تعاملات و استفاده از علوم دیگر کشورها میسر خواهد شد

زبان انگلیسی یکی از مهم ترین زبان های رایج دنیاست و مسلما این تصادفی نیست که از ۱۰شهر اقتصادی بزرگ دنیا ۸ شهر تسلط کامل به زبان انگلیسی دارند. در نتیجه یادگیری زبان خارجی نقش موثری در میزان درآمد افراد دارد.  وارن میگوید” «هر چه بیشتر بیاموزید، بیشتر کسب خواهید کرد».  این قانون وارن در مورد یادگیری زبان به وضوح قابل مشاهده است. به نطر میرسد بعد از زبان انگلیسی ، زبان آلمانی یکی از زبان های معروف دنیا باشد .هرچند تعداد افرادی که آلمانی زبان مادریشان است آنقدرها زیاد نیست اما آلمانی یک مورد استثنا به شمار می‌آید، زیرا آلمان یکی از سه  قدرت برتر است و این بدان معنی است که این زبان برای یک فرد خارجی می‌تواند ارزشمندتر از زبان یک اقتصاد نسبتا بسته باشد. اما سومین زبان معروف دنیا ، زبان فرانسوی های رمانتیک است.در سراسر دنیا بیش از ۲۰۰ میلیون نفر توانایی صحبت به زبان فرانسوی را دارند و به دلیل فراگیری آن یکی از زبانهایی که یادگیری آن در اقتصاد نیز میتواند کمک بکند، فرانسوی است. زبان فرانسوی بعد از انگلیسی از گستردگی خوبی برخوردار است. در کشورهای اروپایی که زبان مادریشان عموما انگلیسی است، دومین زبانی که می آموزند در بیشتر مواقع اسپانیایی است. شاید به همین دلیل است که  کشورهای اسپانیایی زبان نیز مانند مکزیک، شیلی و کلمبیا به سرعت در حال احاطه اقتصاد جهانی هستند. اما در سالهای اخیر آموختن یک زبان دیگر هم بسیار به اقتصاد خود و کشورمان کمک خواهد کرد و آن هم زبان ماندارین و یا همان چینی است. چین  جدیدترین مهره اقتصادی قدرتمند است  اما متاسفانه فراگیری این زبان بسیار سخت است و یا حداقل به آسانی فراگیری اسپانیایی و انگلیسی نیست. به دلیل نزدیکی کشور ما ما کشورهای عرب نشین حوزه خلیج فارس و اینکه در حال حاضر این کشورها از ثروتمند ترین کشورهای منطقه و حتی جهان هستند، یادگیری زبان عربی نیز بسیار در یک اقتصاد پویا می تواند موثر باشد.به هرحال با لزوم حفظ و نگهداری از زبان شیرین فارسی، یادگیری یک زبان دوم میتواند کمک بسیاری به ما بکند.

فرزانه مستاجران