داستان درخشان‌ترین طرح

کارشناسان و اهالی فن معتقدند شهرک صنعتی خصوصی همانند یک سیتی سنتر طلا و جواهر خواهد بود که تمام کارگاه‌های سازنده طلا و جواهر در آن مستقر می‌شوند و موجب هم افزایی در این صنعت می‌شود و امید می‌رود با احداث این شهرک، استان اصفهان در حوزه صادرات طلا و جواهر به جایگاه گذشته خود برگردد و شاهد اشتغال زایی در این حوزه باشیم

آزاده سلیمان نژاد : در حالی که قرار بود در روزهای پایانی سال، سرنوشت نهایی زمین شهرک طلای اصفهان مشخص شود، اما امیر رضا نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان چند روز پیش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نسل فردا گفت: زمین در نظر گرفته شده برای احداث شهرک طلا محدودیت‌هایی دارد، به گفته وی مراحل واگذاری به مشکلاتی برخورده؛ اسناد مالکیت باید به نام راه و شهرسازی باشد تا بتواند این اسناد را واگذار کند بنابراین فعلاً نمی‌توان گزارش مشخصی در موضوع اسناد مالکیتی ارائه داد، نقش همچنین افزود؛ به دلیل محدودیت‌های موجود زمین در نظر گرفته شده برای ساخت شهرک طلا، استانداری با مکان مناسب‌تری موافق است که موضوع در دست بررسی است.

  • اصفهان پایتخت تولید طلا و جواهر کشور

کاربرد گسترده طلا در صنایع خاص و استراتژیک و استفاده از آن به عنوان زینت باعث شده توسعه این صنعت در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گیرد. در کشور ما نیز همواره بر توسعه این صنعت تاکید شده است، از آنجا که ۶۰ درصد مصنوعات طلای کشور در اصفهان تولید می‌شود سال‌ها پیش طرح تأسیس شهرک طلا و جواهر در این استان مطرح شد، به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان، ۱۸۰۰ کارگاه کد دار رسمی طلا و جواهر در استان اصفهان، فعالیت داشته‌اند که تعداد این کارگاه‌ها به دلایلی از جمله توقف صادرات هم اکنون به ۸۰۰ کارگاه می‌رسد. با این حال با توجه به اینکه استان اصفهان پایتخت تولید طلا و جواهر کشور است موضوع ساخت شهرک طلا در این کلان شهر برای تمرکز یافتن کارگاه‌های طلا سازی مطرح شده است.

  • ۱۵ سال در انتظار ساخت شهرک طلا

خرید و فروش روزانه حدود ۱۵ هزارگرم طلا و جواهر در اصفهان و گستردگی واحدهای طلا فروشی در سطح شهر وعدم تمرکز در یک مکان موجب زحمت زیاد برای اهالی این فن شده بود. همین موضوع سبب شد سال ۱۳۸۶ کلنگ شهرک طلا و جواهر در شرق اصفهان به زمین خورد تا خرید و فروش و نقل و انتقالات طلا به استان راحت شود. مرداد ماه ۱۳۹۲ هوشنگ شیشه بران رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان به ایسنا گفته: ۱۰ سال است که طرح ساخت شهرک طلا در اصفهان مورد بحث قرار گرفته است و البته تمام مراحل اداری آن تا کنون طی شده و به زودی در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت، ۷ سال بعد سید حسن قاضی عسگر معاون وقت امور اقتصادی استانداری اصفهان از اختصاص ۳۰ هکتار زمین برای ایجاد شهرک طلا و جواهر خبر داد و گفته: شهرک طلا و جواهر اصفهان وارد مرحله اجرا شد. قاضی عسگر سال سه سال پیش به ایسنا گفت:” مصوبه ایجاد «شهرک صنعتی خصوصی فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی» برای اولین بار ۱۵ سال پیش تصویب شد اما متاسفانه اجرای پروژه طی این مدت به دلایل مختلف، متوقف شد. اکنون این طرح پس از سه سال پیگیری، در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تصویب شد و برای واگذاری زمین آماده است. پس از عبور از این مرحله، کلنگ آغاز پروژه به زمین خواهد خورد.

  • اختلاف نظرها برای ساخت شهرک طلا تمامی ندارد

اما در روزهای پایانی سالی که گذشت امیر رضا نقش در نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه مکان یابی زمین شهرک صنعتی طلا در استان انجام شده است گفت امکان تغییر آن هم وجود دارد، به گفته نقش «مکان در نظر گرفته شده برای احداث شهرک تخصصی طلا و جواهر استان در مجاور شهرک صنعتی جی و در مسیر فرودگاه اصفهان قرار دارد و قرارداد واگذاری زمین آن از اراضی معادن اطراف انجام شده است؛ با توجه به اینکه هنوز واگذاری‌ها انجام نشده، قابلیت جابه‌جایی زمین این شهرک وجود دارد اما با توجه به نیاز به دریافت استعلام‌های لازم، این کار زمان بر خواهد شد».

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در گفتگوی اختصاصی با نسل فردا گفت: قرار است وضعیت زمین کنونی، مشارکت درباره زمین و قابلیت‌های توسعه آن توسط اتحادیه طلا و جواهر و انجمن‌های مربوطه بررسی و تا پایان اسفند ماه نتیجه این بررسی‌ها اعلام شود. با وجود اینکه محسن طلایی‌مینایی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان از وسعت کم زمین تخصیص یافته برای ساخت شهرک گفته و اعلام کرده زمینی که به مساحت ۳۰ هکتار در نزدیکی فرودگاه اصفهان برای این شهرک تعیین شده بسیار کم است اما علی موزرانی نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان تنها از عدم واگذاری این زمین صحبت به میان آورده است، علی موزرانی همچنین گفته طبق جلسات برگزار شده با استاندار اصفهان و مسئولان مربوطه، تخصیص این زمین تصویب شده و با رفع موانع دولتی و طی شدن مراحل واگذاری آن، سریعاً فراخوان برای ساخت آن داده می‌شود.

 

  • جانمایی شهرک تخصصی طلای استان از نظر مساحت و وضعیت جغرافیایی آن مناسب نیست

 همچنین امیر حسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز معتقد است جانمایی شهرک تخصصی طلای استان از نظر مساحت و وضعیت جغرافیایی آن مناسب نیست و این مکان از لحاظ مساحت و وضعیت جغرافیایی آن در آینده پاسخگوی نیازهای استان نخواهد بود.

امیر حسین کمیلی در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه انتخاب و معرفی این زمین در گذشته اشتباه بوده است، افزود: این مکان برای ایجاد یک طرح ملی و بین‌المللی مطلوب نیست. وی با بیان اینکه ایرادهای کلی به توافق‌های انجام شده در باره این شهرک وارد است، گفت” نباید به فکر ارزش افزوده این زمین باشیم بلکه باید شهرک طلا را به عنوان یک طرح ملی برای خدمت رسانی به فعالان این عرصه در استان و کشور راه‌اندازی کنیم.

 

  • در صورت ساخت شهرک طلا ۲۰ هزار شغل ایجاد می‌شود

از همه این حرف وحدیث ها که بگذریم کارشناسان و اهالی فن معتقدند شهرک صنعتی خصوصی همانند یک سیتی سنتر طلا و جواهر خواهد بود که تمام کارگاه‌های سازنده طلا و جواهر در آن مستقر می‌شوند و موجب هم افزایی در این صنعت می‌شود و امید می‌رود با احداث این شهرک، استان اصفهان در حوزه صادرات طلا و جواهر به جایگاه گذشته خود برگردد و شاهد اشتغال زایی در این حوزه باشیم. به گفته محققان این مجموعه براساس مطالعه الگوهای موجود در دنیا همچون ترکیه، اسپانیا و ترکیه خواهد بود که در آن سیستم ایمنی فوق پیشرفته و سیستم تصفیه پساب مدرن وجود خواهد داشت. گفته می‌شود یکی از هدف گذاری‌های این شهرک، گسترش صادرات طلا و از سوی دیگر جاذبه‌های گردشگری برای معرفی صنعت و هنر طلا و جواهر اصفهان است.

در حالی که در ۱۰ سال گذشته اخبار متعددی از دستبرد به واحدهای صنفی طلا و جواهر فروشی و حتی مرگ طلا فروشها مخابره می‌شود به نظر می‌رسد مسئولین و متولیان واحدهای صنفی نیاز به حمایت بیشتری برای روشن شدن چراغ شهرک متمرکز به عنوان شهرک طلا و جواهر دارند. موضوع مکان شهرک، وسعت آن، واگذاری زمین و بسیاری موارد دیگر بحث‌های لا ینحل تأسیس شهرک طلای اصفهان است که می‌طلبد مسئولین، نهادهای مربوطه، اتحادیه و انجمن‌های طلا و جواهر در این باره کمر همت را ببندند، به امید اینکه این آرزوی دیرینه برای اهالی فن و جوانان جویای کار در اصفهان محقق شود چرا که پیش بینی شده با احداث این شهرک ۲۰ هزار شغل در شهر گنبدهای فیروزه‌ای ایجاد شود.