تبادل دانشجو زمینه ساز صادرات فناوری‌های بومی

کنسرسیوم فعالیت‌های بین‌المللی مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان "IUN"، اسفند سال ۹۷ بین چند دانشگاه مستقر در اصفهان از جمله صنعتی، علوم پزشکی، هنر، دانشگاه اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی استان تشکیل شد.هدف از تشکیل این کنسرسیوم، هم افزایی ظرفیت و مزیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی پیشرو اصفهان در جهت ارتقای همکاری علمی و بین‌المللی و هدایت دانشگاه‌ها به سطوح بین‌المللی با انجام فعالیت‌های مشترک است

مدیر دفتر تعاملات علوم و فناوری ایران در شهرک سازمان همکاری شانگهای گفت: تبادل دانشجو، اعطای پژوهانه و ارتباط شرکت‌های دانش بنیان ایران و چین، زمینه صادرات فناوری‌های بومی کشورمان را فراهم می‌کند.

ناصر گل صنمی در نشست معرفی فرصت‌های تحقیقاتی و گرنت های پژوهشی کشور چین در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: امروزه ورود فناوری‌های جدید یکی از مهم‌ترین مباحث در کشورمان است و همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌ها و پارک‌های فناوری دو کشور می‌تواند به ورود فناوری‌های پیشرفته به ایران منجر شود.

وی با بیان اینکه چین در تبدیل دانش به ثروت و ایجاد اشتغال اقدام‌های زیاد و مهمی انجام داده است، اظهار داشت: می‌توان با بهره گیری از دانش و منابع انسانی و تعامل با دانشگاه‌های چین، تجربه‌های آنها در این زمینه را کسب کرد.

گل صنمی با تاکید براینکه پژوهش‌های فناورانه و کاربردی در صنعت در چین از ارزش خاصی برخوردار است، اضافه کرد: هیچ جایگاه از قبل تعیین شده‌ای برای دانشجویان خارجی وجود ندارد بلکه توانمندی‌ها و مهارت‌های افراد به ایجاد فرصت برای آنان منجر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت شاندوگ با اشاره به اینکه دانشجویان مشغول تحصیل در خارج، سفیران علمی کشور هستند، تصریح کرد: چین این فرصت را با بودجه و امکانات برای دانشجویان خود فراهم می‌کند تا پس از یک دوره مطالعاتی در خارج، به کشور برگردند و به جامعه خدمت کنند.

مدیر دفتر تعاملات علوم و فناوری ایران در شهرک همکاری‌های اقتصادی تجاری سازمان همکاری شانگهای همچنین تاکید کرد که می‌توان از ظرفیت کنسرسیوم فعالیت‌های بین المللی دانشگاه‌ها و مراکز علمی اصفهان (IUN) برای ارتباط و تبادل فناوری میان ایران و چین بهره گرفت.

وی با اشاره به فرصت‌های تحقیقاتی مشترک و شرایط استقرار در پارک‌های علم و فناوری استان شاندونگ چین، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیادی برای همکاری دانشگاه‌های استان اصفهان با دانشگاه‌های شاندونگ چین وجود دارد.

مدیر مرکز همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در حال رایزنی برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری بین اعضای کنسرسیوم فعالیت‌های بین المللی دانشگاه‌های اصفهان (IUN) و دانشگاه‌های استان شاندونگ چین هستیم.

پیمان مصدق با اشاره به ظرفیت‌های الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای، افزود: وقتی وارد این ارتباط می‌شویم، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های ما می‌توانند از این فرصت و ظرفیت چند صد میلیارد دلاری آن بهره بگیرند.

وی درباره ظرفیت علمی دانشگاه‌های چین اظهار داشت: دانشگاه‌های زیادی در این کشور با جایگاه خوب در رتبه بندی‌های بین المللی و با رتبه کمتر از ۶۰۰ وجود دارد.

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و انتظار می‌رود با عضویت کامل کشورمان در این سازمان منطقه‌ای، فضای مساعدی برای توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بین ایران با کشورهای عضو بویژه چین، روسیه و هند برداشته شود.

کنسرسیوم فعالیت‌های بین‌المللی مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان “IUN”، اسفند سال ۹۷ بین چند دانشگاه مستقر در اصفهان از جمله صنعتی، علوم پزشکی، هنر، دانشگاه اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی استان تشکیل شد.

هدف از تشکیل این کنسرسیوم، هم افزایی ظرفیت و مزیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی پیشرو اصفهان در جهت ارتقای همکاری علمی و بین‌المللی و هدایت دانشگاه‌ها به سطوح بین‌المللی با انجام فعالیت‌های مشترک است.