به حکم روزی حلال به همدیگر رحم کنیم

فرزانه مستاجران این روزها قیمت دلار کاهش داشته ولی قیمت اجناس در بازار نه تنها کاهشی نداشته است بلکه هر روز و یا بهتر بگوییم هر ساعت دچار افزایش قیمت می شوند . این در حالی است که وقتی شایعه افزایش قیمت دلار هم به بازاریان برسد،  به بهانه گرانی دلار اجناسشان را گران می […]

فرزانه مستاجران

این روزها قیمت دلار کاهش داشته ولی قیمت اجناس در بازار نه تنها کاهشی نداشته است بلکه هر روز و یا بهتر بگوییم هر ساعت دچار افزایش قیمت می شوند . این در حالی است که وقتی شایعه افزایش قیمت دلار هم به بازاریان برسد،  به بهانه گرانی دلار اجناسشان را گران می کنند اما حالا ارزان شدن دلار هیچ کاهش قیمتی را در بازار به بار نیاورده است. متاسفانه در ماه های اخیر اجناس در بازار های ایران به گونه ای قیمت گذاری می شود که لزوما مغازه داران قبل از دادن قیمت ، ارزش دلار را چک می کردند و اگر هزار تومان دلار گران تر شده بود صدها برابر آن را در قیمت اجناسشان جبران می کردند. مردم هم که دیگر نفسی برای اعتراض به این افراد سود جو ندارند یا به اجبار پول زور را پرداخت می کنند و یا به دلیل وضعیت سخت معیشتی که گریبان گیر اکثر اقشار جامعه شده است از خرید خود هرچند هم که ضروری باشد منصرف می شوند. حالا ماه هاست که برخی از خانواده های ایرانی نتوانسته اند مایحتاج ضروری مانند مرغ و گوشت و میوه و حتی دارو بخرند!

اما چرا در این روزها که نرخ ارز کاهش یافته است، شاهد نزولی شدن قیمت‌ها در بازارهای مختلف نبوده‌ایم. عده‌ای دلیل عدم کاهش قیمت در بازارهای مختلف پس از ارزان شدن ارز را عدم یک نظارت صحیح می‌دانند .متاسفانه بازار ایران مدتهاست نظارتی بر خود ندیده است. به نظر میرسد بازار ارز تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا  رغبتی برای افزایش قیمت ندارد و اگر بخواهیم وضعیت را با ماه‌های گذشته مقایسه کنیم خواهیم دید که این بازار عملا به کما رفته است. البته این کما بیشتر به شخصی شباهت دارد که خود را به خواب زده و هر آن دوباره بیدار خواهد شد . شاید به همین دلیل است که مردم هم اعتمادی به این کاهش قیمت دلار ندارند و بازار نیز واکنشی نشان نمی دهد. اما از طرف دیگر مصرف کنندگانی که ماههاست به بهانه افزایش قیمت دلار در فشار هستند حال با این وجود توقع دارند تا همان‌گونه که افزایش نرخ ارز در قیمت بازارهای مختلف اقتصادی به‌خصوص کالاهای اساسی تاثیر داشته است، اکنون که ارز روند کاهش قیمت را در پیش گرفته است کالاهای اساسی هم کاهش قیمت را تجربه کنند. اما این توقع در حالی است که فعلا خبری از کاهش قیمت‌ در بازار کالاهای اساسی در میان نیست .با توجه به این مسائل عده‌ای از صاحب‏‌نظران می‌گویند قیمت کالاها با افزایش قیمت ارز بالا می‌رود اما با کاهش قیمت ارز پایین برنمی‌گردد. عده‌ای دیگر معتقدند که منطق حاکم بر بازار، بر این اصل است که اصولا قیمت‌ها پس از بالا رفتن برای کاهش انعطاف نداشته و به سختی و با رَوَندی کُند به سمت قیمت‌های قبل می‌رود. بنابراین حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان لازم است تا فروشندگان اجناسی را که با قیمت بالا خریداری کرده و به فروش رسانده‌اند راضی به کاهش قیمت باشند. در نتیجه نباید منتظر پایین آمدن قیمت‌ها باشیم. وقتی چنین مطالبی گفته شود نتیجه این می‌شود که بازار در برابر هر نوع عملی که افزایش قیمت را تجربه کند، پس از بازگشت به آرامش تمایل کمتری را برای کاهش قیمت از خود نشان می‌دهند، به نوعی دیگر در برابر کاهش قیمت‌ مقاومت خواهد کرد. و این ناشی از سودجویانی است که بازار های ایران را در دست گرفته اند. فرقی نمی کند که یک بقالی کوچک سر کوچه داشته باشیم یا تاجر بزرگی باشیم به حکم شرع و روزی حلال باید هر جنس را با درصدی سود مشخص به فروش برسانیم و اگر دلار ارزان و گران شده در قیمت اجناسی که ما قبلا خریده ایم نباید تفاوتی ایجاد شود.