اولین گام دولت جدید از روی سقف می گذرد!

فرزانه مستاجران مشکل مسکن سالهاست که گریبان گیر مردم و دولت شده است وبا وجود راهکارها و قوانین وضع شده فراوان توسط مسئولان و ارگانهای مختلف این مشکل هر روز به کلافی پیچیده تر تبدیل می شود که باز کردن گره کور آن عزمی جدی میخواهد. دولتی که قرار است سر کار بیاید اگر میخواهد […]

فرزانه مستاجران

مشکل مسکن سالهاست که گریبان گیر مردم و دولت شده است وبا وجود راهکارها و قوانین وضع شده فراوان توسط مسئولان و ارگانهای مختلف این مشکل هر روز به کلافی پیچیده تر تبدیل می شود که باز کردن گره کور آن عزمی جدی میخواهد. دولتی که قرار است سر کار بیاید اگر میخواهد این مشکل را برطرف کند راهی طولانی و پیچیده را باید بپیماید که البته رییس جمهور منتخب قول آن را داده است و جز اولین شعار های انتخابیتش برطرف کردن مشکل مسکن در کشور بوده است.

آقای رئیسی در شعار های انتخاباتی خود مرتبا راجع به حل معضل مسکن صحبت به میان می آورد و گفته بود در صورت رئیس‌جمهور شدن هر سال یک میلیون مسکن خواهد ساخت. البته برخی معتقدند توان فنی ساخت یک میلیون مسکن در سال در کشور وجود ندارد و حداکثر می‌توان سالی ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار مسکن ساخت. اما او بر سر حرف خود همچنان مانده و حتی حالا که دیگر انتخاب هم شده اولین هدفش را برطرف کردن مشکل اشتغال و مسکن دانسته است.

 ابراهیم رئیسی دراولین نشست خبری خود بعد از انتخاب شدنش به عنوان نماینده مردم در مسند ریاست جمهوری پاسخ به این سوال که مهمترین و با اولویت ترین سیاست دولت او در حوزه معیشتی چیست و اولین دستوری که در روز اول کاری دولت برای حل این مشکلات صادر خواهد کرد کدام است، گفت:  ان شاءا… در روز آغاز کار دولت، ما اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فسادزا و بسترهایی که ایجاد رانت می کنند باید خاتمه پیدا کند. یعنی تمام دستگاه‌های اداری موظفند زمینه های فساد و رانت خواری در کشور را از بین ببرند و این سازوکارها توسط دولت اصلاح می‌شود.وی افزود: اولین اقدامی که خواهیم کرد مسئله توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود و دست اندرکاران این حوزه در بخش های مختلف بایدحضوری فعال با مشارکت مردم عزیز داشته باشند.

اما ساخت مسکن در کشور ما  سه مشکل اساسی تأمین نقدینگی، تأمین زمین و تأمین مصالح ارزان قیمت دارد که یک شبه حل نخواهد شد. در صورتی که دولت بتواند این سه مشکل را مدیریت کند به راحتی بیش از یک میلیون مسکن در سال در کشور ساخته خواهد شد. روشهای مختلفی که منجر به چاپ پول نمی‌شود، جهت تأمین نقدینگی ساخت مسکن وجود دارد. روشهایی چون مانده تسهیلات صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان،صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، حساب‌های امانی، بازار رهن ثانویه، واسپاری مسکن، توسعه‌ای شدن بانک مسکن و…همچنین حدود ۹۰درصد مساحت کشور در اختیار دولت است و محدودیتی از این جهت برای تخصیص زمین مناسب،جهت ساخت مسکن وجود ندارد.اگر دولت اراده ساخت مسکن در داخل شهرهای فعلی را داشته باشد نیز زمین‌های قابل‌توجهی در اختیار وزارتخانه‌ها برای ساخت مسکن وجود دارد. اما مشکل تامین مصالح و مواد اولیه نیز که مشکل کوچکی نیست با اندکی مدیریت قابل حل است. تمامی مصالح اصلی ساخت مسکن مثل فولاد،سیمان و…در کشور در حال تولید است و ظرفیت تولید نیز بسیار بیشتر از نیاز داخل است و به کشورهای مختلف صادر میشود.این قابلیت وجود دارد که با ایجاد هماهنگی میان وزارت صمت و اقتصاد مصالح با قیمت مناسب بدست سازندگان برسد.

همه این راهکارها برای دولتی که قصد رفع موانع و مشکلات را دارد موجود است اما کارشکنی های بسیاری نیز توسط سود جویان در حال حاضر به وقوع می پیوندد که باید مانعی برای آنها نیز به وجود آید و دست دلالان و سود جویان بازار مسکن یکبار برای همیشه از این بازار پر درآمد کوتاه شود تا مردم کشورمان اندکی با خیال راح تر به رفع مشکلات روز مره زندگی که ماحصل سالها بی تدبیری برخی مسئولان بوده است بپردازند و حداقل خیالشان راحت باشد که وقتی بیرون از خانه در تلاش هستند سقفی بالای سرشان است.