احیای بناهای تاریخی با صندوق های توسعه

هدف صندوق درآمدزایی نیست بلکه هدف اصلی آن احیای بناهای تاریخی است

دریاوفایی : شهاب طلایی مدیرعامل صندوق احیا بناهای تاریخی و توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف کشور در چهارمین نشست تخصصی معاونان میراث فرهنگی گفت: وجود صندوق توسعه، نقش مهمی در احیای بناهای تاریخی دارد و باید توسعه پیدا کند.
وی با بیان اینکه صندوق موسسه‌ای کاملا دولتی و بخشی از وزارتخانه است، بیان داشت: در اساسنامه صندوق بسیاری از ظرفیت‌های قانونی در موضوعات مختلف لحاظ شده است. باید از تجربه گذشته برای آینده پیش‌روی میراث فرهنگی غافل نشویم.
وی تصریح کرد: هدف صندوق درآمدزایی نیست بلکه هدف اصلی آن احیای بناهای تاریخی است. ابهامات موجود بین صندوق، معاونت میراث‌فرهنگی و استان‌ها قابل حل و شفافیت است و با استفاده از این ظرفیت‌های قانونی و تعامل با یکدیگر می‌توان به احیای میراث‌فرهنگی کشور و تشویق مردم به این حیطه کمک کرد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و بهره‌برداری از اماکن تاریخی، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره ضوابط مربوط به سرمایه‌گذاری به‌منظور اتمام پروژه‌های نیمه کاره، فرایند واگذاری‌ها با برگزاری مزایده در استان، تهیه و ارائه طرح مرمت در زمان واگذاری، تدوین آیین‌نامه شورای فنی صندوق برای ارائه به معاونت میراث‌فرهنگی، استفاده از ظرفیت ماده ۲۷، تهیه ساختار و تشکیلات صندوق برای ارائه به سازمان امور استخدامی کشور، ابلاغ اعتبار درآمدهای حاصل از واگذاری‌ها به استان، تعیین و تکلیف ۴۴ بنای مصوبه هیت وزیران به‌منظور واگذاری به استان، شرایط واگذاری بنا با ترک تشریفات و با هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور، استفاده از ظرفیت صندوق به‌منظور تقویت بخش حقوقی و دارایی‌های وزارتخانه، واگذاری بناهای نفیس با رعایت ضوابط و ملاحظات کمیته نفایس کاربری پرداخت.
او در پایان ابراز امیدواری کرد: با تعامل و همکاری شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی باشیم.