گرفتن غرامت از اداره برق

فرزانه مستاجران حالا که این روز ها وزات نیرو بدون ذکر هیچ دلیل و برنامه ی مشخصی اقدام به قطع برق مشترکین خود در شهرهای مختلف کشور کرده است و این قطعی ها همچنان ادامه دارد بد نیست ما هم اندکی با حقوق خود در این باره آشنا شویم و بدانیم در این روزها اگر […]

فرزانه مستاجران

حالا که این روز ها وزات نیرو بدون ذکر هیچ دلیل و برنامه ی مشخصی اقدام به قطع برق مشترکین خود در شهرهای مختلف کشور کرده است و این قطعی ها همچنان ادامه دارد بد نیست ما هم اندکی با حقوق خود در این باره آشنا شویم و بدانیم در این روزها اگر در اثر نوسانات برقی خطرمالی و جانی ما را تحدید کند چگونه باید از حق خود دفاع کنیم و آیا اصلا در قانون حقوقی برایمان در اینباره قائل شده اند؟

طبق قانون ما با خرید انشعاب برق حق استفاده همیشگی از برق را داریم و اگر این انشعاب بدون دلیل موجهی از سوی ارائه دهنده این انرژی که همان اداره برق منطقه مان است قطع شود ، سازمان مذکور باید به ما غرامت بدهد . غیر از این یک قانون دیگر وجود دارد که اگر در اثر نوسانات برقی به وسایل و یا حتی جان ما اسیبی وارد شود اداره برق باید به ما خسارت بپردازد. یکی از آیتم‌های قبوض برق حق بیمه است که رقمی معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشترکان شهری و ۵۰ تومان در ماه از مشترکان روستایی اخذ می‌شود تا اگر حادثه ای برای وسایل برقی ایجاد شد افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند.

از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ قرار بر این بود که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند . در حال حاضر ۳۵ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که ماهانه به طور میانگین مبلغی حدود ۳.۵ میلیارد تومان به عنوان حق بیمه در قبض برق پرداخت می‌کنند. هرچند به دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق، برخی از مشترکان توجهی به آن نمی‌کنند؛ به همین دلیل در هنگام وقوع حادثه از چنین تسهیلاتی بی اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمی‌شوند. البته اثبات اینکه در اثر نوسانات برقی به ما خسارت وارد شده است خود مشکلی بزرگ است .

طبق اعلام شرکت توانیر، برای خسارت تجهیزات حداکثر ۱۲۱ میلیون و ۲۸۰ هزار ریال، آتش‌سوزی و انفجار حداکثر چهار میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال،، غرامت فوت حداکثر چهار میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداکثر  سه میلیارد و ۳۲ میلیون ریال و هزینه پزشکی حداکثر  سه میلیارد و ۲۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تعلق می‌گیرد. براساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند.

محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیردلیل قطعی های برق را در چند روز اخیر گرمای بی سابقه دانسته که البته مردم آنچنان گرما را حس نمی کنند و شاید آقایان در کنار دستگاه های ماینر هستند که چنین گرمایی را حس کرده اند!

همچنین گفته شده  امسال چاه های کشاورزی زودتر به مدار آمدند و دستگاه های سرمایش مردم زودتر روشن شده و پدیده‌ای به نام رمز ارز متاسفانه یک حجم قابل ملاحظه‌ای از مصرف را به خود اختصاص داد و تا  یک ماه آینده همین روال در قطعی برق ادامه خواهد داشت.

در این بین مردم در فضای مجازی از تولید رمز ارز توسط دولت صحبت می کنند و از این جریان ناراضی هستند ضمن اینکه عده ای که اتفاقا تعدادشان کم هم نیست اظهار کرده اند تا زمانی که برق مصرفی مردم کشورمان تامین نشده نباید برق به دیگر کشورها صادر شود اما مسئولان تنها از ارزان بودن برق صحبت می کنند و اذعان کرده اند اگر برق گران شود این مشکل با مصرف کمتر حل خواهد شد و گویا خبرندارند از درآمدهای ناچیز اکثریت مردم و عدم  توان پرداخت همین قبوض به اصطلاح کم را!