کی شروع می کنید؟!

فرزانه مستاجران اگر گشتی در شبکه های اجتماعی بزنید به صفحات زیادی بر میخورید که مملو از مطالب انگزیشی و راه کار برای شروع یک کسب و کار و یا کارآفرین شدن است و ما روزانه بیش از ۱۰ مطلب در این مورد بر میخوریم که شاید با دقت هم مطالعه کنیم و با خود […]

فرزانه مستاجران

اگر گشتی در شبکه های اجتماعی بزنید به صفحات زیادی بر میخورید که مملو از مطالب انگزیشی و راه کار برای شروع یک کسب و کار و یا کارآفرین شدن است و ما روزانه بیش از ۱۰ مطلب در این مورد بر میخوریم که شاید با دقت هم مطالعه کنیم و با خود تصمیم بگیریم که به زودی از آن استفاده کنیم ولی چرا هنوز مجال استفاده از آنها را نیافته ایم و یا بهتر بگویم چرا با وجود انباشته ای از اطلاعات و کوهی از تصمیمات برای کارآفرین شدن هنوز ما کار آفرین نشده ایم؟!

به نظر می رسد افرادی که به دنبال کسب اطلاعات برای کارآفرینی هستند به وسیله شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف حداقل دانش لازم را کسب نموده اند و در این قسمت از ماجرا مشکلی نداشته باشند اما هنوز آماده شروع نیستند و تعلل میکنند. دلایل مختلفی میتواند دلیل این ماجرا باشد. الویت بخشی در امور روزانه به کار های درجه دوم و سوم میتواند یکی از مهم ترین دلایل این امر باشد. ملاقات با دوستان، سرگرمی‌ها، ورزش و حتی کار کارمندی‌تان. همه اینها باعث می‌شوند شما وقتی برای کار آفرینی نداشته باشید. البته معنای این حرف قطع رابطه بادوستان  و یا استعفا از محل کارتان نیست اما این یک حقیقت است که وقت انسان محدود است و باید بتواند حتی برای مدتی کوتاه از برخی روزمرگی ها بگذرد تا به نتایج مطلوب برسد.

تعلل یک ضعف یا مشکل برای شما نیست. واقعیت این است که ما به هزینه‌های فعلی کارهای خود، نسبت به هزینه‌های آینده آن، وزن بیشتری می‌دهید. جورج ایکرلاف، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱، در مقاله‌ای معروف در این رابطه (۱۹۹۱)، چنین تعریفی ارائه داده است:”تعلل در کارها وقتی اتفاق می‌افتد که هزینه‌های فعلی در مقایسه با هزینه‌های آینده، به‌طور برجسته‌ای بیشتر می‌شوند و باعث می‌شوند افراد وظایف خود را به فردا موکول کنند، بدون اینکه پیش‌بینی کنند وقتی آن فردا بیاید، کاری که باید انجام بدهند دوباره به تعویق خواهد افتاد.”

در گفته ایکرلاف، «به‌طور برجسته‌ای» عبارت کلیدی است که یعنی به چیزهایی که ملموس و قابل دیدن هستند وزن بیشتری می‌دهید و به چیزهایی که هنوز نمی‌بینید وزن کمتر. می‌بینید که دوستتان به شما پیام می‌دهد و می‌گوید قرار است کلی خوش بگذرد، اما نمی‌بینید که شش ماه است به‌خاطر عقب‌ انداختن کارهای مهم، درآمد کافی نداشته‌اید.

انگیزه نداشتن می‌تواند نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه تمایلات کمال‌گرایانه دارید یا به‌شدت از خودتان انتقاد می‌کنید. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که زیاد از خودشان انتقاد می‌کنند، پیشرفت چندانی در اهداف فعلی یا انتظارات اهداف آینده خود ندارند. می‌توانم خیلی راحت بنشینم و برای شما بنویسم که «سخت نگیر» و «با خودت خوب باش.» اما این مشکل عمیق‌تر از این حرف‌ها است. برای اینکه بر مشکل انتقاد از خودتان- که کاملا ذهنی و وابسته به تفکرات خودتان است- غلبه کنید، می‌توانید پیشرفتی که به دست آورده‌اید را بسنجید- که کاملا عینی و بی‌طرفانه است. بهتر است لیستی از این پیشرفتهایتان تهیه کنید که با پر شدن آن انگیزه های شما نیز بیشتر خواهد شد.

به هر حال برای به دست آوردن بعضی جایگاه ها باید از خود گذشتگی کرد . مثلا کمتر خوابید، کمتر مهمانی رفت و یا حتی کمتر در فضای مجازی چرخید .ظرفیت سازی برای توسعه کارآفرینی از یک سو مستلزم ارائه آموزش ها و مهارت های کارآفرینی با رویکرد بازار محور و بر اساس نیازهای جامعه است. اما از سوی دیگر توسعه کارآفرینی نیازمند شناخت و رفع موانع و ایجاد زمینه های مناسب جهت توسعه فعالیت های تولیدی و خدماتی است. برای اینکه در این چرخه جای بگیریم فقط لازم است شروع کنیم . یک شروعی مبتنی بر عقل و اراده که از امروز آغاز شود نه از فردا…