کرونا و  امتحان بچه هیئتی ها؛  به بهانه محرم ، وجه اسلام را خدشه دار نکنیم

فرزانه مستاجران کمتر کسی در ایران وجود دارد که با آمدن محرم دلش نلرزد برای شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع). مراسمی که  شیعه و سنی ، ترک وکرد و لر و فارس و عرب نمی شناسد ، فقیر و غنی در آن شرکت میکنند  و شاید توشه ی یکسال آرامش در زندگی پر […]

فرزانه مستاجران

کمتر کسی در ایران وجود دارد که با آمدن محرم دلش نلرزد برای شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع). مراسمی که  شیعه و سنی ، ترک وکرد و لر و فارس و عرب نمی شناسد ، فقیر و غنی در آن شرکت میکنند  و شاید توشه ی یکسال آرامش در زندگی پر هیاهوی امروزی را در این ایام جمع آوری می کنند. از فراق روی یک یوسف اگر یعقوب سوخت، هجر هفتاد و دو یوسف کرده خونین دل مرا

عزاداری برای امام حسین (ع) از زمان امام سجاد (ع) آغاز شد و تا کنون بعد از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال از آن واقعه هنوز هم سوگ عاشورایی یکی از غم انگیز ترین سوگهاست که پابر جا مانده است . البته طی این سالها شکل و شمایل برگزاری این سوگواری دستخوش تغییرات زیادی شده است . امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: روش پدرم امام موسی بن جعفر (ع) این بود که هرگاه ماه محرم می رسید پیوسته غمگین بود تا دهه عاشورا سپری شود روز عاشورا روز گریه و ماتم او بود و می فرمود: «هو الیوم الذی قتل فیه الحسین». اما آنطور که در تاریخ میخوانیم پابرجا ماندن محرم هیچ ارتباطی به برخی از رسوم غلط امروزی ندارد.   باید باور کنیم که عزاداری خالصانه برای ابا عبدالله هیج ارتباطی به مساله های حاشیه ای چون تهیه غذا و نذری ندارد و به طور منطقی و شرعی هزینه کردن بر واجبات بر زمین مانده بسیار بهتر از هزینه کردن در راه مستحبات است.

سالهاست برگزاری مراسم محرم در ایران مورد هجوه دشمنان و معاندان داخلی و خارجی قرار گرفته و متاسفانه برخی از سیاست گذاری های غلط مانند تجملات بی رویه در این مراسم ها باعث شده بود بهانه ای به دست دشمن باشد برای این نوع از برخوردها. اما امسال جریان به گونه ای دیگر رقم خورده و بیماری کرونا بر تمام جهان سایه شوم خود را پهن کرده است. دانشمندان تنها راه علاج این بیماری را فاصله اجتماعی می دانند . البته رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی هیچ منافاتی با محزون بود و بر پا داشتن عزاداری حسینی ندارد اما با بسیاری از گردهم آیی ها ، دسته جات عزاداری ، اجتماع در حسینیه ها و مساجد و نذری دادن ها  در تقابل است. تقابلی که خود بچه مذهبی ها هم به آن پایبند هستند و خود را ملزم به رعایت آن می دانند. حال چه شده که مسئولین کشور اصرار به برگزاری این مراسم ها طی سنوات قبل دارند؟! مگر نه این است که سالهاست همه ی ما از ورود برخی از فرهنگ های غلط به مراسم محرم شکوه داشته ایم ، چرا امسال که فرصتی برای تصحیح آن وجود دارد و مردم نیز بدون تعصب حاضر به همکاری هستند کمیته ای برای ایجاد قوانین بهداشتی اسلامی ایجاد نمی شود تا دوباره بعد از محرم موجی از کرونا را شاهد نباشیم؟! اینبار علاوه بر فرهنگ ایرانی ها اسلام نیز زیر سوال خواهد رفت و از دید مردم جهان به یک دین افراطی تبدیل می شود که برای سلامتی مردم نیز ارزش قائل نیست! آیا هدف از حمایت برگزاری مراسم محرم کما فی سابق ،لطمه زدن به وجه اسلام نیست؟

این که رییس جمهور کشورمان تاکید کرده است ، عزاداری محرم چه در مناطق قرمز و چه سفید برگزار شود البته با رعایت پروتکل های بهداشتی ، تنها یک حرف است که شاید روزها نیازمند بررسی متخصصین امر باشد تا با وضع قوانین اسلامی توام با بهداشتی به جهانیان ثابت کند اسلام دینی است برای تمام عمر و تمام شرایط. تا محرم نشده به فکر نجات سلامتی مردم و ملعبه قرار نگرفتن اسلام باید بود. وقتی محرم آمد دیگر خیلی دیر است. بچه مذهبی ها و هیئتی ها امسال باید نتیجه چندین سال درس گرفت از اسلام را پس دهند. شاید امسال امتحان باشد،  امیدواریم نمره قابل قبولی بیاوریم.