چراغ قرمز بورس،تبری بر بدنه استارت آپها

فرزانه مستاجران در دهه ی گذشته استارت آپ های کشورمان متولد شدند و جوانه زدند البته در این مسیر با مشکلات فراوانی رو به رو بودند که همین امر باعث انحلال بسیاری از انها شد اما تعدادی هم توانستند تاب آورند و به مرحله رشد برسند. سال ۹۹ قرار بود این رشد به مرحله ی […]

فرزانه مستاجران

در دهه ی گذشته استارت آپ های کشورمان متولد شدند و جوانه زدند البته در این مسیر با مشکلات فراوانی رو به رو بودند که همین امر باعث انحلال بسیاری از انها شد اما تعدادی هم توانستند تاب آورند و به مرحله رشد برسند. سال ۹۹ قرار بود این رشد به مرحله ی باردهی برود و در بورس کشور شاهد خرید و فروش سهام شرکت های استارت آپی باشیم حتی یک شرکت هم در آستانه این امر قرار گرفت اما ماحصل آن ناموفق بودن ورود شرکت های استارت آپی به بورس در سال ۹۹ بود و پرونده این مسئله در آن سال نیمه تمام بسته شد. در سال جدید هم بعید به نظر میرسد حداقل تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری فعالیتی در این باره انجام شود. دولت بعدی هم تا مشخص شدن اعضا و وزرایش به چند ماهی فرصت احتیاج دارد و یعنی حداقل در شش ماهه اول سال خبری از حضور شرکت های استارت آپی در بورس نخواهد بود.

نیاز استارتاپ‌ها به تجربه‌ راه‌های جدید تامین سرمایه و همچنین بهره‌مندی آنها از معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی از جمله دلایل دفاع از حمایت این طرح است. ورود یک کسب‎وکار به بازار سرمایه یا به عبارت دیگر عرضه سهامشان در بورس، همیشه برای آنها پدیده خوشایندی است. به‌ویژه برای آن دسته از کسب‎وکارهای استارت‎آپی که توانسته‎اند مراحل پرچالش رشد و جذب سرمایه‌ها از منابع مختلف را پشت سر گذاشته و با ورود به بورس، در واقع، دوران بلوغ را تجربه کرده و برای اهداف بلندمدت و رشد و توسعه بیشتر سرمایه‌گذاری کنند. از طرفی، به پشتوانه این بلوغ بتوانند شاهد ورود سرمایه بیشتری به اکوسیستم استارت‎آپی باشند. بر اساس قوانین اقتصادی ورود استارت‎آپ‌های بالغ شده و رشدیافته به بورس اتفاق خوبی است که برای اکوسیستم چند نوید مستقیم و غیرمستقیم دارد.

هرچند ورود به بورس برای شرکت های نو پای استارت آپی مزایای زیادی میتواند داشته باشد اما از دو جنبه میتوان مهم ترین مزیت های آن را برسی کرد. نخست تامین مالی و بهره‌مندی از منابع جدید است. دوم، ورود به بازار سرمایه به معنای بلوغ استارت‎آپ ها بوده طوری که از لحاظ ادبیات سرمایه‎گذاری در استارت‎آپ‎ها، پایان مرحله استارت‌آپی و ورود به مرحله بلوغ شرکت تلقی می‌شود. به هر حال، زمان عرضه عمومی سهام استارت‌آپ ها در بورس، نشانه‎ای از گذراندن دوران پرریسک و رسیدن به بقا است. به تعبیری، این اتفاق سیگنال خوشایندی به سرمایه‎گذاران و شرکای استارت‎آپ‌ها است. در نهایت، از منظر مردم عادی که به‌عنوان سهامدار جزء و خریداران سهام استارت‎آپ‌ها در بازار حضور دارند، وقتی صورت‌های مالی یک شرکت از کارآمدی مدیریتی آن خبر می‌دهد، به‌طور طبیعی این سهم با واکنش مثبت روبه‌رو می‌شود و برعکس. در یک بازار شفاف، حتی اگر عرضه اولیه موفق هم نباشد باز هم می‌توان انتظار داشت در ادامه راه موفق شود.

البته زمان ارائه عرضه اولیه این شرکت ها بسیار مهم است در این روزها که تنها چراغ قرمز بورس به روی مردم و سرمایه گذاران روشن است ،ورود شرکت های استارت آپی نیز نمیتواند دردی از آنها دوا کند و تنها باعث سر خوردگی شرکت های نوپا می شود. در حال حاضر بازار بورس کشورمان در حالت مریضی به سر می برد .شرایطی که سبب شده است نقدشوندگی سهام به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شود. نسبت گردش پولی از زمان کاهش حد نوسان قیمت‌ها تاکنون به شدت کاهش یافته و حالا سهامداران از حق مسلم خود در به فروش رساندن سهام محروم شده‌اند. بازاری که میتوانست به رشد صنعت کمک کند و در مرحله ای قرار داشت که شرکت های استارت آپی نیز به آن دل خوش کرده بودند با قوانین بی موقع و دخالت های دستوری به نا امن ترین بازار تبدیل شد و حالا شرکت های بزرگ نیز چشم امیدشان را ازآن بسته اند چه برسد به شرکت های نوظهور.