وظیفه دولت در ماه های آتی

فرزانه مستاجران هر چند دنیای مجازی در روز های کرونایی به کمک تجارت آمده است و اندکی از چالش های اقتصادی این روزها کاسته است اما وجود تعاملات اجتماعی برای پیشبرد مسیر اقتصادی امری اجتناب نا پذیر است. کشور ما نیز مانند بسیاری از کشور های دیگر منتظر نتیجه واکسیناسیون است تا بتواند به اقتصاد […]

فرزانه مستاجران

هر چند دنیای مجازی در روز های کرونایی به کمک تجارت آمده است و اندکی از چالش های اقتصادی این روزها کاسته است اما وجود تعاملات اجتماعی برای پیشبرد مسیر اقتصادی امری اجتناب نا پذیر است. کشور ما نیز مانند بسیاری از کشور های دیگر منتظر نتیجه واکسیناسیون است تا بتواند به اقتصاد خود سامان دهد و معظلات ناشی از کرونا در دنیای اقتصاد را التیام بخشد اما تا آن زمان چگونه میتوان بر مشکلات اقتصادی موجود فائق آمد و شرایط را قابل تحمل  نمود؟

 الگویی که کشور ما برای مقابله با کرونا دنبال می کند ، الگوی کج دار و مریز است . یعنی هم مردم و هم سیاستمداران با توجه به میزان فوتی های روزانه محدودیت ها و مراودات خود را تنظیم میکنند. در زمانی که شیوع بیماری افزایش می‌یابد، محدودیت‌های اجتماعی شدت می‌یابد و مردم نیز با توجه به افزایش ریسک بیماری، تعاملات خود را کاهش می‌دهند. در سوی دیگر، زمان کاهش شیوع بیماری و افت فوتی‌ها، سیاست‌گذار محدودیت‌ها را کمرنگ‌تر می‌کند و مردم نیز با توجه به این شرایط تعاملات غیرضروری خود را افزایش می‌دهند.این الگو علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز استفاده شده است اما در کشور های آسیای شرقی مانند کره و چین و ژاپن از ابتدای امر تا کنون تقریبا رفتار ها ثابت و سختگیرانه بوده است و این میتواند یکی از دلایل اصلی کنترل بیماری کرونا در این کشور ها باشد.

محدودیت های رفت و آمد در یک ماه اخیر باعث شد موج بیماری در کشور نزولی شود اما  مشکل کرونا هنوز تمام نشده است. ویروس در کمین است و با کمی غفلت ممکن است دستاورد یک‌ماه اخیر از دست برود. از نگاه کارشناسان تهیه سریع واکسن با کیفیت و مورد اعتماد متخصصان، ایمنی جمعی، هرچه سریع‌تر و با حداقل هزینه جانی  از مهم ترین اقداماتی است که دولت باید انجام دهد تا ماه های آینده ایمنی بالاتری داشته باشیم. همچنین رصد وضع موجود و کنترل شرایط از طریق اجرای سیاست‌های منطقه‌ای، کلید حفظ دستاوردهای اخیر تا تکمیل واکسیناسیون است. تلاش یک ماه اخیر مردم و مسئولین باعث شد مرگ روزانه از حدود ۵۰۰ نفر به ۱۰۰ نفر تقلیل یابد و این یعنی جلوگیری از مرگ ۱۲ هزار هموطن طی یک ماه. برای بدست آوردن چنین نتیجه ای ، مردم ضربات اقتصادی زیادی را متحمل شدند که با برنامه ریزی مسئولان علاوه بر حفظ این نتایج ، میتوان زیان های اقتصادی وارده  را نیز جبران کرد.

عبور از موج شدید بیماری در ماه گذشته باید به گونه ای کنترل شود که بدون تعطیلی های دوباره و فراگیر سطح بیماری گسترش نیابد. البته در شرایط فعلی جامعه نسبت به ماه‌های اول شیوع بیماری در وضعیت آماده‌تری قرار دارد. اما نزدیک شدن به عید نوروز و خریدهایی که شاید یکسال به  تعویق افتاده و دید و بازدیدهایی که ماه هاست مسکوک مانده است میتوان بیم آن را داد که همان مردم آماده نیز خسته شده و از قرنطینه بیرون بزنند . نهایتا جامعه به‌عنوان یک پیکره باید بین گزینه‌های گردهمایی عمومی، مهمانی، فعالیت عمومی در فضای بسته، یا باز نگه‌داشتن کارخانه‌ها و مراکز کاری انتخاب کند.

هر چند همکاری عمومی در ریشه کن کردن بیماری کرونا حرف اول را می زند اما شواهد نشان می دهد تنها کشورهایی در این امر موفق بوده اند که در آن دولتها برنامه ریزی منسجم و پایداری داشته اند. مردم کشور ما این روزها نگران از اوضاع اقتصادیشان هستند و عید ۱۴۰۰ دومین سالی می شود که عید ندارند پس بهتر است با برنامه ریزی هایی که توسط دولت می شود اندکی روحیه جامعه تقویت شود. خبر خرید واکسن کرونا و زمان دقیق واکسیناسیون گروه های حساس و پر خطر میتواند روحیه عمومی جامعه را تقویت کند تا برای ادامه را اماده تر باشند.