نگران پیکِ دوم ویروس کرونا در منطقه کاشان هستیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: نیکوکاران سلامت با حضور درخشان در مقابله با کرونا رقمی بیش از ۳۳۰ میلیارد ریال برای تهیه تجهیزات و اقلام مورد نیاز کمک کردند.

محمد حاجی جعفری در صحن علنی شورای اسلامی شهر کاشان با بیان اینکه نگران پیک دوم کرونا ویروس در منطقه کاشان هستیم، اظهار کرد: در این مدت توانستیم از اعتبارهای وزارت بهداشت، حدود ۹۱ میلیارد ریال، تجهیزات سرمایه‌ای برای بیمارستان دریافت کنیم که شامل سی‌تی‌اسکن، بنتی لاتور، مانیتور و سایر دستگاه‌های درمانی و ‌تشخیصی است.

وی اظهار کرد: اقلام حفاظتی قابل قبولی را نسبت به سایر شهرها از محل کمک‌های وزارتخانه و نیکوکاران تهیه کردیم که برخی از آن‌ها شامل ۹۰ هزار ماسک، ۵۰۰ هزار ماسک جراحی، بیش از ۱۰۰ هزار گان حفاظت فردی و ۱۰ هزار لیتر مواد شوینده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: از ابتدای شروع بحران تمام امکانات موجود بیمارستانی را برای مبارزه با ویروس کرونا مانند تخلیه کامل بیمارستان شهید بهشتی کاشان و سیدالشهدای آران و بیدگل جهت مداوای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و فراخوان و جذب برخی نیروهای بیمارستان‌های خصوصی به بیمارستان شهید بهشتی، بسیج کردیم.

به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان، حاجی جعفری با تشکر از همکاری بیمارستان‌های خصوصی، تاکید ‌کرد: تعدادی از همکاران کادر پزشکی به کروناویروس مبتلا شدند و هنوز زنجیره انتقال این ویروس به طور کامل خنثی نشده ‌است و روزانه افراد در بیمارستان بستری می‌شوند و مدیریت این وضعیت نیازمند کمک‌های کشوری است.

وی افزود: با وجود نیاز بیماران غیر کرونایی به محیط درمانی و نگرانی از پیک دوم بیماری در کاشان تصمیم گیری در خصوص بازگرداندن بیمارستان شهید ‌بهشتی به حالت اولیه خود را با وسواس و خلل روبرو می‌کند.

حاجی جعفری گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در منطقه کاشان فقط روز دوشنبه ۲۵ فروردین تنها روزی بود که هیچ فوتی‌ نداشتیم و این مهم با وجود بیماران بدحال زیاد در بیمارستان نشانه خوب و امیدوار کننده‌ای است.

احتمال سکته مغزی و قلبی در منطقه کاشان دو برابر میانگین کشوری است

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: منطقه کاشان به سبب کم‌تحرکی، تغذیه‌ و سایر رفتارهای نامناسب، یک منطقه آسیب پذیر بوده و طبیعی است که با شیوع بیماری‌هایی چون کووید۱۹ به شدت درگیر شود.

سید علیرضا مروجی، اظهار کرد: احتمال سکته مغزی و قلبی در منطقه کاشان دو برابر میانگین کشوری است، پس کنترل وضع موجود و ارتقا فرهنگ امید و سلامت نیازمند همگرایی و کمک همه افراد جامعه و مسئولان است.

وی در مورد قرنطینه شهر افزود: اطلاعات در خصوص قرنطینه و ایجاد طرح زوج و فرد در شهرها کاملا محرمانه است و تصمیم‌گیری در این موارد تنها در سطح ستاد ملی پیشگیری و مدیریت شیوع کرونا انجام می شود و در اختیار هیچ استانی نبوده‌ است.

وی تصریح کرد: ویروس کرونا عنصر همدلی و هم زبانی مردم و مدیریت شهری در شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل را تقویت کرد که جای دارد که از مسئولان شهری، کارکنان بهداشتی و خدماتی، خبرنگاران وفعالان رسانه و مردم حاضر در صحنه تقدیر کرد.

مروجی گفت: شیوع کرونا، منجر به تغییرات مثبت فرهنگی به خصوص در حوزه کمک‌های مردمی شد و کسانی که مایل به حوزه عمرانی بودند، امروز در تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی پیشگام شده اند که نمونه آن، ایجاد آزمایشگاه تشخیص کرونا در کاشان بود که در سطح کشور کم نظیر است.

دو هزار صنف مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند

در ادامه رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان نیز گفت: اولین و مهم ترین اقدام در خصوص مقابله با ویروس کرونا، رعایت همه نکات فاصله گذاری هوشمند است که می تواند بیش از ۹۵ درصد امکان ابتلا به ویروس را کاهش دهد، اما متاسفانه در کاشان آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

مسعود دهقانی افزود: در مرحله اول طرح غربالگری همه شهروندان ملزم به ثبت نام در سامانه و انجام غربالگری بودند که بیش از ۸۰ درصد شهروندان ساکن در شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل در این طرح شرکت کردند و به نتیجه رسیدیم و هم اکنون وارد مرحله دوم این طرح شده‌ایم.

وی تصریح کرد: جامعه هدف در مرحله دوم طرح غربالگری، افراد آسیب پذیر مانند زنان باردار، مبتلایان به فشارخون بالا، دیابت و … است که با هدف شناسایی به موقع مبتلایان و درمان خانگی آنها در جهت کاهش ترافیک کاری بیمارستان‌ها است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، گفت: حدود دو هزار صنف در شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل تاکنون مجوز فعالیت دریافت کرده اند و بقیه نیز منتظر دریافت تاییدیه هستند که نصب بارکد به معنای سلامت کامل فروشنده و پذیرش شروط هایی مثل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری، جلوگیری از تجمع در صنف خود، ضدعفونی سطوح و… است.

دهقانی تصریح کرد: بهترین راه مقابله با این ویروس رعایت نکات بهداشت شخصی در منزل و محل کار است.