نان آوری کرونا برای برخی شرکت ها؟

فرزانه مستاجران شاید اگر از همه فعالان  موسسات و شرکت های اقتصادی در جهان سوال شود که سال ۲۰۲۰ چگونه سالی برایتان بود ،بیش از ۹۰ درصد نارضایتی خود را اعلام کنند اما در بین موسسات اقتصادی موجود برخی از شرکتها هستند که اتفاقا کرونا باعث پیشرفت آنها شده است. این موسسات چگونه فعالیتی داشته […]

فرزانه مستاجران

شاید اگر از همه فعالان  موسسات و شرکت های اقتصادی در جهان سوال شود که سال ۲۰۲۰ چگونه سالی برایتان بود ،بیش از ۹۰ درصد نارضایتی خود را اعلام کنند اما در بین موسسات اقتصادی موجود برخی از شرکتها هستند که اتفاقا کرونا باعث پیشرفت آنها شده است. این موسسات چگونه فعالیتی داشته اند و چطور میتوان آنها را با عنوان الگو در چالش های پیش رو اقتصاد در دوران  پس از کرونا مورد تجربه قرار داد؟

بر طبق آمار سال ۲۰۲۰ مصادف بود با رشد باور نکردنی شرکتهایی که به عنوان غول تکنولوژی شناخته می شوند به طور مثال تنها یک تریلیون دلار به ارزش اپل اضافه شد. که بر طبق گفته مسئولان این شرکت، کرونا عامل اصلی افزایش سود در یک سال اخیر برای آنها بوده است . این در حالی است که اپل از همان ابتدایی ترین روزهای شیوع کرونا کارخانه خود در چین را تعطیل کرد و پس از آن به مرور فروشگاه هایش در سراسر جهان به دست تعطیلی اجباری سپرده شد. بعد از اپل ، آمازون در رتبه دوم سود اوری سال ۲۰۲۰ قرار گرفت  و بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار بر ارزشش افزوده شد. گفته می شود خدمات آنلاین این شرکت توانسته معضلات ناشی از کرونا را کاهش دهد و کمک کند تا سود آوری آنها افزایش یابد و از رقبا پیشی بگیرند. تسلا و اینودیا نیز دیگر شرکت‌هایی هستند که امسال را به نیکی به یاد خواهند آورد. گوگل و مایکروسافت هم به لطف محبوب شدن تبلیغات و برخی محصولاتشان جزو برندگان این سال بودند و البته شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ویدئوکنفرانس و در راس آنها Zoom را می‌توان خوش اقبالان این سال نامید که ابتدای سال اساسا تصور چنین حجم تقاضایی را روی سرویس‌هایشان نداشتند. درنهایت سرویس‌های استریم ویدئو و بازهم در صدر آنها نتفلیکس هم از برندگان خانه‌نشینی مردم و نیاز به سرگرمی بودند.

با نگاهی به سابقه تمام شرکت های مذکور درمیابیم که به روز بودن و استفاده از تکنولوژی پیشرفته و مفید یکی از مهم ترین صلاح ها در مقابل حوادث غیر قابل پیش بینی در دنیای اقتصاد است . وقتی در ابتدای سال اپل مجبور شد کارخانه خود و فروشگاههایش را تعطیل کند کسی فکر نمی کرد در تابستان همان سال با معرفی چند محصول فروش این شرکت ۱۱ درصد رشد کند و سهام داران را ترغیب به خرید بیشتر سهام کنند تا افزایش سود را در قبال این خرید انتظار داشته باشند. انتظاری که با خبر تولید خودرو توسط اپل به نقطه طلایی خود رسید  و سهامداران را با سود حداکثری رو به رو کرد.

به علت محدودیت های ناشی از کرونا خرید آنلاین با انفجار تقاضا در سراسر جهان رو به رو شد  و این آمازون بود که به  دلیل محیا کردن زیر ساخت های فروش آنلاین در یک دهه گذشته توانست رشد چشمگیر خود در دوران کرونایی را به حداکثر برساند. تا جایی که این شرکت حتی مجبور به استخدام بیشتر در ابتدای سال شد.

سهام تسلا نیز از ابتدای سال تا کنون ۶۹۵ درصد سود کرده است و یک شگفتی برای آنها به بار آورده است. این شرکت روزگاری در حال ورشکست شدن بود حالا بیش از ۶۹۹ میلیلارد دلار ارزش گذاری شده است. زمانی صنعت خودروی این شرکت را اساسا نادیده می‌گرفت حالا تمام صنعت می‌خواهد یک تسلا باشد و از این رو شاهدیم حتی رقبای مشابه کوچک تسلا در این سال موفقیت قابل‌توجهی داشته‌اند.

کرونا نیز مانند تمام دوره های سخت تاریخی گذر خواهد کرد اما آنچه مشخص است آماده بودن و استفاده از برنامه ریزی های به روز و مطابق با شرایط ، میتواند هر شرکت و فعالیت اقتصادی را کمک کند تا در شرایط مختلف بتوانند از پس مشکلات برآیند و حتی مشکلات را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کنند.