میزان باروری در اصفهان کمتر از نرخ جایگزینی جمعیت

استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد. حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تُندتر از میانگین کشور است

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان گفت: نرخ باروری در این استان نزدیک به یک و بسیار کمتر از نرخ جایگزینی جمعیت است که اگر این نرخ افزایش نیابد با جامعه‌ای پیر و سالمند مواجه خواهیم شد.

علی پارسا افزود: طبق آخرین آمار موجود، نرخ باروری در استان اصفهان بسیار پایین‌تر از نرخ جایگزینی جمعیت و حدود یک است درحالیکه بر اساس استانداردها و برای اینکه جمعیت جوانی داشته باشیم باید این نرخ بیش از ۲ باشد.

نرخ باروری، میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگی خود به دنیا می‌آورد. سطح جایگزینی به حداقل میزان نرخ باروری گفته می‌شود که یک جمعیت بتواند به لحاظ تعداد، نسل خود را باز تولید کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: اگر نرخ باروری کمتر از جایگزینی جمعیت باشد، هرم سنی جمعیت به سمت سالمندی و پیری می‌رود و با بحران جمعیت مواجه خواهیم شد.

پارسا با اشاره به اینکه میانگین نرخ رشد جمعیت در استان نیز حدود نیم درصد است، خاطرنشان کرد: برخی از شهرستان‌ها مانند اردستان، بویین میاندشت و خوانسار دارای نرخ رشد جمعیت منفی و در گلپایگان، صفر است.

وی بالاترین نرخ رشد جمعیت در استان اصفهان را مربوط به شهرستان فریدونشهر با ۰.۶۵ درصد دانست و گفت: این آمار مربوط به سال ۱۴۰۰ است و هنوز آمار جدیدی از ثبت احوال مربوط به سال ۱۴۰۱ دریافت نکرده‌ایم.

نرخ رشد جمعیت، مقدار افزایش جمعیت یک منطقه را در یک سال نسبت به هزار یا صد نفر از جمعیت نشان می‌دهد.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات ثبت شده در نظام بهداشت و درمان اصفهان در سال گذشته میزان موالید (تولد) در این استان حدود سه هزار نفر نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

پارسا با اشاره به هفته ملی جمعیت از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت امسال، اظهار داشت: شعار این هفته ” سهم من از جوانی ایران” انتخاب شده است و تلاش می‌شود تا با اطلاع رسانی و فرهنگسازی، همه مردم به نقش خود در حفظ جوانی جمعیت کشور واقف شوند.

وی با تاکید بر اینکه مسوولیت جوانی جمعیت وظیفه همگانی است و همه افراد جامعه می‌توانند در این مأموریت و اولویت نظام سلامت و کشور، نقش داشته باشند، افزود: در این هفته دنبال این هدف هستیم تا حساس سازی در بین اقشار مختلف جامعه در این زمینه بطور پررنگ‌تر و با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها دنبال شود.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اهمیت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: در این قانون، مشوق‌ها و شیوه نامه‌هایی در حمایت از خانواده و فرزندآوری پیشبین شده است که با اجرای آن تلاش می‌شود نرخ باروری جامعه به بیش از نرخ جایگزینی جمعیت برسد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است همه دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند، اضافه کرد: طبق گزارش جمعیت شناسان ما حدود پنج سال برای خروج از بحران جمعیت فرصت داریم و اگر در این مدت نتوانیم به نرخ جایگزینی استاندارد دست پیدا کنیم جمعیت وارد چاله جمعیتی و پیری می‌شود که خارج شدن از آن کاری دشوار است.

پارسا با بیان اینکه همه مردم باید بحث جوانی جمعیت را وظیفه، تعهد و وجدان اجتماعی خود بدانند، تصریح کرد: همانطور که ما برای سلامتی خود و خانواده اهمیت قائل هستیم باید برای سلامتی جامعه که یکی از شاخص‌های آن جوانی جمعیت است نیز اهمیت قائل باشیم.

وی با اشاره به اینکه موانعی برای فرزندآوری وجود دارد و قانونگذار نیز آنها را در قانون حمایت از خانواده در نظر گرفته است، گفت: ۲۲ مانع شناسایی شده قطعی مانند ازدواج، اشتغال و مسکن در بحث فرزند آوری داریم که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تلاش شده برای رفع آنها تسهیلات و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.

پارسا ادامه داد: مهم‌ترین مشکلی که در بحث فرزندآوری داریم، مسئله فرهنگی و باورهای ذهنی نادرست است بطوریکه به گفته کارشناسان سلامت و جامعه شناسان ۱۷ گره ذهنی و باور غلط در جامعه وجود دارد که اگر برطرف شود بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه در زمینه فرزندآوری برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها موضوع فرزندآوری را به وضعیت اقتصادی مربوط می‌دانند و می گویند نان خور اضافه می‌شود یا آینده تحصیلی و شغلی آنها چه می‌شود، گفت: لازم است این گره‌های ذهنی با کار فرهنگی، فعالیت رسانه و کارشناسان برجسته کشوری، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و جلسه‌های آموزشی و نقش افراد مشهور (سلبریتی) برطرف شود.

به گفته وی، امروزه ما با برخی خانواده‌های جوان و پرجمعیت مواجه هستیم که فرزندان آنها در زمینه‌های مختلف تحصیلی و اجتماعی موفق هستند و از طرفی خانواده‌های متمولی با یک فرزند داریم که فرزند آنها چندان موفق نیستند و اگر حمایت مالی خانواده از آنها نباشد نمی‌توانند زندگی خود را سر و سامان دهند.

وی افزود: اقتصاد یکی از مسائل تاثیرگذار در فرزندآوری است اما موضوع اصلی به‌شمار نمی‌آید، خاطرنشان کرد: کارشناسان مراکز بهداشت درباره مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت راهنمایی‌های لازم را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند.

بیست و چهارم تا سی‌ام اردیبهشت هفته ملی جمعیت نامگذاری شده است.

روز ملی جمعیت مصادف با سی‌ام اردیبهشت ماه سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ است.

استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد. حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تُندتر از میانگین کشور است.