مشتری پادشاه است؟!

در شرایط فعلی اقتصاد ایران یکی از مهم ترین موارد در حمایت از مردم و مصرف کنندگان داخلی ، حفظ ثبات و جلوگیری از افزایش غیر متعارف کالاهای مصرفی مردم است.

شاید ایجاد اتحاد و همکاری بین سازمانها ی تصمیم گیری و اجرایی میتواند اندکی حال بازار را بهبود ببخشید و حداقل در ایجاد ثبات نقش داشته باشد.همکاری و الزامات مشترک سازمان های ذکر شده، اهتمام لازم برای تسریع در انجام بهینه وظایف و اجتناب از موازی کاری و در مقابل ایجاد هم افزایی و تسریع در انجام وظایف و مسئولیت های مرتبط میتواند این سازمانها را به هدف مشترکشان که همان حمایت از مصرف کننده است نزدیکتر کند.

تلاش برای مدیریت بهینه بازار و تامین امنیت و آرامش جامعه از وظایفی است که این روزها مردم از مسئولین توقع دارند. جالب است بدانید برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمانی وجود دارد اما این روزها از دست این سازمان هم کاری بر نیامده و بهانه هایی چون پایین بودن جریمه ها از سوی مراجع بالادست برای متخطیان را بر این امر  دلیل می دانند در حالی که  کنترل و نظارت بر بازار با محوریت حمایت از تولید داخل، مقابله با تخلفات اقتصادی، صنفی و مبارزه هدفمند با قاچاق کالا و تسهیل فضای کسب و کار در حمایت توامان از جریان تولید و مصرف از وظایف این سازمان است و مسلما باید اینقدر قدرت داشته باشد که شرکت های بزرگی چون سایپا و ایران خودرو را با جریمه های به جا و به حق از کار خود که همان بی احترامی تمام به مصرف کنندگان است متوقف کند. رصد و پایش بازار، بررسی تخلفات صنفی، غیر صنفی و صنعتی، انعکاس تخلفات به سازمان تعزیرات حکومتی هم از دیگر وظایف این سازمان است که بد نیست  امروز به عنوان روز حمایت از مصرف کننده به آن اشاره شود!

طبق روال متداول در امور اقتصادی برای حمایت از امور مصرف کننده نیز باید ساز و کار قانونی و متداولی وجود داشته باشد تا در صورت بروز خطا مصرف کنندگان به راحتی و بدون هیچ سر در گمی و دردسر بتوانند به حقوق خود برسند و دادخواهی کنند تا نقش هدایتگر و متقابل مصرف‌کننده و تولیدکننده به خوبی در جامعه مشخص  شود و از سیاست‌های غیراصولی که نه تنها وضع مصرف کنندگان را بهبود نداده بلکه به شیوه‌های مختلف از جمله تولید کالاهای بی‌کیفیت و نامرغوب، ایجاد الگوی مصرف غلط، افزایش آلودگی، ایجاد بی‌اعتمادی به بازار داخلی و… مصرف‌کننده را در شرایطی بس ناگوارتر از سابق رها کرده‌است جلوگیری شود.

هر چند با نگاهی به تاریخ در می یابیم که مصرف کننده امروز کمتر مورد اجحاف قرار میگیرد اما امروزه نیز در برخی از کشورها هنوز به این باور نرسیده اند که مشتری پادشاه است و اگر مشتری نبود شما چگونه ره صد ساله را یک شبه طی میکردید؟! در گذشته مصرف‌کنندگان از جنبه‌های گوناگون در معرض بی‌عدالتی و آسیب دیدگی قرار داشتند؛ مانند ناآگاهی از فرایند تولید کالاها و ترکیبات آنها، عوارض و خطرهای ناشی از مصرف کالاهای زیان بار، ناآگاهی از شیوه صحیح مصرف کالا و شرایط نگهداری آن، تبلیغات نادرست، شرایط غیرمنصفانه معامله و قیمت، ضعف خدمات پس از فروش، عدم پایبندی تأمین‌کننده و تولیدکننده کالا به تعهداتی نظیر گارانتی، ضمانت و …اما در سالهای گذشته تلاش زیادی شده تا مصرف کننده راضی نگه داشته شود که البته این امر بیشتر در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته اتفاق افتاده و در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم ، این سرمایه داران هستند که تصمیم میگیرند مصرف کنندگان چه کالایی را با چه کیفیتی مصرف کنند. !در ایران نیز هنوز برخی از مصرف کنندگان از حقوق خود و نحوه دادخواهی آن اطلاع ندارند  و لزوم شفاف سازی آن در سطح جامعه به چشم میخورد.

فرزانه مستاجران