مردم در مقابله با ویروس کرونا ایمن و مقاوم تر می شوند

یک عضو هیئت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هم اکنون ویروس در حال گردش است و به احتمال زیاد در آینده افراد نسبت به آن مقاوم و ایمن‌تر می‌شوند.

مجتبی رستمی با بیان اینکه مردم نباید تصور کنند شیوع ویروس کرونا تمام شده چون ممکن است افرادی ناقل اما بدون علامت باشند، اظهار کرد: تنها راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس در شرایط کنونی رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه است.

وی با بیان اینکه این ویروس در طبیعت در حال گردش است و از جمله ویروس هایی است که یکبار جهش پیدا کرده و عملکرد فعلی را در پیش گرفته است، افزود: حتی ممکن است در سال های بعد با یک جهش دیگر و یک وضعیت بسیار خفیف تر خود را نشان دهد و یا شاید به دلیل جهش های متفاوت، خطرناک تر شود و وضعیت بدتر خود را نشان دهد.

این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: هم اکنون ویروس در حال گردش است و به احتمال زیاد در آینده افراد نسبت به آن مقاوم و ایمن تر می شوند.

رستمی با بیان اینکه از جمله علایم اولیه ابتلا به ویروس کرونا تب، لزر و سرفه خشک بود، اما اکنون علایم جدید دیگری در مبتلایان به ویروس دیده شده، ادامه داد: در واقع زمانی که موارد شناسایی این ویروس در افراد مبتلا افزایش یافت، گزارشات حاکی از آن شد که علاوه بر موارد اعلام شده، از بین رفتن حس بویایی و بدن درد نیز از علایم ابتلا به ویروس است.

وی تصریح کرد: افرادی که اعلام می کردند حس بویایی خود را از دست دادند و هیچ علامتی نداشتند این مورد را از علایم ابتلا به کرونا محسوب نمی کردند، اما کرونا از ابتدا به عنوان یک بیماری بسیار مخوف معرفی شد، اما مرگ و میر آن به علت این علامت فوق العاده کم بود و به چشم نمی آمد.

این عضو هیئت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با باز شدن مشاغل و اصناف و… طی یک تا دو هفته دیگر این مورد آشکار می شود که افراد در این مدت چقدر ناقل ویروس کرونا هستند و چند نفر دیگر به این ویروس مبتلا خواهند شد، ادامه داد: شخصا نمی دانم براساس چه پایه و معیاری اعلام کردند که مشاغل در این وضعیت به شرایط کاری برگردند، اما به صورت کلی باید به بررسی چند ماه قبل تر از اعلام زمان اینکه کرونا در کشور وجود دارد بپردازیم، زیرا ممکن بود کرونا در کشور بوده و فردی نمی دانسته است.

وی ادامه داد: ممکن است تعداد زیادی از مردم ویروس را گرفتند و بهبود یافتند بدون اینکه از خودشان علامتی نشان دهند و البته تعدادی نیز در آی سی یو فوت کردند درحالی که نمی دانستند علت آن کرونا بوده است، پس تعداد زیادی از مردم در حقیقت مبتلا و ایمن شدند و ممکن است سطح ایمنی در جامعه به حدی رسیده باشد که آزاد کردن فعالیت مشاغل دیگر نقشی در بالا بردن میزان مراجعات و تعداد افراد مبتلا  به مراکز درمانی نداشته باشد.

رستمی خاطر نشان کرد: به هر حال هم اکنون شیوع ویروس کرونا دیگر در ایران در حال افزایش بیش از حد نیست، اما شخصا معتقدم که افراد باید نکات ایمنی و بهداشتی را همچنان جدی بگیرند و مشاغل نیز تمام نکات را رعایت کنند تا آمارهای ابتلا کاهش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون صحبت و آمار دقیقی در خصوص اینکه چه گروه های خونی بیشتر به این ویروس مبتلا می شوند، نشده، افزود: یکی از مزایای استفاده از پلاسمای افراد مبتلا به ویروس این است که در خون آنها پادتن ایجاد شده و می توان با جداسازی پلاسما از خون این افراد و تزریق آن به افرادی که در معرض خطر مبتلا شدن به کرونا هستند، از ابتلا افراد پیشگیری کرد.

این متخصص عفونی تصریح کرد: در واقع فردی که در معرض ابتلا به عفونت کرونایی بوده است برای جلوگیری از اینکه به کرونا با شدت بیشتر مبتلا نشود می تواند از پلاسما این افراد استفاده کند، به طوری که در روزهای اخیر هم دیده شده که پلاسما را به بیماران بد حال تزریق کرده اند، اما هنوز نتیجه آن دقیق و معلوم نیست که آیا موثر بوده است یا نه.

رستمی با بیان اینکه تاکنون اثبات نشده که حاملگی ریسک بالایی در ابتلا به این ویروس دارد، اضافه کرد: مراقبت زنان باردار همانند بقیه افراد با رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیری است، البته این دسته یک درصد بیشتر احتمال ابتلا به کرونا را دارند و بهتر است در این شرایط وارد جامعه نشوند و از ماسک، دستکش و ژل استفاده کنند.