لزوم آموزش اقتصاد دیجیتال از دبستان

فرزانه مستاجران اقتصاد دیجیتال به سرعت در سراسر جهان در حال پیش تازی است و آینده اقتصاد تنها در دنیای دیجیتال معنا پیدا خواهد کرد . از این رو تحلیل اخبار کارآفرینی این هفته را از دنیای دیجیتال آغاز می کنیم. هرچند مدتهاست فناوری دیجیتال در جهان و در کشور ما جای خود را باز […]

فرزانه مستاجران

اقتصاد دیجیتال به سرعت در سراسر جهان در حال پیش تازی است و آینده اقتصاد تنها در دنیای دیجیتال معنا پیدا خواهد کرد . از این رو تحلیل اخبار کارآفرینی این هفته را از دنیای دیجیتال آغاز می کنیم.

هرچند مدتهاست فناوری دیجیتال در جهان و در کشور ما جای خود را باز کرده است اما در این روزها که به دلیل محدودیت های ناشی از انتشار ویروس کرونا سبک زندگی جهان به اجبار تغییرات شگرفی کرده است. فناوری دیجیتال نشان داده که با سهل کردن امور به سادگی در آینده نه چندان دور جایگاه بهتری خواهد یافت و در همه زمینه ها امکان پیشرفت در عرصه دیجیتال وجود دارد. اقتصاد دیجیتال یکی از همین زمینه هاست که اتفاقا تاثیر مثبت زیادی در روند اقتصادی کشورهای پیشرفته و دارای زیر ساخت های مناسب دیجیتالی داشته است.

مسلما ترویج عمومی مفاهیم مرتبط با حوزه اقتصاد دیجیتال موضوعی است که به توسعه شتابان آن کمک می‌کند. اگر قرار است آینده اقتصاد جهان برمبنای مفاهیم دیجیتالی پایه ریزی شود چه بهتر که نسل های آینده را از هم اکنون برای چنین شرایطی آماده کنیم. از این رو مهم ترین گروه‌ه هدف در برنامه ترویج و توانمندسازی عمومی اقتصاد دیجیتال، دانش‌آموزان هستند. این تلاش‌ها در کنار تامین نیروی انسانی متخصص برای آینده این عرصه علمی پرکاربرد، به نفوذ آن در جامعه هم کمک می‌کند. اقتصادی که نقش بسزایی در آینده کشور دارد و اگر به فکر توسعه زیست‌بوم آن نباشیم قطعا نمی‌توانیم در لیست کشورهای دارای این فناوری قرار گیریم.

از این رو در چند روز گذشته تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان فناوری اطلاعات و  و وزارت آموزش و پرورش تصویب شد. ایجاد هنرستان‌های فناوری اطلاعات مانند هنرستان‌های امنیت سایبری، توسعه نگرش کارآفرینی دانش‌آموزان با رویکرد تربیت نیروی انسانی ماهر، نوآفرین و کارآفرین مورد نیاز بازار کار حوزه فناوری اطلاعات در کشور و برگزاری رویدادهای کارآفرینی با محوریت فناوری اطلاعات و مدارس فصلی برنامه‌نویسی، از جمله ‌مهم‌ترین موضوعات این تفاهم‌نامه است. همچنین کمک به  اقتضائات کارآفرینی وظیفه مهمی است که سازمان فناوری اطلاعات ایران در این تفاهم‌نامه می‌تواند به عهده داشته باشد.

مزیت آموزش چنین تخصص هایی را وقتی متوجه می شویم که در کشورما  هر روز خبر هایی حاکی از هک شدن سایت های مختلف، کلاهبرداری در فضای دیجیتال و یا حتی نا موفق بودن تجار ایرانی به دلیل عدم استفاده مناسب و به موقع از فضای دیجیتال به گوش میرسد . در آخرین خبر ها هم که سرقت از سامانه سجام منتشر شد. هر چند این خبر تکذیب شد اما سامانه سجامی که خود برای جلوگیری از تخلفات در فضای مجازی ساخته شده است باید مورد امنیت بالایی باشد. گفته می شود در چند روز گذشته  کلاهبرداران با راه اندازی سایت های مشابه سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)، اطلاعات کارت بانکی اشخاص را بدست می آورند و کاربر را تحت عنوان پرداخت حق ثبت نام سجام به سامانه های جعلی و مشابه سایت های پرداخت الکترونیکی هدایت می کردند. اشخاصی که قربانی این تله گذاری شدند پس از وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود متوجه می‌شدند که مبلغی غیر متعارف از حسابشان کسر شده است. این در حالی است که اگر آموزش های لازم به همه اقشار جامعه داده شود این قبیل مشکلات کاهش چشم گیری خواهد یافت زیرا  این نوع از حمله به راحتی و با کمی هوشیاری کاربران قابل دفاع خواهد بود.

آنچه از تجربیات جهانی حاصل شده است این مسئله را تایید می کند که هیچ محدودیتی برای کسب درآمد در هنگام کسب و تسلط بر مهارتهای مختلف بازاریابی دیجیتال مورد نیاز برای موفقیت وجود ندارد و تنها ابزار لازم در این را کسب آموزش و داشتن تجربه است که با ورود این آموزش ها به سیستم تحصیلی به خوبی این امر مهیا خواهد شد.