صنایع دستی ، سرمایه ، بورس

فرزانه مستاجران در ابتدایی ترین قسمت تحلیل این هفته اخبار کار آفرینی میخواهیم به مشکلات قشری بپردازیم که بیش از نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند .زنان کشور ما در تمام طول تاریخ دوشادوش مردان بار مشکلات زندگی را بر دوش کشیده اند و بی خود نیست با نام زیبای زن که از […]

فرزانه مستاجران

در ابتدایی ترین قسمت تحلیل این هفته اخبار کار آفرینی میخواهیم به مشکلات قشری بپردازیم که بیش از نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند .زنان کشور ما در تمام طول تاریخ دوشادوش مردان بار مشکلات زندگی را بر دوش کشیده اند و بی خود نیست با نام زیبای زن که از ریشه زایش و خلقت به وجود آمده است آنها را نامیده اند. زنان کشور ما خالقان زندگی خود ، همسران و فرزندانشان هستند و بی شک خداوند آنها را برگزیده تا قسمتی از عظمت خلقت و آفرینش  را در آنها نمایان کند. جالب است واژه کارآفرینی نیز با وجود  بانوان کشورمان معنای خاصی پیدا کرده  و گویی بدون آنها نمیتوان آفرینش در کار را رقم زد.

این کارآفرینی زنان مختص امروز و دیروز نیست از گذشته های دور تا به امروز از خانه‌های زیادی صدایی قدیمی، اما آشنا به گوش می‌رسد، به هم خوردن چوب‌ها، قیژ قیژ چرخ‌های ریسندگی و… این صدا سمفونی هنری هزاران  ساله است که به همت دستان توانمند و ذوق بانوان هنرمند روستایی نواخته می شود. قالی بافی، جاجیم بافی، حوله بافی و هزاران هنر دیگر که مختص بانوان این مرز و بوم است  اما متاسفانه در طول تاریخ مورد بی مهری زیادی قرار گرفته است. این روز‌ها هم نبود بازاریابی مناسب و ناهماهنگی عرضه و تقاضا باعث گلایه‌ مندی این هنرمندان شده است و مسئولین  اگرچه در پی اشتغال هستند، اما موتور آن‌ها در معرفی، تشویق و ترویج این نوع هنر‌ها چندان تحرکی ندارد و باید گفت این روز‌ها غبار مظلومیت بر تار و پود هنرهای دستی نشسته است. هنرهایی که در صورت توجه به آن شاید  برای میلیون ها نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم  اشتغال زایی کند و ارز آوری غیر نفتی داشته باشد.

سرمایه یکی از دغدغه های هر کار افرین است . به همین دلیل در دومین قسمت این تحلیل  به  افزایش سقف سرمایه‌گذاری در طرح‌های تامین مالی جمعی و حواشی آن در این هفته می پر دازیم . در چند روز گذشته سرپرست نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران در وبینار تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) برای تامین مالی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان که به صورت آنلاین برگزار شد، از تلاش‌های این رکن بازار سرمایه برای افزایش سقف سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد تومانی در طرح‌های تامین مالی جمعی خبر داد.  گفته می شود  در حال حاضر مطابق دستورالعمل فعلی تامین مالی جمعی، سقف تامین مالی برای هر طرح توسط هر پلتفرم یا عامل، ۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که موضوع افزایش این سقف در دست بررسی است. فرابورس ایران از آغاز فعالیت خود از ابزارها و بازارهای تامین مالی از جمله بازار دارایی فکری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، تابلو شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌ گرفته و با عملیاتی‌سازی کرادفاندینگ این زنجیره را تکمیل کرده است. البته با توجه به تورم و گرانی های اخیر به نظر می رسد افزایش سرمایه در این حوزه امری ضروری است.

 اما در آخرین قسمت این تحلیل خبری هم برای بورس بازان داریم.  در پی رشدهای بی‌سابقه شاخص بورس در اواخر سال گذشته و امسال، توجه مردم به این بازار جلب شد به‌ نحوی که نیمی از جمعیت کشور سهامدار بورس شدند اما در این بین، هر چه ورود به بازار سرمایه بیشتر شد، اختلالات در هسته معاملات این بازار هم افزایش یافت به‌گونه‌ای که صدای سهامداران را به دلیل مشکلات ایجاد کرده در معاملات آن‌ها، درآورد. با توجه به دردسرهایی که اختلالات هسته معاملات در معاملات بورس ایجاد کرده است و همچنان نیز این بازار با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند  اما خبرها حاکی از آن است که تا پایان سال چند ماژول از هسته معاملات بومی در کشور رونمایی می‌شود تا شاید برای همیشه این مشکلات معاملات در بورس کشور پایان یابد.