صادرات بی رونق طلای درخشان اصفهان

ایسنا/اصفهان اگرچه اصفهان، بزرگترین استان صادرکننده طلا در سال‌های گذشته بوده است، اما میزان صادرات طلا در این استان به دلیل برخی مشکلات و چالش ها از حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال طی سال ۹۱، به دلیل برخی موانع و مشکلات در سال ۹۸ به حدود ۲۰ میلیون دلار کاهش یافته است. متاسفانه در […]

ایسنا/اصفهان اگرچه اصفهان، بزرگترین استان صادرکننده طلا در سال‌های گذشته بوده است، اما میزان صادرات طلا در این استان به دلیل برخی مشکلات و چالش ها از حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال طی سال ۹۱، به دلیل برخی موانع و مشکلات در سال ۹۸ به حدود ۲۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

متاسفانه در دهه ۹۰ مشکلات و موانع پیش روی صادرات طلا در اصفهان تا جایی پیش رفت که صادرات این مصنوع گرانبها در سال های اخیر به نزدیک صفر رسید، البته سال ۹۸ تمام صادرات طلای استان توسط یک شرکت انجام شد، اگرچه آن شرکت هم با مشکلاتی مواجه شد.

طی یک ماه اخیر به خصوص مدیریت استان اصفهان و سازمان صمت در پی احصا مشکلات صادرکنندگان این بخش برآمده اند و چندی پیش نیز در اتاق بازرگانی اصفهان مسایل مربوط به ورود موقت طلا و محاسبه اونس و قیمت طلای وارداتی و محاسبه مجدد قیمت اونس و طلای صادراتی در زمان صادرات، انتقال مالکیت، مسایل مربوط به تحریم های بین المللی و مدت زمان مجوز ورود و مسایل مربوط به استاندارد به عنوان بخشی از مشکلات فعالان این حوزه مطرح شد که محاسبه مقدار طلای صادراتی و وارداتی به صورت وزنی از سوی گمرک، رفع تعهد ارزی معادل ارزش افزوده تولید و صادرات طلا، رفع قوانین و بروکراسی جاری در زمینه صادرات طلا و به ویژه افزایش مدت زمان مجوزهای ورود موقت برای کالاهای تحریمی، بررسی مصوبه سازمان توسعه تجارت درخصوص معرفی کارگاه های تولیدی صادرات محور به سازمان ملی استاندارد از طریق انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر استان و صدور مجوزهای استاندارد با همکاری انجمن و تفویض اختیار برخی از وظایف دستگاه های اجرایی متناظر به انجمن ها و تشکل ها و برنامه ریزی برای برگزاری شوروم های فصلی یا موقت در کشورهای هدف صادراتی، به عنوان راهکارهای کاهش مشکلات صادرکنندگان طلا از استان پیشنهاد داده شد.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت اصفهان چندی پیش در این باره به ایسنا، گفت: قرار شد تمام دستگاه‌ها با همه توان خود در رفع مشکلات صادرکنندگان اقدام کنند و با رفع بخشی در سطح استانی و بخشی در سطح ملی موارد و چالش ها مرتفع شود.

به گفته اسماعیل نادری، با آسیب شناسی حوزه صادرات و احصا نقاط ضعف و قوت آن، به دنبال توسعه صادرات هستیم.

وی در خصوص مشکلات صادرکنندگان طلا و جواهر استان، اظهار کرد: استان اصفهان از گذشته تاکنون یکی از قطب های صادرات طلا و جواهر بوده که طی چند سال گذشته به واسطه یک سری قوانین دست و پاگیر صادرات آن به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت اصفهان با تاکید بر این‌که به دنبال حل مشکلات صادرکنندگان طلا در سطح ملی هستیم، تصریح کرد: اگر این مشکل در سطح ملی برطرف شود، مشکل اصفهان نیز حل خواهد شد، چراکه اصفهان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده طلا در کشور است.

معاون اقتصادی استانداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص از دست رفتن پتانسیل صادرات طلا در اصفهان، اظهار کرد: این موضوع دلایل مختلفی دارد، بنابراین مدیریت استان، فعالان این صنف را بسیج کرده تا دوباره تولید و صادرات طلا استان را فعال کند.

حسن قاضی عسگر، یکی از دلایل افت صادرات طلا را ذهنیت بد برخی دستگاه های اجرایی از این صنف دانست و گفت: متاسفانه برخی تصور می کنند وقتی طلا گران می شود در واقع سود آن به جیب طلافروش و زرگر می رود، در حالی که تولیدکننده طلا معمولا تنها سطح موجودی از طلا و منابع خود را حفظ می کند و سعی می کند با تولید مصنوعات جدید، به روز و مدرن درآمدی از محل هزینه ساخت خود داشته باشد.

وی با بیان این‌که در نوسانات قیمتی طلا، ماده اولیه تولیدکنندگان، طلاست، تاکید کرد: متاسفانه برخی مواقع مالیات های کلانی برای تولیدکنندگان طلا بریده می‌شود و یا بیمه درخواست هایی از آنها دارد که این شرایط موجب شده تولیدکنندگان طلا از کار کردن در این حوزه دور شوند و حتی گاه با فروش بخشی از دارایی طلای خود، از طریق آن ارتزاق کنند و یا به مشاغل دیگر روی آورده اند.

معاون اقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر این‌که به دنبال حل موانع و مشکلات طلا هستیم تا بتوانیم اشتغال این بخش را دوباره فعال کنیم، تصریح کرد: متاسفانه امروز بسیاری از کارگران کارگاه های طلا که به نوعی هنرمند محسوب می شوند، به دلیل مشکلات موجود، بیکار شده و یا حتی برخی از آنها راننده اسنپ شده اند.

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان طلا، توضیح داد: برخی مشکلات مربوط به صادرات طلا در حوزه گمرک است، اما به نظر می رسد این مشکل مرتفع شده و به راحتی می توانند طلا را بدون مالیات بر ارزش افزوده وارد کرده و با تولید مصنوع به راحتی آن را صادر کنند، به خصوص اگر صادرکنندگان طلا از مکانیزم عبور موقت استفاده کنند، صادرات طلا ساده تر شده و مسائل و مشکلات آنها به نوعی مرتفع شده است.

قاضی عسگر گفت: در این فضا طلا و نقره به راحتی وارد کشور می شود و با تبدیل به مصنوعات، صادرات به کشورهای دیگر انجام می شود، اما به نظر می رسد صادرکنندگان از این روش استقبال نکرده اند، با این وجود قرار است در کارگروهی ویژه مشکلات و موانع طلا مرتفع شود.

به گفته معاون استاندار اصفهان، اگرچه صادرات طلا از استان اصفهان در اوایل دهه ۹۰ حدود ۷۰۰ میلیون دلار بود، با توجه به موانع موجود اکنون به ۲۰ میلیون دلار رسیده است.

وی هم‌چنین تحریم‌ها و به خصوص تحریم طلا را دیگر مشکل صادرکنندگان این حوزه دانست و گفت: متاسفانه صادرکنندگان طلا در بحث انتقال ارز دچار مشکل هستند، اما بانک مرکزی نیز انتظار دارد که ارز در یک بازه زمانی مشخص به کشور بازگردد، اما این انتقال ارز به کشور امروز با مشکل مواجه است که اینها چالش های صادرات طلا را افزون کرده است.