شکم گرسنه بیمه نمیخواهد!

فرزانه مستاجران بررسی عملکرد شرکت های بیمه در ایران حاکی از آن است که  این شرکت ها حجم اعظم درآمد خود را معطوف به بیمه های اجباری و عمومی می بینند و بیش از نیمی از درآمد این شرکت در پرداخت خسارت هزینه می شود. ایران همواره از کشورهایی بوده که در زمینه آمار بیمه […]

فرزانه مستاجران

بررسی عملکرد شرکت های بیمه در ایران حاکی از آن است که  این شرکت ها حجم اعظم درآمد خود را معطوف به بیمه های اجباری و عمومی می بینند و بیش از نیمی از درآمد این شرکت در پرداخت خسارت هزینه می شود. ایران همواره از کشورهایی بوده که در زمینه آمار بیمه  های غیر اجباری در سطح جهان نتوانسته جایگاه مهمی را به دست بیاورد. ومردم  همان میزان بیمه ای را هم که  پرداخت میکنند از سر اجبار است . آیا با وجود این آمار و مزیت های بر شمرده برای بیمه های مختلف در جهان میتوان به این نتیجه رسید که ایرانیان عاقلانه در زمینه بیمه رفتار نمیکنند؟! یا عوامل بازدارنده مانند عدم اطمینان به شرکت های بیمه، نداشتن هزینه بیمه در حال حاضر و مشکلات معیشتی و اقتصادی مانع از بیمه شدن ایرانیان شده است؟

هرچند در چند سال اخیر  اخیر در صنعت بیمه و به خصوص در رشته بیمه عمر و تکمیلی تغییررات محسوسی ثبت شده است و امید ها را برای اینکه بتوانیم  در سال های آتی شاهد موفقیت این رشته در ایران باشیم، بیشتر کرده است اما مطمئنا برای رسیدن به جایگاه لازم بیمه در ایران باید این صنعت تغییراتی در خود داشته باشد. در کشورهای توسعه یافته  صنعت بیمه یکی از صنایعی است که در موج تحولات فناورانه با تغییرات زیادی روبرو شده است و دانش‌بنیان‌های نوظهور با رخنه در این صنعت کهن توانسته اند ساختارهایی نو برای آن بنا کنند. البته این ساختار های نو به فراخور هر منطقه جغرافیایی باید بومی سازی شود. در ایران نیز اگر قرار است صنعت بیمه متحول شود باید از تکنولوژی و فناوری های روز بیمه در جهان استفاده شود . ضمن اینکه این نوآوری ها باید مطابق با شرایط کشورمان به روز شود تا بتوان به نحو بهینه از آن استفاده نمود.

قدم اول در تحول دنیای بیمه شناخت مشکلات این رشته است.    نرخ تورم اقتصادی بالا و سطح درآمدی پایین بیشتر اقشار جامعه که قدرت خرید آن‌ها حتی برای تهیه نیاز های اولیه جامعه  در سال‌های اخیر را کاسته است مانع از این شده که مردم به بیمه های غیر اجبازی فکر کنند. در حال حاضر بیکاری گسترده ای جامعه ی ما را در بر گرفته است و همین امر یکی دیگر از عوامل بازدارندگی افزایش سطح بیمه شدگان کشور می شود.  از طرف دیگر اگر نگاهی به آمار تولید ناخالص ملی  کشورهای مختلف بیندازیم  ارتباط مستقیم و مهمی بین شرایط اقتصادی و رشد بیمه  در کشورها  می یابیم که میتوان نتیجه گرفت شاخص های کلان  اقتصادی کشور نیز بر سطح بیمه تاثیر گذار است.  در نهایت با نوساناتی که در سال‌های مختلف در اقتصاد ایران اتفاق افتاده همه دست به دست هم داده‌اند تا تمایل افراد به داشتن بیمه کم باشد.

هر چند عوامل اقتصادی از مهم ترین عوامل بازدارنگی مردم از بیمه شدن است اما عوامل دیگری نیز در این جریان سهیم هستند. نبود شناخت کافی از انواع بیمه ها، باورهای سنتی و اشتباه ، ریسک گریز بودن و نداشتن برنامه بلند مدت و عدم اطلاع رسانی درست میتواند تاثیر مستقیم بر سطح بیمه شدگان کشور بگذارد.

راهکارهای زیادی وجود دارد که میتوان  به وسیله آن مردم را به سوی بیمه شدن سوق داد که در تمامی این راهکارها جلب اعتماد  مردم حرف اول را می زند. بالا بردن قدرت مالی شرکت های بیمه ، ارائه طرحهای مختلف و متنوع بیمه ای برای هر نوع سلیقه و افکار، افزایش دانش بیمه در سطح جامعه، افزایش قدرت علمی عوامل فروش و استفاده از فناوری های روز دنیا در صنعت بیمه از جمله مواردی است که هر کدام به تنهایی میتواند این صنعت را تکان دهد.ضمن اینکه شکم گشنه فکر بیمه نیست و باید برای معیشت قشر ضعیف جامعه فکری شود صنعت بیمه بین این قشر نیز رواج یابد.