سریع‌ترین رشد علمی در منطقه و جهان اسلام متعلق به ایران

درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۶۵۶ برابر شده است. این سهم قبل از انقلاب اسلامی سه هزارم درصد بوده که در سالیان اخیر مطابق نظر ISI به ۱.۹۵ درصد و مطابق نظر اسکوپوس به ۱.۹۷ رسیده است

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با بیان اینکه درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۶۵۶ برابر شده، گفت: سریع‌ترین رشد علمی در منطقه و جهان اسلام متعلق به ایران است.

جواد محمدی در مراسم بزرگداشت ولادت امام علی (ع) و همچنین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در این پژوهشگاه برگزار شد، به افتخارات علمی ایران بعداز انقلاب اشاره کرد و افزود: ایران رتبه اول منطقه و شانزدهم جهان را دارد که این رشد عمدتاً در دو دهه اخیر رخ داده است.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک که در سی و پنجمین سال تأسیس آن هستیم و خوشبختانه مولود انقلاب اسلامی است، با پیشرفت علمی همگام بوده و در چهار سال گذشته بر اساس پایگاه استنادی سایماگو جزو پنج پژوهشگاه برتر خاورمیانه محسوب شده و بر همین اساس در سالهای یاد شده رتبه اول و دوم کشور را بر اساس نظام رتبه بندی Scimago کسب کرده است.

محمدی همچنین ادامه داد: درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۶۵۶ برابر شده است. این سهم قبل از انقلاب اسلامی سه هزارم درصد بوده که در سالیان اخیر مطابق نظر ISI به ۱.۹۵ درصد و مطابق نظر اسکوپوس به ۱.۹۷ رسیده است.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری افزود: ایران به رتبه اول علمی بین همه کشورهای اسلامی برحسب تعداد مقالات دست یافته است. تولیدات مقالات علمی داغ و پر استناد کشور از سال ۲۰۱۱ از رتبه ۳۹ به رتبه ۲۰ رسیده و از نظر کیفیت، ارتقای ۱۷ پله‌ای کسب کرده که این امر نشانگر کاربردی و اثربخش بودن مقالات است.

محمدی خاطر نشان کرد: طبق گزارش سازمان ملل، ایران از حیث تعداد عناوین کتاب منتشره در سال، نهمین کشور دنیاست. این رتبه در رشته‌های علمی متفاوت است. بطور مثال در کتب الهیات در رتبه ۲، در کتب زبان شناسی در رتبه ۳، در کتب عمومی در رتبه ۱۲، در روانشناسی و فلسفه در رتبه ۱۳ و در علوم کاربردی در رتبه ۱۶ جهان قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری اظهار داشت: در بحث کشاورزی کشور عزیزمان ایران و همینطور این پژوهشگاه در ساخت داروها، سرم‌های حیوانی، کیت‌های تشخیصی بیماری‌های دام و طیور و آبزیان، تولید گونه‌های جدید محصولات کشاورزی مناسب با شرایط محیطی، حفظ و تقویت خاک، ارتقای بهره وری زمین و آب، مبارزه زیستی با آفات پیشرفت‌های فراوانی داشته و تولید انواع کیت تشخیصی بیماری‌های دام و طیور و بیماری‌های مشترک دام و انسانی در پژوهشگاه ژنتیک که منتظر صدور مجوزها هستند و به زودی و در آینده‌ای نزدیک معرفی و روانه بازار خواهند شد، گواه این مدعا است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس خبرگان رهبری نیز که به عنوان مهمان و سخنران ویژه در این مراسم شرکت داشت، ضمن تبریک ایام بزرگداشت ولادت امام علی (ع) و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه علمی و دانش مولی علی (ع) و کتاب بزرگ نهج البلاغه گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) یک انسان کامل و الگویی برای بشر در همه عرصه‌ها است.

آیت الله محمود محمدی عراقی افزود: جوانیِ پرشور و پرحماسه او الگوی جوانان است. حکومت سراسر عدل و انصاف او الگوی دولت مردان است. زندگی سراپا مجاهدت و سراپا مسئولیت او الگوی همه مؤمنان است. آزادگی او الگوی همه آزادگان جهان است. سخنان حکمت آمیز و درس‌های ماندگار او الگوی عالمان و دانشمندان و است.