سخن از اصفهان گفتن در یک گفتار گذرا و موجز کار آسانی نیست.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت برگزاری آیین بزرگداشت یکصدمین سال تأسیس اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان پیامی صادر نمود

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت برگزاری آیین بزرگداشت یکصدمین سال تأسیس اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان پیامی صادر نمود . متن پیام به شرح زیر است :

به نام خدا
سخن از اصفهان گفتن در یک گفتار گذرا و موجز کار آسانی نیست.

این شهر یکی ۶از ارکان مهم فرهنگ و هنر و تمدن ایران زمین در قبل و بعد از اسلام به حساب می آید به طوری که قبل از اسلام, قلعه مستحکم و دژ تسخیر ناپذیر سارویه در این شهر, محل رفت و آمد دانشمندان زمان و نگهداری آثار علمی و کتاب ها بوده است به طوری که بیش از هزار سال پیش, بقایای آن را به همراه خزائن بسیاری از کتب, یافته اند و پس از اسلام نیز نام این شهر, همواره در کنار شهرهایی مانند بخارا، سمرقند، ری، مرو، بلخ، بغداد، دمشق و قاهره برده می شود و حتی در این میان, نخستین شهری است که به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی انتخاب و معرفی می گردد.

هر چهره شاخص و ارزشمندی که در طول تاریخ در این « اسطوره شهر » بالیده و هر محصولی از علم و فرهنگ و هنر و صنعت از سرچشمه آن تراویده, برآیند نظام پر رونق تعلیم و تربیتی بوده که در ادوار مختلف تاریخ به صورت های مختلف در اصفهان, جریان داشته است.

وقتی شخصیت دنیا دیده ای چون یاقوت حموتی که در زمان خود بیشتر شهرهای آباد زمانه اش را به دقت دیده است ادعا می کند که آن قدر که از این شهر, عالم و دانشمند برخاسته اند ، درهیچ شهر دیگری نبوده ، حکایت ازجایگاه والای علمی و فرهنگی اصفهان دارد.

اگر سلسله های مختلف حاکم بر ایران, ظرفیت این استان را آنگونه که شایسته بود می شناختند و به ویژه از دوره صفویه به بعد آنقدر که به امور دیگر پرداختند به تعلیم و تربیت می پرداختند قدمت تعلیم و تربیت این استان اکنون به چندین قرن, بالغ می شد . هر چند که جریان معارف پرور این استان با وجود یا عدم وجود آموزش و پرورش سازمان یافته, هرگز از حرکت باز نایستاد و به شکوفایی و بالندگی خود ادامه داد.

پیشگامی استان اصفهان در عرصه های مختلف علمی وفرهنگی وهنری و اجتماعی و تربیت ده ها هزار چهره شاخص و تأثیرگذار جهانی و ملی ومنطقه ای و سهمی که آنان در جغرافیای معرفت ایفا کرده اند دلیلی محکم بر این بر افراشتگی معرفتی است.

در صدراسلام, شخصیت پارسایی چون سلمان فارسی در کنار رسول خاتم (ص) پرچم دار علم و دانش وفرهیختگی می شود و در ادوار مختلف پس از آن نیز بزرگانی چون شیخ بهایی، حاج سید سعید طباطبایی، سیدضیاء الدین جناب، استاد احمد آرام، پروفسور سیدمحمد تقی فاطمی، استاد جلال الدین همایی، کمال الملک، استاد محمود فرشچیان، نظام وفا کاشانی، محمدعلی جمال زاده، مهدی الهی قمشه ای، سید محمد محیط طباطبایی، شهید آیت الله دکتر بهشتی ، بدرالدین کتابی، غلامحسین ابراهیمی دینانی ، مهندس جعفر علاقه مندان و شهیدان والامقامی چون شهید ابراهیم همت ، شهید حاج حسین خرازی و شهید حاج احمد کاظمی وصدها معلم شهید وشاهد و … تنها نمونه هایی از این بوستان مصفا به شمار می آیند .

در دوران انقلاب اسلامی ، کثرت بی نظیر رزمندگان ، شهدا ، جانبازان ، آزادگان و عموم ایثارگران این استان, گویای شهودی است که همواره در سپاهان جریان داشته است تا جایی که هم اکنون, شش واحد آموزشی در این استان هر یک, بالای یکصد شهید دانش آموز داشته است که قله ای در ایثارگری و فداکاری و تعهد دینی به شمار می آید .

اطلاع دارم که برای بزرگداشت یکصدمین سال تأسیس آموزش و پرورش استان, برنامه های وسیعی پیش بینی شده بود که قرار ب۵ود در اسفندماه گذشته، برگزار شود که متاسفانه، میهمان ناخوانده و منحوس کرونا این برنامه ها را نیمه تمام گذاشت و بسیار خرسندم که فرصتی پیش آمده تا بخشی از این برنامه ها با مساعدت سیمای مرکز اصفهان به اجرا در آید و ده ها هزار معلم و دانش آموز وعلاقه مندان به تعلیم و تربیت را مخاطب قرار داده است.

از شورای آموزش و پرورش استان به ویژه امام جمعه محترم ونماینده ولی فقیه در استان، استاندار ارجمند، اعضای ستاد برگزاری این آیین و پژوهشگران، فرهنگیان، فرهنگ دوستان و هنرمندان و عموم کسانی که با نیت توجه به فرهنگ و آموزش و پرورش، مبتکر ومجری این برنامه شدند سپاسگزاری می کنم هرچند قدمت تعلیم و تربیت سازمان یافته در این استان به حدود ۱۵۰ سال پیش بر می گردد اما امیدواریم با این پگاه, آغاز قرن دوم فعالیت های آموزش و پرورش استان به پویایی، بهره وری و جریان بالنده تری تبدیل شود تا گنج های نهفته در این استان, بیش از پیش کشف و شکفته شود.

همچنین شایسته است که تجربیات پژوهشی و اجرایی و فرهنگی این ستاد به دیگر استان ها نیز منتقل گردد تا همگان تجارب گذشته را به عنوان چراغ هایی روشنگر در مسیر راه آینده, قرار دهند و مسوولان و جامعه به آموزش و پرورش, اهتمام بیشتری نمایند .