رشد ۸۰ درصدی آمار غرق شدگی در اصفهان

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته ۹۳ قربانی غرق شدگی در استان اصفهان داشتیم، گفت: متاسفانه این تعداد نسبت به سال ۹۷ رشد ۸۰ درصدی داشت.

علی سلیمان پور در نشستی با خبرنگاران که صبح امروز (دوشنبه-۹ تیر ماه) برگزار شد، اظهار کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور یک بازوی کارشناسی برای دستگاه قضایی است که در جهت رسیدگی علمی به پرونده ها کمک می کند، چراکه نزدیک ۳۰ تا ۳۵ درصد پرونده هایی که در دستگاه قضایی مطرح می شود برای ارزیابی و بررسی های دقیق و اعلام‌نظر درخصوص ابعاد پزشکی و پیراپزشکی به پزشکی قانونی فرستاده می شود.

وی با اشاره به اینکه برای این پرونده ها بعد از واکاوی در پزشکی قانونی و ارزیابی در حوزه های تخصصی مختلف، نظر کارشناسی صادر می شود، گفت: بیش از ۹۵ درصد نظرات پزشکی قانونی مورد وثوق مراجع قضایی است و در ۵ درصد باقی مانده نیز پرونده برای ارزیابی مجدد به پزشکی قانونی فرستاده می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد پرونده هایی که در دادگستری مطرح می شود رأی صادره وابسته به اعلام نظر کارشناسی در پزشکی قانونی است، افزود: در اداره کل پزشکی قانونی استان ۴ واحد تخصصی به غیر از اداری وجود دارد که اولین واحد، معاینات سرپایی یا بالینی است.

وی با اعلام اینکه قسمت عمده مراجعات یعنی نزدیک به ۷۵ درصد مراجعان در سراسر استان مربوط به حوزه معاینات سرپایی است، افزود: سال گذشته نزدیک به ۱۳۰ هزار پرونده در این بخش بررسی شد که معادل میزان سال ۹۷ بود.

سلیمان پور با اشاره به اینکه از نظر تعداد مراجعان به بخش سرپایی، اصفهان بعد از تهران و خراسان رضوی در رتبه سوم در کشور قرار دارد که متناسب با جمعیت استان است، تصریح کرد: بیشترین مراجعات به خاطر آسیب های نزاع بود که ۴۱ هزار پرونده در این زمینه داشتیم و نسبت به سال قبل تغییر چشمگیری نداشته است.

تشکیل ۲۷ هزار پرونده مصدومان ناشی از حوادث ترافیکی

وی همچنین از تشکیل ۲۷ هزار پرونده در حوزه مصدومان ناشی از حوادث ترافیکی خبر داد که کاهش ۲.۵ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته است، خاطرنشان کرد: در حوزه مصدومان ناشی از حوادث کار ۲ هزار و ۶۵۰ پرونده در استان تشکیل دادیم که ۴.۵ درصد کاهش نشان می دهد.

کاهش ۳ درصدی پرونده های سقط درمانی

مدیر کل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه تعداد پرونده های سقط درمانی ۷۷۷ پرونده است که برای ۵۹۲ مورد مجوز صادر شد، خاطرنشان کرد: برای ۱۲۴ مورد مدارک و یا سن بارداری به گونه ای بود که صدور مجوز سقط امکان پذیر نبود. اما با کاهش ۳ درصدی پرونده های سقط درمانی، در سال گذشته مواجه بودیم.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۶ هزار و ۴۰۰ پرونده در بخش روانپزشکی مورد بررسی قرار گرفت که ۱۲ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ داشت.

سلیمان پور درخصوص فعالیت های واحد معاینات اجساد پزشکی قانونی استان، گفت: این واحد اگرچه از نظر پرونده هایی که ارجاع می شود اهمیت خاصی دارد، اما ۳ تا ۴ درصد پرونده های پزشکی قانونی را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به معاینه ۳ هزار و ۶۰۰ جسد با رشد ۷ درصدی نسبت به سال ۹۷، اظهار کرد: یک هزار و ۱۳۰ مورد فوت ناشی از تصادفات بود که نسبت به سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است، همچنین ۳۵۷ مورد از این تصادفات در معابر درون شهری و ۶۸۱ مورد در معابر برون شهری اتفاق افتاده است.

فوت ۳۰۰ نفر از شهروندان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر

مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۳۰۰ نفر از شهروندان به دلیل سوءمصرف مواد مخدر فوت کردند که رشد ۱۰ درصدی داشت، اضافه کرد: حوادث ناشی از حوادث کار در سال گذشته ۸۲ قربانی داشت که نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اعلام اینکه سال گذشته مسمومیت با منواکسیدکربن ۶۲ قربانی در استان گرفت که رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل داشت، افزود: ۹۳ قربانی غرق شدگی در سال ۹۸ داشتیم که نسبت به سال ۹۷ رشد ۸۰ درصدی داشت.

رشد ۴۰ درصدی سوختگی در استان اصفهان

سلیمان پور به ۲۳۱ مورد سوختگی در استان در سال ۹۸ اشاره و خاطرنشان کرد: این میزان سوختگی رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته است.

وی در ادامه با یادآوری اینکه تا پیش از این جواز دفن فوت طبیعی توسط پزشکان در مراکز درمانی و یا منازل صادر می شد، توضیح داد: به دلیل ملاحظات مختلف از جمله تعیین علت دقیق علت فوت و ایجاد رویه های یکسان، واحد دادپزشک در پزشکی قانونی تشکیل شد که سال گذشته بیش از یک هزار و ۳۶۰ مورد جواز دفن برای کسانی که به دلایل طبیعی فوت شده بودند صادر کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همچنین به فعالیت کمیسیون های پزشکی قانونی استان اشاره کرد و گفت: این کمیسیون ها در پرونده هایی که واجد اهمیت ویژه است و یا در مراحل رسیدگی به پرونده نظریه ای تنظیم شده و اعتراضی اتفاق افتاده و یا مرجع قضایی قانع نشده، اهمیت زیادی دارند، همچنین برخی پرونده ها مانند پرونده های قصور پزشکی، از ابتدا باید در کمیسیون ها مورد بررسی قرار گیرند.

وی با اعلام اینکه سال گذشته بیش از یک هزار و ۶۰۰ پرونده در کمیسیون های پزشکی پزشکی‌قانونی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: تعداد این پرونده ها ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است.

بررسی ۳۵۷ گرونده قصور پزشکی در سال گذشته

سلیمان پور از بررسی ۳۵۷ پرونده قصور پزشکی در پزشکی قانونی استان در سال ۹۸ خبر داد و افزود: بیشترین پرونده های مورد بررسی در رشته تخصص زنان و زایمان و بعد پزشکان عمومی و بعد ارتوپد بوده است، درحالی که یکسری پرونده ها قصور احراز شده که بیشترین مورد پزشک عمومی و دندانپزشکی بوده است.

وی به رسیدگی به بیش از ۴۹۰ پرونده با موضوعات روانپزشکی در سال گذشته اشاره و اضافه کرد: در سال های اخیر ۷ هزار و ۴۰۰ نمونه گیری ژنتیک از زندانیان جرایم خشن به عمل آمد و ۴ هزار پروفایل استخراج شد، ۹۰۰ پروفایل هم از آزمایشگاه ژنتیک اضافه شد و امسال هم ۷ هزار نمونه گیری ژنتیکی از زندانیان در دستور کار است.

سلیمان پور تنظیم اسناد کنترل کیفی و تضمین کیفیت، جمع آوری کلیه دستورالعمل های سازمانی در قالب یک نرم‌افزار، بازرسی و کنترل دوره ای، آموزش و بازخورد مداوم، اقدامات لازم برای استقرار استانداردهای روز را از اقدامات صورت گرفته در حوزه اداری برشمرد و افزود: برخی ساختمان های پزشکی قانونی کاربری مسکونی با عمر بالای ۳۰ سال داشتند که این ساختمان ها را بازسازی و نوسازی کردیم، به طوری که ۱۲۵۰ متر مربع از ساختمان های اداره کل کامل بازسازی و ۱۳۰۰ متر مربع از فضاهای اداری بهینه سازی شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با اعلام اینکه ۹ پروژه در استان در دست احداث داریم، گفت: بیش از ۱۸میلیارد تومان تاکنون در پروژه پزشکی قانونی اصفهان که در گورت در حال احداث است، هزینه کرده ایم که در فاز نخست واحد تشریح و آزمایشگاه ها درحال احداث و تقریبا رو به اتمام است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با تخصیص اعتبارات لازم امسال فاز نخست ساختمان پزشکی قانونی شهرستان اصفهان آماده بهره برداری شود، تاکید کرد: با راه اندازی این مجموعه بسیاری از مشکلات ما، مراجعان و مجاوران برطرف شود، همچنین در حوزه تجهیزات دستگاه های تخصصی خوبی برای آزمایشگاه ها تهیه شده و در تمام مراکز شهرستانی مرکز پزشکی قانونی فعال داریم.

تعداد نیروهای پزشکی قانونی یک سوم چارت سازمانی است

سلیمان پور در پاسخ به سوال ایسنا، درخصوص وضعیت نیروی انسانی اداره کل پزشکی قانونی استان نیز گفت: در حوزه نیروی انسانی تقریبا نسبت به شرح وظایف محوله و مراکز شهرستانی کمترین نیرو را در اختیار داشتیم، اما خوشبختانه تعداد خوبی در سال گذشته جذب و امسال هم اضافه می شوند.

وی با بیان اینکه چارت سازمانی اداره کل پزشکی قانونی استان ۳۷۷ نفر است که الان ۱۱۸ نیرو پرسنل پست سازمانی در اختیار داریم، گفت: این تعداد کمتر از یک سوم چارت سازمانی است، اما قسمت عمده کارها توسط همکاران قراردادی و بخشی هم توسط پزشکان معاضدتی انجام می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در پاسخ به دیگر سوال ایسنا، درخصوص آمار خودکشی و مسمومیت با الکل در استان، گفت: آمار خودکشی محرمانه است، ولی به صورت عمومی نسبت به قبل تغییر واضحی نداشته است، همچنین آمار مسمومیت با الکل هم قابل اعلام نیست، ولی تغییر محسوسی نسبت به قبل نداشته است.