دیروز در شهر کتاب اصفهان برگزار شد؛ آیین رونمایی از کتاب «دیوارها را برداریم»

این مراسم که در روزهای پایانی آذر ماه با حضور پوریا قلیچ خانی پدید آورنده کتاب، خانم دکتر نفیسه نفیسی نویسنده و شاعر حوزه کودک، آقای حشمت اله انتخابی مدیریت انتشارات نقش مانا و کنشگر محیط زیست، آقای کیمورث صادقیان نقاش و استاد دانشگاه، آقای دکتر رحمان دانیالی مدیر کل سازمان حفظ محیط زیست استان […]

این مراسم که در روزهای پایانی آذر ماه با حضور پوریا قلیچ خانی پدید آورنده کتاب، خانم دکتر نفیسه نفیسی نویسنده و شاعر حوزه کودک، آقای حشمت اله انتخابی مدیریت انتشارات نقش مانا و کنشگر محیط زیست، آقای کیمورث صادقیان نقاش و استاد دانشگاه، آقای دکتر رحمان دانیالی مدیر کل سازمان حفظ محیط زیست استان اصفهان و با اجرای نادر گهرسودی مجری و صداپیشه صدا و سیما برگزار شد.
خانم دکتر نفیسی به عنوان اولین سخنران این مراسم، صحبت های خود را با آیه ۱۱ سوره فاطر که بیانگر این است که همه ما از خاک آفریده شده ایم آغاز کرد. بنابراین خاک مقدس است و خاک بازی و گل بازی کودکان به هیچ عنوان کثیف کاری نیست. در ادامه به فواید بازی و کاوش گری کودکان در طبیعت اشاره کرد. خانم نفیسی بیان کرد که در اولین دیدارش با کتاب دیوار ها را برداریم صدای پای کودکان و شادی آنها از آب بازی را می شنیده است. او معتقد بود این کتاب فقط مجموعه ای از عکس نیست بلکه جریان زندگی تربیت کودکان است. و این کتاب را نمادی از قدرت هنر در تربیت کودکان می داند.
آقای حشمت اله انتخابی از فعالان محیط زیست و مدیریت انتشارات نقش مانا درباره هنر عکاسی پوریا قلیچ خانی ابراز کرد که عکسی خوب است که ترکیب مهارت، عشق، دانش و هوش باشد. آقای انتخابی به این موضوع اشاره کرد که عکاس این کتاب درباره سوژه های عکس خود شناخت و اطلاعات داشته است.
آقای پوریا قلیچ خانی دانشجو کارشناسی ارشد رشته محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی تهران در مورد کتابش عنوان کرد که از روزی که تمامی تلفن های همراه تبدیل به یک دوربین عکاسی شده است والدین بچه ها را تبدیل به مدل کرده اند و این برای کودکان بسیار خطرناک است. این در صورتی است که تمامی عکس های این کتاب در بی حواسی کودکان گرفته شده و تمام تلاش ایشان بر این بوده است که شادی و خنده های طبیعی آنها ثبت شود.
عکس های این کتاب نشان دهنده چالش هایی است که برای بچه ها در طبیعت ایجاد می شود و تلاش هایی که با همکاری یکدیگر برای حل آنها انجام می دهند. آقای قلیچ خانی برای جمع آوری عکس های کتابش از ابتدای شروع فعالیت های مدارس طبیعت همراه آنها بوده است و ۲۷ مدرسه طبیعت در استان های مختلف ایران را سفر کرده است. پپیش از انتشار کتاب ایشان ۲۴ نمایشگاه عکس در سراسر ایران برپا کرده است.
در نهایت استاد کیومرث صادقیان، کتاب دیوارها را بر می داریم را ترکیبی از انتقال مفاهیم برای والدین در جستجوی تربیت کودکانی سالم می دانست. در دنیای امروز که کلام و زبان اهمیت خود را در انتقال مفاهیم از دست داده است این کتاب مصور و زنده برای انتقال مفهوم «طبیعت دوستی» و «آشتی با محیط زیست» بهترین روش را انتخاب کرده است. آقای صادقیان در ادامه عنوان کرد که نویسنده این کتاب به دنبال چهره شدن نبوده است و اثرگذاری این کتاب در اولویت اول او بوده است