درج عنوان زیبایی در تابلو، سرنسخه و مهر پزشکان غیر قانونی است

گفته می شود حدودا از ۵ سال پیش تاکنون از سوی سازمان نظام پزشکی کشور ممنوعیت درج کلمه” زیبایی” درتابلو، سرنسخه و مهرپزشکان متخصص و عمومی فعال در حطیه “اصلاح سازی و به سازی چهره و اندام های بدن” اعلام شده است

پرونده ممنوعیت فراموش شده زیر ذره بین نسل فردا

دریاوفایی

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور:

درعلوم پزشکی رشته‌ای به نام زیبایی نداریم، این عنوان اغوا کننده است

گفته می شود حدودا از ۵ سال پیش تاکنون از سوی سازمان نظام پزشکی کشور ممنوعیت درج کلمه” زیبایی” درتابلو، سرنسخه و مهرپزشکان متخصص و عمومی فعال در حطیه “اصلاح سازی و به سازی چهره و اندام های بدن” اعلام شده است. میزان مخالفت با لحاظ کردن این عنوان به اندازه ای است که حتی نسبت به بیان آن یعنی (متخصص زیبایی) درجامعه و خصوصا خبرنگاران واکنش نشان داده می شود.

القصه، درحالیکه این ابلاغ آن زمان به دانشگاههای علوم پزشکی و معاونت های درمان هر استان صورت گرفته اما طی این سال ها نه تنها تابلویی با این عناوین رفع نوشتارنشد بلکه با یکی دوساعت قدم زدن درگوشه و کنار میادین، خیابان و کوچه پس کوچه های مناطق مختلف کشورمان می بینیم که روز به روز برتعداد آن ها اضافه و اضافه ترهم شده و اتفاقا درپس عبارت ” متخصص زیبایی” چه پول هایی که پارو نمی شود…

حالا پس از آن دستور و تذکرهای مهر و امضا شده، دوباره به سراغ چرایی این ممنوعیت فراموش شده رفتیم و موضوع را با محمدجهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشوردرمیان گذاشتیم.

از او پرسیدیم” گفته می شود که رشته ای به نام متخصص زیبایی اصلا وجود ندارد و نظام پزشکی به بیان کردن این عنوان حتی در صحبت خبرنگاران هم شدیدا حساسیت نشان می دهد کمااینکه سالها قبل نیز بخشنامه آن صادرشده، اما همچنان به وفور در شهرهای مختلف شاهد این تابلو از پزشکان هستیم، علت عدم توجه چیست؟ آیا پزشکان مربوطه از ممنوعیت آن خبرندارند؟ مگر بازرسی و نظارتی اعمال نمی شود؟ سازمان نظام پزشکی تمهید جدید و موثری برای حرف شنوی پزشکان مربوطه ندارد؟ اصلا ایرادات درج این عنوان چیست و چه نتایج منفی را متوجه مراجعین می کند؟”.

جهانگیری در پاسخ به سوالات مطرح شده مان بیان داشت: استفاده از کلمه زیبایی چه دررشته های تخصصی و چه دررشته عمومی یعنی پزشک عمومی ممنوع است. قبلا اعلام کرده ایم بازهم تاکید می کنیم کلمه “زیبایی” درمهر، سرنسخه و تابلو به صورت مجزا نداریم.

وی با بیان اینکه”ممنوعیت استفاده از عنوان زیبایی به همگان اعلام شده است” ادامه داد: در خصوص نظارت و بازدید برآن هم همانطور که می دانید قسمت عمده ای از آن با دانشگاههای علوم پزشکی است. یا اگر اطلاع رسانی شود یا اعلام شود یا خودمان درنظارتها ببینیم به صورت اکتیویته به سازمانهای نظام پزشکی مربوطه اعلام می شود و نظام پزشکی مربوطه پزشک را احضار کرده و به او می گویند که باید رفع شود اگر رفع نشد قطعا به مرجع انتظامی اعلام می گردد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشورباردیگر تصریح کرد: به دلیل اغواکننده بودن این موضوع با کلمه زیبایی هم درکمیسیون هم در حوزه کاری مخالفت شده است.

وی پیش از این نیز اعلام کرده است” فقط ۴۰۰ پزشک در کشور حق استفاده از عنوان متخصص ” زیبایی ” را دارند”.

محمد جهانگیری گفته است” در تمام کشور کمتر از۴۰۰ نفر فوق تخصص زیبایی هستند. بنابراین تعداد افرادی که به واقع مجاز هستند که قید زیبایی را درعنوان خود استفاده کنند همین افراد هستند”.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور اذعان داشته” سازمان نظام پزشکی متولی نظارت بر خدمات سلامت است. فعالان این حوزه باید در مقوله تبلیغات خدمات خود را عین عنوانی که در پرونده درج شده مطرح کنند و ما رشته‌ای به نام زیبایی نداریم. بلکه رشته جراحی پلاستیک را در خدمات همکاران می‌توان دید که حاصل آن قرار است زیبایی باشد”.

وقتی انجمنمان با این عنوان شناخته شده چرا باید حذفش کنیم؟

این دستورالعمل اما بلافاصله با مخالفت و واکنش های منفی از سوی برخی پزشکان مواجه شد. به عنوان مثال محمد رضا شفیعی، عضو انجمن جراحان پلاستیک وزیبایی ایران با اظهار ناخشنودی از این بخشنامه تأکید کرده است” طرح مسئله به این شکل به طور حتم اشتباه است. وقتی عنوان ما فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی است و انجمن ما نیز در قالب این عنوان شناخته می‌شود چرا نباید عنوان زیبایی را ذکر کنیم؟ البته ما در حوزه جراحی زیبایی با این مشکل مواجه هستیم که افرادی که در این رشته به طور تخصصی تحصیل نکرده‌اند واژه زیبایی و جراحی پلاستیک را به عنوان خود افزوده‌اند که این نوعی شانتاژ به شمار می‌آید”.

وی همچنین با اشاره به واکنش انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی به این رویه اظهار داشته” انجمن نسبت به این مقوله اظهار ناخشنودی کرده و از وضعیت شاکی بوده است. زیرا برخی پزشکان با تخصص های دیگر در این زمینه فعالیت می‌کنند و زمانی که بیمار دچار مشکل می‌شود مسئله متخصص نبودن پزشک جراح مطرح می‌شود. به هر حال اگر مطابق این بخشنامه تأکید شود که هیچ گونه تخصصی از عنوان زیبایی استفاده نکند پس دانشجویان فوق تخصص زیبایی برای چه ادامه تحصیل می‌دهند؟”.

همان که گفتیم، مدرکی تحت عنوان زیبایی نداریم

اما همان زمان هم اعتراضات مطرح شده راه به جایی نبرده و مجددا حجت لله مقیمی قائم مقام معاونت نظارت سازمان نظام پزشکی گفته است” سازمان نظام پزشکی در پروانه های مطب صادره و مجوز کتبی تبلیغات تاکنون کلمه زیبایی را به هیچ یک از گروههای پزشکی ارائه نداده است”.

وی یادآورشده” در تمام رشته های حوزه پزشکی و دندانپزشکی هیچ مدرکی تحت عنوان زیبایی نداریم. رشته هایی که کلمه زیبایی را به خود اطلاق و به صورت پسوند رشته درتابلو، مهر، سرنسخه و یا تبلیغات این جمله را می نویسند کاملا خلاف مقررات و قوانین است”.

مقیمی در بخشی دیگر از توضیحاتش تصریح کرده است” رشته ای تحت عنوان زیبایی نداریم. رشته پوست ، مو و زیبایی که در تابلو ها درج می شود عنوان صحیحش متخصص بیماری های پوست است و رشته جراحی پلاستیک و زیبایی نیز همان فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی است”…

با همه این تفاسیر موضوع عدم توجه لازم و اقدامات پیگیرانه توسط دانشگاههای علوم پزشکی براجرای ممنوعیت یادشده همچنان ابهام برانگیز است… شاید هم بهتر است خودمانی بگوئیم” پیدا کنید پرتغال فروش را”.