تنها با چند کلیک

فرزانه مستاجران چقدر ازراه حل مشکلات کشور ما در دست ادارات است  و این را حل ها در پیچ و خم راه پله های این ادارات منتظر هستند تا مراجعه کننده ای که کفش های آهنی پوشیده است با سماجت به دستشان بیاورد؟ اگر روند بروکراسی در کشور شفاف می شد چه تغییراتی در اقتصاد […]

فرزانه مستاجران

چقدر ازراه حل مشکلات کشور ما در دست ادارات است  و این را حل ها در پیچ و خم راه پله های این ادارات منتظر هستند تا مراجعه کننده ای که کفش های آهنی پوشیده است با سماجت به دستشان بیاورد؟ اگر روند بروکراسی در کشور شفاف می شد چه تغییراتی در اقتصاد کشور ما رخ می داد؟ عوامل بازدارنده از الکترونیک شدن و شفاف شدن بروکراسی در کشور را چگونه میتوان کنترل کرد؟

دولت الکترونیک به دولتی گفته ی شود که تمامی خدمات الکترونیک کشور به صورت ۲۴ ساعته و بدون نیاز به حضور به اداره مربوطه در آن انجام شود. شعاری که سالهاست دولتمردان و مسئولان کشورمان آن را بیان میکنند اما به صورت کامل هنوز در کشور عملی نشده است. دولت الکترونیک هدفی است که همزمان با ورود اینترنت به کشور ورود یافت و برخی مسئولان بر این باورند که قدم های محکمی در این راستا برداشته اند ، ولی گذاشتن رایانه روی میز همه کارمندان حتی داشتن اتوماسیون اداری و وب سایت خبری به شکلهای معمول این بروکراسی اداری را به دولت الکترونیک تبدیل نمی کند .تنها پاسخگویی و ارتباط الکترونیکی در تمام فرایندهای حکومتی می تواند یک دولت را ، به یک دولت الکترونیکی تبدیل کند . در این دولت کلیه خدمات دولتی با کمترین هزینه و مناسبترین و سریع ترین شیوه و بالاترین کیفیت عرضه می شود . شهروندان و شرکتها و موسسات دولتی از طریق دولت الکترونیک فعالیتهای گوناگون نظیر : پرداخت مالیات ،تجدید گواهی نامه ،تجدید جواز کسب وثبت ازدواج و طلاق و…را عرضه می کنند.

رقابت جهانی در زمینه ارائه خدمات الکترونیک از سوی دولت ها ، مسئولان کشور ما را نیز ملزم کرده از این فرآیند نوظهور استقبال کنند و یا حداقل در اهداف خود نامی از آن ببرند.    رشد استفاده از اینترنت بین مردم از یک سو و     تغییر انتظارات مردم با پیشرفتهای جهانی از سوی دیگر این نیاز را در جامعه ایران  ایجاد کرده است و در جواب این نیاز مردم ، ادارات دولتی و خصوصی تنها با خرید تعدادی کامپوتر برای  ادارات و متصل نمودن آن به اینترنت پز دولت الکترونیک را میدهند. در حالی که مردم را بیشتر دچار چالش نموده اند زیرا یک مراجعه کننده اول باید تمام مدارکش را اسکن کند و برای اداره مربوطه ایمیل کند و بعد دوباره مثل سابق تمام مدارک موجود را به همراه کپی هایش حضورا به اداره مذکور ببرد . در این بین اگر ایمیل به دستشان نرسیده باشد و یا در همان زمان مراجعه سیستم هایشان مشکل داشته باشد ( که اصولا هم همینطور است) مراجعه کننده با سردر گمی بیشتر از قبل الکترونیکی شدن ادارات مواجه می شود و دولت الکترونیک را یک معضل می بیند به جای راهکار!

 سیستم بروکراسی ایرانی یکی از عریض و طویل‌ترین دستگاه‌های بروکراسی در دنیاست؛ به طوری که بر اساس آخرین آمارها و اطلاعات از کارکنان دستگاه‌های اجرایی (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری) و نهادهای انقلابی بر اساس وضعیت استخدامی آنها نشان می‌دهد که دولت چیزی حدود دو میلیون و ۲۷۷ هزار کارمند دارد. مسلما کنترل تمامی این افراد برای جلوگیری از فساد اداری و اینکه مططمئن شویم تمامی این افراد کارشان را به نحو احسن انجام میدهند و کارشکنی نمیکنند ، در سیستم رایج بسیار مشکل است. سازوکاری که برای مقابله با این فرایند مخرب می‌توان در نظر گرفت استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی جدید به منظور ارائه خدمات اداری بر بستر فضای الکترونیکی است. در این فرایند علاوه بر افزایش سرعت ارائه خدمات دولتی، شفافیت و سلامت اداری هم بیشتر خواهد شد. اقتصاد کشور ما نیز شدیدا احتیاج به شفافیت دارد . پس بهتر است دولت الکترونیک در کشور اندکی به واقعیت سوق یابد.