به مناسبت روز جهانی دیابت؛ نگرانی ، در خانواده ایرانی !

به مناسبت روز جهانی دیابت؛ نگرانی ، در خانواده ایرانی ! فرزانه مستاجران برای همه ما پیش آمده است که حداقل یک روز از عمرمان را درگیر بیمارستان و مریضی خود و عزیزانمان باشیم، آن وقت است که تمام دنیا و بازیچه های ان برایمان رنگ می بازند و تنها چیزی که به نظرمان در […]

به مناسبت روز جهانی دیابت؛
نگرانی ، در خانواده ایرانی !

فرزانه مستاجران
برای همه ما پیش آمده است که حداقل یک روز از عمرمان را درگیر بیمارستان و مریضی خود و عزیزانمان باشیم، آن وقت است که تمام دنیا و بازیچه های ان برایمان رنگ می بازند و تنها چیزی که به نظرمان در این دنیا مهم است سلامتی است . حضرت علی (ع) در سخنی فرموده اند : «سلامتی تاجی است که بیماران بر سر افراد سالم می بینند» و واقعا هم تا مریضی به سراغمان نیاید این تاج سلامتی را بر روی سرمان حس نمی کنیم . درگیری های روز مره آنقدر ما را از جسممان و حتی روحمان فارغ کرده است که برخی مواقع یادمان می رود اگر این جسم و روح سالم نباشد، ماشین، خانه ،مبلمان ،موبایل و مدرک و منصب و …حتی نزدیکترین افراد زندگیمان نمی توانند کاری برایمان بکنند.
امروز ه از قند خون بالا یا همان دیابت به عنوان قاتل خاموش نام می برند که متاسفانه به دلیل تغییر در سبک زندگی این بیماری هر روز سلامتی افراد بیشتری در سطح جهان را مورد خطر قرار می دهد.فدراسیون بین‌المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۱ و در پاسخ به رشد روزافزون دیابت در تمامی جوامع بشری، روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری کردند.
این روز در سال ۲۰۰۶ توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک روز رسمی در تقویم جهان ثبت گردید. روز جهانی دیابت، بزرگترین کمپین اطلاع‌رسانی در مورد دیابت است که هر ساله با محوریت مشخص و با شعاری که فدراسیون بین‌المللی دیابت انتخاب می‌کند، در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا برگزار می‌گردد.
یکی از کشور های یاد شده ایران است که گفته می شود ۱۲ درصد از مردم کشورمان به بیماری دیابت دچار هستند .
به همین دلیل در راستای ارتقای آگاهی عمومی و توجه به معضل دیابت، از سال ۱۳۹۲ هر ساله یک هفته از آبان ماه به نام هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.
با توجه به اهمیت موضوع دیابت و تاثیر آن بر روی سلامتی افراد جامعه، در سال های اخیر رسانه ها مطالب زیادی را برای آگاهی هرچه بیشتر مردم در این راستا منتشر کرده اند اما به رغم افزایش اطلاعات مردم در مورد دیابت، هنوز این آگاهی به عمل تبدیل نشده است و این بدان دلیل است که سلامتی برای اغلب مردم ارزش ندارد و زمانی به ارزش این گنج پی می‌برند که آن را از دست داده باشند.
متاسفانه هم اکنون بیش از ۶۰ درصد از جمعیت ایران مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند اما توجه به این مساله ندارند.
زندگی شهرنشینی باعث شده تا فعالیت جسمانی مردم کاهش یابد و افزایش استرس، کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب از عوامل اصلی در بروز دیابت در بین افراد جامعه
است.
از قدیم گفته شده پیشگیری بهتر از درمان است اما برای پیشگیری از این بیماری خطرناک باید مردم ومسئولین با هم تلاش کنند. پیشگیری، نیازمند بودجه و هزینه است و می‎توانیم با برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبار مالی لازم افرادی که در معرض این بیماری هستند را مورد آموزش و پیشگیری قرار دهیم.
«دیابت نگرانی هر خانواده» به عنوان شعار جهانی روز دیابت برای امسال مشخص شده است. این شعار بیانگر این است که دیابت نه تنها به وارثت مربوط می شود ونه وزن بلکه تمام عوامل بالا به علاوه سبک زندگی اشتباه می تواند دیابت را به خانواده بیاورد و آن وقت است که دیگر به راحتی و با فراغ بال هر چیزی
نمی توانیم بخوریم ،هر کاری
نمی توانیم انجام دهیم و حتی هر جایی نمی توانیم سفر کنیم زیرا یک فرد دیابتی باید زندگی متفاوتی داشته باشد و به تبع او خانواده فرد نیز دچار مشکل می شوند.
پس بهتر است قبل از اینکه مجبور شویم به دلیل بیماری سبک زندگی خود را تغییر دهیم ، خودمان به گونه ای رفتار کنیم تا این تاج سلامتی بر سرمان بماند.