بلیط مستقیم به جهنم برای اختلاس گران

فرزانه مستاجران وارد نشدن ایران به FATF  تا کنون دردسرهای زیادی برای کشور ما به وجود آورده است.  روزی که این سازمان بین المللی توسط ۷ کشور صنعتی جهان بنا شد هدف اصلی خود را مبارزه با پولشویی اعلام کرد اما در حالی که بیش از ۳۰ سال از تشکیل این سازمان می گذرد نمی […]

فرزانه مستاجران

وارد نشدن ایران به FATF  تا کنون دردسرهای زیادی برای کشور ما به وجود آورده است.  روزی که این سازمان بین المللی توسط ۷ کشور صنعتی جهان بنا شد هدف اصلی خود را مبارزه با پولشویی اعلام کرد اما در حالی که بیش از ۳۰ سال از تشکیل این سازمان می گذرد نمی توان گفت تمامی جهان مالی به خصوص در کشورهای عضو از پولشویی مبرا شده اند. اما آنچه مسلم است این سازمان طی این سالها اختیارات زیادی کسب کرده است و به وسیله آن توانسته کشورهای غیر عضوی چون ایران را دچار تنش های فراوانی بکند.

 ایران سالهاست که در لیست سیاه سازمان FATF قرار دارد و تنها مدتی که برجام به امضا رسیده بود کشورمان از این لیست خارج شد که بعدها اعلام شد  این یک تصمیم سیاسی بوده  نه اقتصادی! اما دوباره بعد از مدتی ایران به این لیست اضافه شد.  البته  FATF  تنها نهادی نیست که توان کشورها برای مبارزه با پولشویی را بررسی می‌کند. “مؤسسه حکمرانی بازل” در سوییس هم سالانه شاخصی در این باره منتشر می‌کند که در آن، به جای لیست سیاه و سفید، کشورها از لحاظ خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم رتبه‌بندی می‌شوند. ولی این نهاد تنها ۱۲۵ کشور را در فهرستش ارزیابی کرده و ایران جزو آن‌ها نیست. گرتا فِنِر مدیر مؤسسه بازل در این باره گفته  دلیل غیبت ایران، نبود اطلاعات لازم برای ارزیابی است.

مدتی پس از امضای برجام این سازمان از ایران خواست تا هرچه سریعتر شرایط را برای پیوست به آنها محیا و قبول کنند اما مسئولین کشور با دلایل مختلف این تصمیم را به صلاح ندانستند. پس از فرمان دونالد ترامپ برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا، دسترسی ایران به سیستم بانکی غرب از قبل هم محدودتر شد و بانک‌های کشورهایی نظیر چین جای آن را گرفتند. اما آمریکایی ها و غربی ها به این هم بسنده نکرده و هر روز عرصه را تنگ تر میکنند. طبق تصمیم جدید وزارت دارایی کانادا، هر تراکنشی با مبدا، مقصد یا ارتباط با ایران، صرف نظر از مقدار آن تراکنشی پرریسک ارزیابی خواهد شد. از این پس بانکها، شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی، بانک های خارجی و شرکت های ارائه دهنده خدمات کارت های اعتباری باید ضمن شناسایی هویت مشتریان ایرانی (حقیقی و حقوقی) نسبت به ریسک پولشویی و تامین مالی تروریسم مطمئن شوند. البته این دستور به معنی ممنوعیت انجام این تراکنش ها نیست.

در چند سال گذشته کانادا به یکی از مهم ترین کشورهای مبدا ایرانیان مهاجر تبدیل شده است و طبق آمار هم اکنون ۴۰۰ هزار ایرانی در آن زندگی میکنند. البته جالب است که مختلصین ایرانی هم مقصد آخرشان همیشه کانادا بوده است البته قبل از جهنم!  پیشتر نیز با توجه به تحریم های اعمال شده توسط آمریکا، ایرانی ها با طیف وسیعی از مشکلات برای انجام امور مالی خود مواجه بوده اند. با این حال طبق گفته این مرکز  کانادایی، این دستورالعمل شامل تمامی اشخاص ایرانی ( حقیقی و حقوقی) می شود و استثنایی برای گروه هایی که دارای اصالت یا ارتباط ایرانی باشند ( نظیر دانشجویان ایرانی در کانادا، اشخاص دارای اقامت دایم کانادا و بستگان آن ها) در نظر گرفته نخواهد شد. هر چند این تصمیمات میتواند مشکلات فراوانی برای ایرانی ها به خصوص مهاجرینی که به امید رفاه بیشتر به این کشور پناه آورده اند  به وجود آورد اما امید است طبق قوانین گفته شده با همه ی افراد برخورد شود و اختلاس گران ایرانی ، دیگر نتوانند به کانادا مهاجرت کنند و مستقیم بلیطی به مقصد جهنم بگیرند!