اگر استخدامی در کار باشد

بر اساس قوانین اقتصادی، در جامعه ای که تورم در حال افزایش است ،سرمایه داران و صاحبان مشاغل برای اینکه متضرر نشوند مجبور هستند به جای افزایش نیروی کار ، سرمایه مالی خود را افزایش دهند . در نتیجه افزایش تورم تاثیر غیر مستقیم بر افزایش بیکاری دارد. به همین دلیل برای برون رفت از این وضعیت بیکاری در جامعه و عدم گسترش آن باید تمامی دستگاه ها و مقامات ارشد دولتی هماهنگ شوند تا این( تورم) بیماری اقتصاد کلان درمان شود. اقتصادی که شاهد تورم روز افزون نباشد به یک اقتصاد سالم معروف است و در این اقتصاد نرخ بیکاری کمتر از ۱۰ در صد خواهد بود

بر اساس  قوانین اقتصادی، در جامعه ای که تورم در حال افزایش است ،سرمایه داران و صاحبان مشاغل برای اینکه متضرر نشوند مجبور هستند به جای افزایش نیروی کار ، سرمایه مالی خود را افزایش دهند . در نتیجه افزایش تورم تاثیر غیر مستقیم بر افزایش بیکاری دارد. به همین دلیل برای برون رفت از این وضعیت بیکاری در جامعه و عدم گسترش آن باید تمامی دستگاه ها و مقامات ارشد دولتی هماهنگ شوند تا این( تورم) بیماری اقتصاد کلان درمان شود. اقتصادی که شاهد تورم روز افزون نباشد به یک اقتصاد سالم معروف است و در این اقتصاد نرخ بیکاری کمتر از ۱۰ در صد خواهد بود .

  • بازار کار در ایران تحت عوامل متعددی دچار آسیب های جدی شده است .رشد نامتوازن جمعیت در دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ باعث شد به یکباره در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ موج عظیمی از جمعیت و نیروی انسانی به بازار کار معرفی شوند که متاسفانه بازار کار نیز برای این جریان هیچگونه آمادگی نداشت و تدابیر لازم در ان اندیشیده نشده بود، به همین خاطرتعداد زیادی از جوانان متقاضی کار که به دلایل مختلف نتواستند شغل مورد نظر خود را بیایند به امید یافتن شغل بهتر در مقاطع تحصیلی بالاتر، جذب بازار تحصیل شدند. این روند به خودی خود سن افراد را بالا می برد اما متاسفانه اگر استخدامی در کشور اتفاق بیفتد سن استخدام هیچ تغییر نکرده و برخی با وجود تحصیلات بالا اما به دلیل بالاتر بودن سنشان از قانون کار نمیتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند.
  • قوانین بازار کار در کشور بسیار خشک و غیر قابل انعطاف هستند که بنگاه ها را در مقابل نوسانات و شوک های اقتصادی شکننده و حساس می کند. اما این روزها متقاضیان کار خواهان افزایش سن استخدام شده و گفته اند طرحی در مجلس بر این مبنا در حال بررسی است که البته سازمان اداری و استخدامی کشور اظهار بی اطلاعی از طرح مذکور کرده است ! طبق توضیحات سازمان اداری و استخدامی در ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری، شرایط سنی استخدام مشخص و در بند «الف» تاکید شده که داشتن حداقل سن ۲۰ سال تمام و حداقل ۴۰ سال برای استخدام رسمی و برای متخصصین مدرک تحصیلی دکتری ۴۵ سال است.براساس این ماده قانون، دستگاه‌ها برای استخدام نمی‌توانند افراد کمتر از۲۰ سال را انتخاب کنند، اما سقفی برای استخدام مشخص نشده و این موضوع در اختیار دستگاه قرار دارد تا بتواند متناسب با شرایط و نیاز خود و البته آنچه برای سابقه کاری نیرو در نظر می‌گیرد، آن را تعیین کند. از سوی دیگر حداکثر ۴۰ سال برای استخدام‌های رسمی در نظر گرفته شده و افرادی که مدرک تحصیلی دکتری دارند حداکثر ۴۵ سال شرایط سنی استخدام آنهاست.
  • نتیجه اینکه در تمامی استخدام ها ی کشور سن ۲۸ یا ۳۰ مد نظر است کاملا یک موضوع سلیقه ای است و ادارات طبق سلیقه خودشان خواهان انتخاب جوانان هستند . کاش اینقدر که در انتخاباب جوانان به عنوان زیر دست دقت میکردید در انتخاب مدیران نیز همین توجه را داشتید و اندگی جوان گرایی را در این مورد نیز رواج می دادید!

-به نظر می رسد یکی از دلایل شرط سنی ۲۸ تا ۳۰ سال برای استخدام در کشور خروج برخی از افراد از گردونه یافتن شغل است اما باید گفت: خروج افراد ناامید از یافتن شغل از بازار کار شاید در بلندمدت نرخ بیکاری را کاهش دهد اما در کنار آن بر فقر بار تکفل بیشتر می فزاید. پس بهتر است اگر هم تا کنون قانونی برای افزایش سن استخدام به مجلس نرفته است هرچه زودتر برای آن فکری شود و یا حداقل سازمان ها را مجبور کنند تا ۴۰ سالگی که سن قانونی استخدام است مبادرت به استخدام کنند. البته اگر استخدامی در کار باشد؟!!!