اقتصاد هنر را باید هنرمندان سر و سامان دهند

هنرمندان برندسازی و خودشان را به روز و به مردم نزدیک کنند؛ هنرمندان برای مردم کار بکنند تا مردم تئاتر را در سبد کالای مصرفی فرهنگی خانوار خودشان قرار بدهند؛ همه جای دنیا این اتفاق افتاده و اما این موضوع در کشور ما دیده نمی‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید با مخاطب شناسی و اینکه چگونه مخاطب را به سالن‌ها کشاند، اقتصاد تئاتر را رقم زد. مساله مهم این است که اقتصاد هنر باید به وسیله هنرمندان سر و سامان بگیرد.

کاظم نظری افزود: اقتصادِ هنر مساله ای است که بعضی از هنرمندان به آن توجه ندارند و برای برخی از آنها هنر برای هنر است و برای مردم نیست.

وی با اشاره به اینکه به عنوان یک نهاد دولتی وظیفه داریم که به هنرمندان کمک کنیم، ادامه داد: توقع داریم هنرمندان برندسازی و خودشان را به روز و به مردم نزدیک کنند؛ هنرمندان برای مردم کار بکنند تا مردم تئاتر را در سبد کالای مصرفی فرهنگی خانوار خودشان قرار بدهند؛ همه جای دنیا این اتفاق افتاده و اما این موضوع در کشور ما دیده نمی‌شود.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: به دلیل اینکه مخاطب شناسی نداریم، هنرمند با مخاطب خودش در جامعه خیلی آشنا نیست؛ می‌گوید من مخاطب را می‌شناسم اما این با آنچه در واقعیت و برروی صحنه می‌بینیم خیلی فاصله دارد.

وی در زمینه حمایت‌های اداره کل هنرهای نمایشی از هنرمندان تئاتر در شرایط رکود کاری آنها، گفت: همه چیز را نمی‌توان به وزارت ارشاد یا اداره کل هنرهای نمایشی موکول کرد. بودجه ما محدود است و نهادهای دیگر مثل شهرداری باید به هنرمندان کمک کنند.

نظری افزود: همه تلاشمان این است که از گروه‌های نمایش حمایت کنیم وانجمن نمایش هر استانی را مکلف کردیم تا بتوانیم در این زمینه بخشی از بودجه را اختصاص بدهیم؛ بخشی از بودجه را هم باید نهادها و سازمان‌های دیگر در استان‌ها که به وظیفه اجتماعی خودشان در حوزه فرهنگ وهنر و وظایف شهروندی‌ای عمل می‌کنند تأمین کنند.

نظری با اشاره به برگزاری جشنواره‌های استانی تئاتر در سی و چهار استان کشور، گفت: اینکه سی و چهار استان کشور یک رویدادهنری و نمایشی را اجرا می‌کنند، در جهان بی نظیر است و در جایگاه خودش یک رتبه عالی دارد؛ بعد از ۹ سال جشنواره منطقه‌ای تئاتر را راه اندازی کردیم، این جشنواره در چهار منطقه در استان‌های بوشهر، مازندران، کرمانشاه و فارس برگزار خواهد شد و هر استانی ۹ استان دیگر را میزبانی می‌کند.

نظری برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای را تبادل فرهنگی و تبادل اندیشه خواند و گفت: این رویداد هنری هم افزایی تمام گروه‌های نمایش است که در تمام نه سال گذشته تعطیل بود و با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس جمهور با شعار عدالت فرهنگی و عدالت هنری به جایگاه خودش برگشت.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جشنواره منطقه‌ای دروازه ورود به جشنواره بین المللی فجر است، افزود: امیدواریم گروه‌های نمایشی استان‌ها و به خصوص اصفهان در جشنواره منطقه‌ای حضور چشمگیری داشته باشند و شاهد اجرای خوب آنها در جشنواره بین المللی فجر باشیم.

وی با اشاره به قدمت تئاتر اصفهان، این شهر را متولی درام کمدی خواند و گفت: یکی از استان‌هایی که از لحاظ امکانات فنی مجهز است و پلاتوی خیلی خوبی به نام تالار هنر دارد، اصفهان است؛ تالار هنر با همت شهرداری نمونه خوبی برای همه استان‌ها و شهرداری‌هاست تا الگو بگیرند و ما شاهد این نوع زیرساخت‌ها و فضاهای اجرا در استان‌های دیگر هم باشیم؛ همه تلاشمان این است که از گروه‌های نمایش حمایت کنیم. انجمن نمایش هر استانی را مکلف کردیم که بتوانند در این زمینه بخشی از بودجه را ختصاص بدهیم و یک بخشی از بودجه هم نهادها و ارگان‌های دیگری که در استان‌ها هستند و به عنوان وظیفه اجتماعی تأمین کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به برخی از انتقادها مبنی بر اینکه داورهای جشنواره‌های استانی، امسال از استان‌ها انتخاب شده و این موضوع کیفیت داوری را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: برای تمام سی و چهار استان کشوار از مدیران کل استان‌ها خواهش کردیم که داوران جشنواره را به هیچ عنوان از تهران انتخاب نکنند و از پیشکسوتانی که عمرشان را برای تئاتر شهرشان گذاشتند و همچنین از جوان‌ها و افرادی که فارغ التحصیل تئاتر هستند و برای این عرصه زحمت کشیده‌اند، انتخاب کنند.

نظری افزود: در این بین یک نفر به عنوان داور ناظر از تهران باشد و این اتفاق باید موجب خوشحالی باشد که به هنرمندان استان‌ها اهمیت و اولویت داده‌ایم چرا که تئاتر استان برای ما در اولویت اول است.

همچنین مدیر کل هنرهای نمایش وزرت فرهنگ و ارشاد در پاسخ به اینکه چرا جشنواره تئاتر استان اصفهان برای برگزاری صحنه‌ای در وهله اول با مشکلات مالی رو به رو شد و گفته می‌شد که برای جشنواره استانی، بودجه مشخصی از تهران اعلام نشده است، گفت: مشکل بزرگی که در کشور و در حوزه تئاتر داریم این است که مدیریت برنامه ریزی نداریم و در دقیقه نود یادمان می افتد که می‌خواهیم جشنواره برگزار کنیم، عقیده من این بود که دبیر یا مدیر اجرایی جشنواره سال بعد را در همین اختتامیه جشنواره تئاتر استان انتخاب تا برنامه ریزی لازم انجام شود.

نظری با تاکید بر اینکه این بودجه وجود داشته و می‌توانستند از این بودجه استفاده کنند، تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه‌ای را در تبصره‌های مختلف برای برگزاری فعالیت‌ها و رویداد هنری دارد و مستلزم این است که اداره کل استا ن ها با بودجه‌های خودشان و بودجه‌هایی که می‌توانند از نهادهای دیگر استان بگیرند، جشنواره‌شان را برگزار کنند.

مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر اصفهان شامگاه دوشنبه (۲۱ آذرماه) در تالار هنر اصفهان برگزار شد.