اعلام آمار رجیستری گوشی‌ها؛ ۱.۵ میلیون فعال و ۲۵۰ هزار مسدودی

با اجرای طرح رجیستری از آذر سال ۱۳۹۷، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار گوشی تا پایان خرداد ماه به‌صورت قانونی در سامانه رجیستری فعال شده‌اند و نزدیک به ۲۵۰ هزار گوشی به دلایلی از جمله قاچاق یا عدم فعال‌سازی، مسدود شده‌اند.

اعلام آمار رجیستری گوشی‌ها؛
۱.۵ میلیون فعال و ۲۵۰ هزار مسدودی

طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه با هدف شناسنامه‌دار شدن یکی از پرمصرف‌ترین کالاهای وارداتی کشور و مبارزه سیستمی با قاچاق تلفن همراه، پیاده‌سازی و اجرا شد. این طرح که در آن مبارزه با قاچاق تلفن همراه در سطوح مصرف انجام می‌گیرد، به گونه‌ای است که صرفه اقتصادی قاچاق از بین می‌رود.
این طرح در کشورهای زیادی مانند چین، امارات، لبنان، اوکراین و سایر کشورها اجرا شده است. در رجیستری با استفاده از امکانات زیرساختی مخابرات، همه گوشی‌های‌ فعال اسکن می‌شوند و با استفاده از کدی به نام IMEI می‌توان آن‌ها را شناخت. این کد مانند شماره شناسنامه برای تلفن‌های همراه است و توسط شرکت سازنده و به شکل منحصر به فرد صادر می‌شود. در بعضی از کشورها از این کد برای شناسنه گوشی در طرح رجیستری استفاده می‌کنند. در سال ۸۵ که برای اولین بار این طرح رجیستری در ایران اجرا شد، از این کد استفاده شد اما به خاطر قابلیت کپی کردن این کد آن طرح به طور کلی شکست خورد. در بخش عرضه، جعل شماره‌ها (کدها) شروع شد. به گونه‌ای که در سال ۸۶ برای برخی از شماره‌ها بیش از ۱۰ هزار شماره جعل صورت گرفت. پس از شکست خوردن آن طرح، مسئولان وزارت ارتباطات و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا به فکر پیدا کردن یک شناسه منحصر به فرد با ترکیب چند شناسه با هم افتادند. نهایتا تصمیم گرفتند از ترکیب شماره تلفن که یک ترکیب منحصر به فرد برای هر شخص است با IMEIاستفاده کنند.
«سامانه همتا» دارای فهرستی است که دارندگان گوشی‌های تلفن همراه را از ۱۴ آذرماه سال گذشته در سه گروه سیاه، سفید و خاکستری دسته‌بندی می‌کند.
که فهرست سفید، دارندگان گوشی‌های قانونی فعال را که در این سامانه رجیستر شده‌اند، نشان می‌دهد.