آبگیری ۹۰  درصد طرح های آبخیزداری

 با توجه به بررسي هاي انجام گرفته از اسفند ماه سال گذشته تاکنون به طور ميانگين 90 درصد طرح هاي آبخيزداري استان آبگيري شده و اين بارندگي ها باعث شد 150 سازه از طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري استان آبگيري شود .

ابوطالب امینی معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در طی بازدید از طرح های آبخیزداری شهرضا و دهاقان در گفتگو با خبرنگار ما گفت:طرح های آبخیزداری و آبخوان داری نقش بزرگی در کنترل سیلاب، تغذیه سفره های زیرزمینی و نیز کنترل رسوبات دارد. وی بیان کرد: امروزه اهمیت و نقش ویژه طرح های آبخیزداری و آبخوان داری بر هیچکس پوشیده نیست در همین راستا در سال ۹۷ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار گرفته شد و امسال این رقم به هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت که با این اعتبار ۲۰ طرح را اجرا و به نتیجه رساندیم. معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اظهارداشت: طرح های آبخیزداری فواید بسیاری دارد که در نهایت موجب کاهش اثرات خشکسالی می شود از این رو آبخیزداری را می توان مهمترین کار در حوزه منابع طبیعی دانست. وی با اشاره به اینکه بودجه امسال آبخیزداری کل کشور بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال بود، تاکید کرد: این سهم در بودجه سال ۹۸ به پنج هزار میلیارد ریال کاهش یافته است و امیدواریم این کسری اصلاح شود زیرا طرح های آبخیزداری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بطور جدی به آن توجه کرد.

آب به سمت تالاب گاو خونی جریان دارد

حمید لیاقتی رییس مطالعات مهندسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز در این بازدید با اشاره به ۲۰ سال خشکسالی و فرونشست زمین تصریح کرد: بعد از این مدت خشکسالی و شرایط نامناسب پوشش گیاهی با فرو نشست زمین مواجه می شویم و به دنبال آن، روان آب اتفاق می افتد و اکنون استان هم از نظر پوشش گیاهی و فرو نشست زمین در معرض خطر قرار دارد. لیاقتی ادامه داد: اگر طبیعت از بین برود دیگر اصلاح پذیر نیست و باید با اجرای پروژه های اساسی به سمت حفظ جنگل ها و مراتع و منابع طبیعی برویم چراکه ایران جز کشورهای با فرسایش خاک بالاست و تخریب پوشش گیاهی علت اصلی فرسایش خاک است. وی در خصوص بند باغ سرخ که یکی از بندهای آبگیری شده شهرضا است گفت: این پروژه با ۳۰۰ هکتار مساحت در سال ۷۲ به عنوان بند پخش سیلاب در خروجی رودخانه زر چشمه شهرضا احداث شد و با مهار آب و کنترل سیلاب ،آب به سمت تالاب گاو خونی جریان دارد.لیاقتی تاکید کرد: بندهای خاکی علاوه بر مهار سیلاب و رسوب گیری روان آب ها، تغذیه مصنوعی برای سفره های زیر زمینی است که باعث می شود چاه ها و قنوات پر شوند. لیاقتی افزود: شهرضا در نقطه خروجی سیلاب قرار گرفته و با توجه به چنین موقعیتی این شهر در معرض خطر سیلاب قرار داشت و بندهای خاکی با بارش ها آبگیری شد و تهدیدهای سیلاب با اجرای این پروژه های آبخیزداری بی اثر شد.

یلدا توکلی