آب، موضوع اولین میز گرد دولت آینده

فرزانه مستاجران به تازگی رییس کمسیون کشاورزی مجلس اعلام کرده است  که ۳۰۰ هزار فارغ التحصیل کشاورزی در کشور بیکار هستند و این دو معنا بیشتر نمیتواند داشته باشد. اولین دلیل این امر به عدم تناسخ میزان ورودی دانشگاه ها با بازار کار موجود برمیگردد و به عنوان دومین دلیل میتوان از پسرفت صنعت کشاورزی […]

فرزانه مستاجران

به تازگی رییس کمسیون کشاورزی مجلس اعلام کرده است  که ۳۰۰ هزار فارغ التحصیل کشاورزی در کشور بیکار هستند و این دو معنا بیشتر نمیتواند داشته باشد. اولین دلیل این امر به عدم تناسخ میزان ورودی دانشگاه ها با بازار کار موجود برمیگردد و به عنوان دومین دلیل میتوان از پسرفت صنعت کشاورزی در کشور نام برد . البته به نظر می رسد هر دو عامل دست به دست هم داده تا چنین فاجعه ای به بار نشسته است.

درست ۴۲ سال پیش در چنین روز امام خمینی جهاد سازندگی در کشور را تاسیس کرد  که چند سال بعد به جهاد کشاورزی تغییر نام داد و هم‌اکنون نیز یکی از وزارتخانه‌های دولت به‌شمار می‌آید. در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از شاغلان کشور در بخش کشاورزی فعالیت میکنند. سهم بسیار کم بخش کشاورزی در اشتغال حاکی از این است که تعداد زیادی از کشاورزان در صف جویندگان شغل هستند. اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مهمترین مشکلات کشور به شمار می‌رود به گونه‌ای که نیازاست روی این موضوع کار شود و با توجه به افزایش جمعیت تحصیل کرده، نرخ بیکاری در بین این افراد کنترل شود و اشتغال فارغ التحصیلان دراولویت برنامه دولت قرار گیرد.

البته چند تن از کاندیداها وعده هایی برای اشتغال زایی داده اند اما آیا می دانند برای ایجاد اشتغال هر فرد در بخش کشاورزی به چه میزان منابع آبی نیاز داریم؟ وضعیت منابع آب ایران اصلا حال خوبی ندارد و با یک جستجوی ساده می‌توان اعداد و ارقام وضعیت موجود و وخامت اوضاع را ملموس یافت. غیر از این کافیست سر به اقصی نقاط ایران زد به ویژه حالا که کاندیداها همه ی ایران را برای تبلیغات خود فتح کردند و مسلما می دانند کشاورزان روستایی در سالهای اخیر دچار چالش های فراوانی شده اند و به جای خمس دادن مجبور هستند برای گذران زندگی خود خمس وزکات  هم دریافت کنند!

پس اگر قرار است فردا در پای صندوق های رای انتخابی شایسته داشته باشیم باید ببینیم چه کسی برنامه مشخص برای بحران کم آبی ارائه داده است نه اینکه صرفا از اشتغال زایی صحبت به میان آورده که زیر ساخت های آن آماده نیست. اگر قرار باشد اقتصاد ایران بهبود یابد و توسعه کشور هم تسریع شود با بارگذاری بر کدام مولفه‌ها قرار است این مهم رقم بخورد. مثلاً با بارگذاری روی کدام صنعت قرار است اشتغال و ارزش افزوده ایجاد شود؟ با صنایعی چون فولاد؟ تمام دشت‌های بحران‌زده ما در کرمان،اصفهان، یزد و خراسان گرفتار فولادسازی شده‌اند. صنعتی که به شدت انرژی مصرف می‌کند چه آب و چه برق. آن هم از نوع یارانه‌ای آن و معلوم نیست نقش فولاد در بهبود اقتصاد ما کجا بوده؟ ما حتی در خودروسازی از نقش این همه فولادسازی بهره‌ای نبرده‌ایم و خودروهایمان از مشابه خارجی آن گران‌تر درمی‌آید.

 یکی از محورهای پیشرفت اقتصادی هر جامعه‌ای کشاورزی است که مهمترین و بزرگترین ظرفیت برای توسعه و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی است.با توجه به اینکه اشتغال یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصاد است که ارتباط تنگاتنگی با آسایش، رفاه و امنیت اجتماعی دارد بیکاری در کشور به بحران تبدیل شده و آمارها بیانگر این موضوع هستند که در حوزه های مختلف فارغ‌التحصیلان این رشته ها جویای کار هستند. بدون اینکه برنامه روشنی برای بعد از فارغ‌ التحصیلی آنها  وجود داشته باشد.حوزه کشاورزی یکی از بخش هایی است که نسبت به سایر حوزه های تحصیلی تعدادفارغ التحصیل بیکار بیشتری دارد.

به نظر می رسد رییس جمهور اینده کشور در ابتدا باید همه گروه ها و اقشار جامعه را به پای میز بیاورد ،برای توافق بر سر منابع آبی موجود در کشور و کمک به حفظ هر چه بیشتری این منابع تا بقیه مشکلات کشور از جمله افزایش تولید و کاهش بیکاری نیز قابل رفع شدن باشد.