۱۳ آبان؛ روز آینده سازان فردا

باید گفت در زمان حال که کشورمان در امنیت به سر می برد کسی از دانش آموزان ایرانی توقعی به غیر از درس خواندن ندارد، درس خواندن، فهمیدن و ماندن در راهی که دانش آموزان زمان انقلاب ساختند تا راه دانش آموزان امروز هموار باشد.

۱۳ آبان؛
روز آینده سازان فردا

۱۳ آبان یکی از روز های به یاد ماندنی انقلاب است که هیچ گاه از تقویم کشور پاک نخواهد شد؛ روزی که امام خمینی تبعید شد، روزی که دانش آموزان به انقلاب پیوستند و روزی که لانه جاسوسی تسخیر شد. باید این روز را به عنوان روز مبارزه و ایستادگی در مقابل استکبار جهانی دانست.
شاید اگر در سال ۵۷ به دانش آموزان می گفتند عده ای در سال ۹۷ خواستار تعطیلی مدارس هستند تا بازی یک تیم باشگاهی را در فینال آسیا ببینند! این دوران را به تمسخر می گرفتند زیرا دانش آموزان دوران انقلاب هیچ گاه سنگر مدارس را ترک نکردند مگر برای ایفای نقش تاریخی. در آن زمان همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفا کردن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند. صبح روز ۱۳ آبان۱۳۵۷، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. در این روز، ۵۶ نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند. به همین دلیل و به مناسبت گرامیداشت آن غیور مردان نوجوان، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است.
نوجوانی سن حساسی است و الگو پذیری افراد در این سن بیشتر در سطح جامعه انجام می پذیرد تا در سطح خانواده و چه خوب است جامعه به نوجوانان الگوی مناسب بدهد و به جای پر رنگ کردن نقش افرادی مثل سلبریتی ها و فوتبالیست هایی که در سال های گذشته نشان داده اند هیچ الگوی مناسب رفتاری نیستند، باید افراد بزرگ جامعه و دینمان را برای فرزندانمان الگو قرار دهیم .
زیرا اولا، نوجوان با مشاهده الگو در می یابد که این هدف بزرگ دست یافتنی و ممکن است؛ ثانیا، مشاهده الگو، رغبت و انگیزه وی را برای رسیدن به این هدف و طی این مسیر تحریک می کند. الگو، نمونه ای عینی و درک نشدنی از فضایلی که والدین می خواهند در تربیت به آن برسند، در مقابل نوجوان قرار می دهد.پیشرفت، توسعه، کمال و پویایی جوامع مرهون نیروهای تربیت شده آن جوامع است.
صلاح و سلامت نسل های متوالی جوامع با برنامه های تربیتی تحقق می پذیرد. کودکان، نوجوانان و جوانان در صورتی به افراد مفید و موثر تبدیل می گردند که فرایند تربیتی درستی را پشت سر بگذارند.
نوجوانان و نونهالان امروز تصمیم گیران آینده جامعه اند. آنها با فعالیت و حضور خود در عرصه های گوناگون اجتماعی، قوام، ثبات و پایداری جامعه را رقم خواهند زد. بنا به فرموده امیر المومنین علیه السلام، کسی که در کوچکی درست تربیت نشود در بزرگی قادر نخواهند بود [در مسائل سیاسی ـ اجتماعی] بر دیگران پیشی بگیرد.
بنابراین، جامعه ای می تواند افراد پیش قدم و پیش گام داشته باشد که در تربیت کودکان و نوجوانان خود سرمایه گذاری نموده، آنها را طبق نیازهای اجتماعی و سیاسی جامعه تربیت کرده باشد.
اما بد نیست در این روز اندکی هم از زبان دانش آموزان و نوجوانان سخن بگوییم. حضرت علی (ع) در سخنی می فرماید: «فرزندان خود را به آداب خود تربیت نکنید چرا که آنها برای آینده و زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند.»
از فرمایش امام علی (ع) می توان فهمید که کودکان و نوجوانان امروز با کودکان و نوجوانان گذشته کاملا تفاوت داشته و شیوه های قدیمی گذشته برای تربیت نسل امروز هیچ کارایی نخواهند داشت. باید نوجوانان امروز را بیشتر درک کرد تا بتوان روابط دوستانه با او داشت وبرای آینده آماده اش کرد تا ایرانی آبادتر را شاهد باشیم.