کارانه، معوقات، پزشکان و بیماران

سالهای سال است که در چرایی علت عدم پرداخت بهنگام حق و حقوق پرسنلی علوم پزشکی ها،مسئولین امر با توسل به بازیِ" کی بود،کی بود، من نبودم" از پاسخگویی و اقدام مقتضی سرباز می زنند و درمقابل، پزشکان و پرسنل حاضر یا بازنشستگان می سوزند و فریاد رسی ندارند

دریاوفایی

به نظر می رسد مهاجرت، عدم انگیزه در تحصیلِ رشته های تخصصی، فعالیت در فیلد زیبایی، افت کیفیت خدمات درمانی وبسیاری از موارد  دیگر، بیشتر از آنچه که ریشه دراختیار یک پزشک داشته باشد، به عاملی اثرگذار به نام” بی عدالتی های سیستماتیک” برمی گردد. درد به ظاهر بی درمانی که یکی از عمده ترین عوارضش دروهله اول، افتادن بیمار و پزشک به جان یکدیگر است. عدم پرداخت به موقع کارانه هایی که البته همان هم گفته می شود اغلب منصفانه نیست، یکی از علل ایجاد مسائل فوق می باشد، جدالی  که نه تازگی دارد و نه خیال تمام شدن.

خلیل امیرزاده، متخصص بیهوشی ومراقبت های ویژه دراین باره با نگاهی به معوقات چند ماهه پزشکان و پرسنل  شاغل درموسسات دولتی علوم پزشکی گفت: سالهای سال است که در چرایی علت عدم پرداخت بهنگام حق و حقوق پرسنلی علوم پزشکی ها،مسئولین امر با توسل به بازیِ” کی بود،کی بود، من نبودم” از پاسخگویی و اقدام مقتضی سرباز می زنند و درمقابل، پزشکان و پرسنل حاضر یا بازنشستگان می سوزند و فریاد رسی ندارند.

وی ادامه داد: در این بین، دانشگاه های علوم پزشکی که مؤسساتی مستقل محسوب می شوند و علیرغم  داشتن اختیارات وسیع مالی ومعاملاتی وقانون هیات امنا ودرآمد اختصاصی، ناتوان از پرداخت بروز کارانه پرسنلی، پزشکان، دیون بازنشستگان وشرکت های طبخ و توزیع ویا دارویی وغیره هستند.

این حقوقدان یادآور شد: با رصد تحولات اقتصادی وتورم بی مهاری که بر پیکره این مرزو بوم ومردمانش چنگ انداخته است انتظار به جایی است که از این همه بی تفاوتی و نا کارآمدی ضرر رسان مدیران ارشد دانشگاه ها به شدت سوال شود. جالبتر اینکه ۱۰ درصد از کارانه به خون جگر حاصل شده توسط پزشکان و پرسنل را به عنوان سهم ستادی ماهیانه وقبل ازپرداخت به صاحبان حقش،برداشت می کنند.

امیرزاده بیان با اشاره به برخی رانت بازی ها، بیان داشت: برای این دستآوردهای عالی کارانه واضافه کاروحق مدیریت و مبالغ پنهان خارج شمولی با ارقام نجومی دریافت می شود و صد البته در کنار شرکت داری و کارهای خصوصی. این مدیران هرگزجرات بارگذاری فیشهای مجموع دریافتی خویش رادرسامانه های قانونی مربوطه  نداشته ونخواهند داشت.

متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه خاطرنشان کرد: تعرفه پرستاری هم که نیامده به سرنوشت کارانه و…دچار شده است وتعرفه های غیرواقعی وناحق امسال هم مزید آن.

این حقوقدان خطاب به تصمیم گیران ارشد و کلان کشوری گفت: حال بااین حجم ازناکارآمدی وسوء مدیریتِ منجربه زیان و خسارت پرسنل، سوال اساسی تری پیش می آید، اینکه ” وضعیت فعلی تا کی ادامه دارد و آیا داشتن توقع نشاط و انضباط کاری و کارآمدی از پزشکان و پرسنل به جاست؟”.

 وی با بیان اینکه” آیا وقت استیضاح دیگری فرا نرسیده است؟” خاطرنشان کرد: در ۲۰ماه اخیر هم وزیر بهداشت وتیم همراهش بدون توجه به اوضاع معیشتی پرسنل و پزشکان بی محابا با  طرحهای پوپولیستی و برای ماندگاری در کرسی وزارت می تازند. اریکه ای که بر آه وفغان مردمان وناکارشناسی ونابلدی راه پایه باشدمانند هباء منثورا(غبار پراکنده در آسمان-آیه۲۳فرقان ).

به هرترتیب با توجه به آنچه گفته شد شاید ذکر این نکته بد نباشد که” زمانی بیمار به جز رنج بیماری درد دیگری نخواهد داشت که درمانگر به جز طبابت دغدغه دیگری نداشته باشد و دود همه بی عرضگی ها به چشم مردم زبان بسته نرود”.