در ایران پیوند اعضاء ۷۰ درصد کاهش یافته است

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت کشور درگفتگو با اخبار اصفهان:
درشرایط کرونایی، فرایند اهدا عضو با پروتکل های بسیار سختگیرانه انجام می شود
پیوند عضو از فرد کرونایی به هیچ عنوان صورت نمی گیرد

در ایران پیوند اعضاء ۷۰ درصد کاهش یافته است

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت کشور در گفتگو با اخبار اصفهان:

درشرایط کرونایی، فرایند اهدا عضو با پروتکل های بسیار سختگیرانه انجام می شود . پیوند عضو از فرد کرونایی به هیچ عنوان صورت نمی گیرد

کوئید-۱۹ بیرحمانه در حال تاخت و تاز است و همه روزه تعداد زیادی را در سراسر جهان به چنگال مرگ می کشد. دراین هیاهو اما، بیمارانی هستند که نه به دلیل ابتلا به کرونا که به خاطر امراض گوناگون دیگر و یا نیاز به پیوند عضو جانشان را از دست می دهند. این ویروس کوچک فعالیت اکثرکشورها در زمینه پیوند اعضا را نیز به شدت مختل کرده و باعث افزایش مرگ و میر نیازمندان عضو شده است.

درهمین رابطه به سراغ مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت کشور رفتیم تا اوضاع و احوال اهدا عضو درماه های کرونایی کشورمان را جویا شویم.

کرونا در ایران چه اندازه برنامه های اهدا عضو را تحت الشعاع قرار داده است؟

وی در پاسخ به این سوال که “کرونا در ایران چه اندازه برنامه های اهدا عضو را تحت الشعاع قرار داده است؟” گفت: دراوج اینکه طی همه سال های گذشته فعالیت پیوند درکشورافزایش یافته بود و نهایتا دربهمن ماه سال ۹۸ به بالاترین میزان اهدا عضو رسیده بودیم ولی متاسفانه به دلیل اختلالی که این ویروس در کار پیوند ایجاد کرد به ۷۰ درصد تنزل پیدا کردیم. به عبارتی در شش ماهه اول امسال نسبت به شش ماهه اول پارسال بنا به دلایل مختلف به ویژه کوئید ۱۹تا الان یک سوم اهدا کننده داشتیم و اهدا عضو به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده، یعنی نسبت به سال قبل پیوند اعضاء ۷۰ درصد کاهش یافته است.

یعنی پیوند عضو درکشورمان رو به توقف است؟

“یعنی پیوند عضو درکشورمان رو به توقف است؟” شادنوش در این باره اظهار داشت: خیر، خوشبختانه درایام کرونا پیوند را زنده نگه داشتیم. مثلا درهمین ایام حدود ۱۵ قلب اهدایی را با پرواز جت اختصاصی منتقل کردیم. ( از نقاط مختلف کشورمثلا از مشهد به تهران از شیراز و تبریز و…). لازم به ذکراست، در شرایط کرونایی اهدا عضو در ایران با پروتکل های بسیار سختگیرانه انجام می شود. درحالی که بسیاری از کشورهای دنیا که عمل پیوند انجام می دادند این فعالیت را تعطیل کردند ولی کادرپیوند ما درهمین شرایط سخت تحریم و فشارهای اقتصادی داریم با تمام توان تلاش می کنند تا حتی یک فرد نیازمند عضو از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

سختگیری های فرایند اهدا عضو

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت کشور درباره سختگیری های خاصی که طی فرایند اهدا عضو صورت می گیرد توضیح داد: به دلیل مشکلاتی که این ویروس درست کرده هزینه های ما را چندین برابر کرده است. یعنی الان فردی که دچار مرگ مغزی شده و خانواده به اهدا عضوش رضایت می دهند باید این فرد از نظر مبتلا بودن یا نبودن به کرونا دقیقا بررسی شود، آزمایش انجام بدهیم. ضمن اینکه فامیل های درجه یکش هم باید مورد آزمایش قرار بگیرند که این افراد در دوهفته قبل آیا به ویروس مبتلا بوده اند یا نه. خب همه این ها هزینه های ما را چند برابر کرده است. اما به دلیل نیاز بیماران و مشکلاتی که وجود دارد همه این هزینه ها را دولت تقبل کرده و چندین برابر هزینه می کند.

هرچند قائله تجارت عضو بیماران کرونایی در ایران، طی روزهای گذشته جمع شد ولی این شایعه همچنان در شبکه های مجازی مورد بحث است. در ادامه این گفتگو راجع آنچه مطرح است نیز سوالاتی پرسیدیم.از وی راجع پرسیدیم اینکه ” آیا به لحاظ علمی و پزشکی چنین کاری شدنی است؟”

پیوند عضو از فرد کرونایی به هیچ عنوان صورت نمی گیرد

شادنوش در این خصوص نیز خاطرنشان کرد: پیرامون مساله مورد نظر، قبلا پاسخ داده شده است اما جهت یادآوری و تنویر هرچه بیشتر اذهان عمومی لازم به تذکر است که، وقتی اطرافیان بیمار کرونایی که فوت شده و اصرار می کنند در برگه جواز دفن ننویسید مرگش دراثر کرونا بوده تا بتوانند مثلا کنار مادربزرگش دفن کنند و به هیچ عنوان چنین اجازه ای داده نمی شود و این اجساد می رود با آن شرایط خاص دفن می شود، یا وقتی اصلا نمی شود به فرد کرونایی دست زد، آن وقت چطور می شود اجزایش را برداریم و به فرد دیگری پیوند بزنیم اصلا با عقل جور درمی آید؟ بنابراین تاکید می شود” اجزای یک بیمار کرونایی را به هیچ عنوان نمی شود به فرد دیگری پیوند زد”. بدون شک پیوند اعضا آنقدر کاربزرگی است که اگر بخواهیم درگیر صحبت های بچه گانه بشویم عظمت کار کم می شود.

دریا وفایی – بخش سلامت اخبار اصفهان