پرکردن خلاء تبلیغات قرآنی با برنامه محفل

یکی از نکات اصلی این برنامه که جذب بیشتری را به همراه داشت شاد بودن و مفرح بودن برنامه محفل است که فضای مذهبی و قرآنی را از خشک بودن خارج کرد و به مخاطب این پیام را رساند که رفتن به سمت قرآن و اهل بیت شادی درونی و خوش‌اخلاقی را نیز به همراه دارد

همواره تبلیغات و جلوه‌های بصری بیشترین تأثیرات را بر اقبال عمومی داشته است که برنامه‌ای مانند (محفل) در ماه مبارک رمضان با محوریت قرآن و نهج‌البلاغه استقبال از فعالیت‌های قرآنی را افزایش داده است. در واقع این حلقه مفقوده تبلیغات به ویژه در صدا و سیما برای ترویج قرآن کاملاً مشهود بود که امسال این خلاء تا حدودی با برنامه محفل رفع شد. مؤسسات قرآنی در پی همین موضوع نیز به تأثیر آن در افزایش استقبال عمومی اشاره کردند که البته نیاز به استمرار اینگونه برنامه‌ها در سطح شهرها و استان‌ها را افزایش می‌دهد.

مدیر مؤسسه قرآنی ثامن الائمه در اصفهان است که از تأثیر این برنامه و استقبال خوب مردم به خبرنگار مهر می‌گوید: بعد از ماه رمضان تأثیرات واقعی خود را نشان می‌دهد که جوانان و نوجوان بیشتری برای حفظ و تلاوت قرآن ثبت نام کردند. او یکی از دلایل اقبال عمومی از این برنامه و فعالیت‌های قرآنی را شاد بود برنامه عنوان می‌کند و می‌گوید: شاد و مفرح بودن این برنامه همراه با شوخی‌های متعارف باعث شد تا تصور عموم از فعالان قرآنی تغییر کند.

محمد خداداده ادامه می‌دهد: فضایی که در برنامه وجود داشت برای مردم خوشایند بود و روش و منش پیامبرگونه از خوش‌اخلاقی و خوش برخوردی در بین اساتید قرآنی تداعی می‌شد. تلاوت راحت و آسان قرآن در این برنامه نیز باعث جذب بسیاری شده بود و صوت‌های دلنشین بر دل‌های مردم آرامش را هدیه می‌کرد.

او با اشاره به ضرورت افزایش برنامه‌های قرآنی در اصفهان خاطر نشان می‌کند: استان اصفهان ظرفیت بسیاری در برگزاری محافل قرآنی دارند که می‌تواند نوجوانان را جذب کند و در این محافل باید هدایا و جوایز ارزنده‌ای را برای حفظ و تلاوت و سایر فعالیت‌های قرآنی قرار داد.

مدیر مؤسسه قرآنی ثامن الائمه اصفهان ادامه می‌دهد: تفسیرهای قرآنی روان و قابل فهم برای نوجوانان باید تولید و تکثیر شود. از سویی دیگر جلسات خوبی در اصفهان وجود دارد که البته در همه جای استان فراگیر نشده است و باید دولت از این منظر حمایت کند.

وی با بیان اینکه فضای قرآن مهجور مانده است، گفت: مؤسسات قرآنی بازخورد خوبی در سطح ملی و بین‌المللی داشتند اما این موارد نیاز دارد که از طریق تبلیغات بازگو شود تا مردم در جریان قرار بگیرند و صدا و سیما با این مؤسسات همکاری کنند و مؤسسات نمونه را در شهر اصفهان معرفی کنند.

مرضیه خراسانی مدیر مرکز تخصصی قرآنی صبحات نیز در این راستا به خبرنگار مهر می‌گوید: این مجموعه تحصیل را در کنار حفظ قرآن پیش می‌برد و خوشبختانه استقبال خوب بوده است اما همچنان نیاز به تبلیغات و تشویق وجود دارد. مؤسسات قرآنی متأسفانه بودجه‌های محدودی دارند که در این زمینه باید دولت حمایت کند.

او معتقد است که سازمان‌های مرتبط برای قرآن کمتر هزینه می‌کنند و بودجه در نظر می‌گیرند در صورتی که در کشوری اسلامی این امر باید بیشتر شود و یک فکر اساسی برای تشویق و جذب جوانان و نوجوانان باشد تا این امر برای آنها استمرار پیدا کند و دلگرم شوند.

خراسانی با اشاره به اینکه تبلیغات در سطح شهر و نصب بنر نیز محدود شده است، می‌گوید: روند نصب بنر سخت و هزینه‌های تبلیغات بالا رفته و این امر موجب کمرنگ شدن فعالیت‌های قرآنی می‌شود؛ با این وجود امسال این برنامه محفل باعث معرفی حافظان قرآن و تلاوت‌کنندگان قرآن شده است.

او با اشاره به اینکه حفظ قرآن بسیار دشوار است، گفت: زمانی که یک دانش‌آموز ابتدایی ۵ جز حفظ است باید او را تشویق کرد و آن را نشان داد و این امر باعث انگیزه در دانش‌آموزان می‌شود. از این رو برنامه محفل با نمایش چنین ظرفیت‌ها و استعدادهایی کار بزرگی را برای عرصه قرآن کرده است.

به گزارش مهر، یکی از نکات اصلی این برنامه که جذب بیشتری را به همراه داشت شاد بودن و مفرح بودن برنامه محفل است که فضای مذهبی و قرآنی را از خشک بودن خارج کرد و به مخاطب این پیام را رساند که رفتن به سمت قرآن و اهل بیت شادی درونی و خوش‌اخلاقی را نیز به همراه دارد.