هند؛ یک تصمیم ترسناک

بهادر شکری‌ساز: خبر منتشره بسیار ترسناک و دردناک است اماع جیب هرگز. چرا؟ چون در این شرایط بدیهی است هر کشوری روالی پیشه کند تا از بحران‌های موجود به نفع منافع ملی خودش سود ببرد. حالا در تازه‌ترین نسخه این قبیل تصمیم‌ها گویا هند قرار است صادرات گندم را در اوج جنگ اوکراین و روسیه […]

بهادر شکری‌ساز: خبر منتشره بسیار ترسناک و دردناک است اماع جیب هرگز. چرا؟ چون در این شرایط بدیهی است هر کشوری روالی پیشه کند تا از بحران‌های موجود به نفع منافع ملی خودش سود ببرد. حالا در تازه‌ترین نسخه این قبیل تصمیم‌ها گویا هند قرار است صادرات گندم را در اوج جنگ اوکراین و روسیه ممنوع کند.

این درحالی است که این احتمال وجود دارد که این حرکت هند باعث افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش فزاینده گرسنگی در کشورهای فقیری شود که به واردات این کالا وابسته هستند.

«خبر فوری» هم در این باره در گزارشی می‌نویسد در حالیکه جنگ اوکراین و روسیه باعث آسیب جدی به کشورهای وارد کننده گندم و آرد شده و بر اساس گزارش سازمان‌های بین المللی، میزان فقر در بسیاری از کشورهای کم درآمد را افزایش داده، حالا خبری دیگر منتشر شده که بر اساس تحلیل الجزیره و نیویورک تایمز، می‌تواند منجر به افزایش فقر در جهان شود. این خبر مربوط به ممنوعیت صادرات گندم از هندوستان است.

همچنین بر اساس گزارش نیویورک تایمز، هند که دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است قرار است صادرات این کالا را در زمانی که قیمت‌های بالای مواد غذایی به علت جنگ اوکراین و روسیه سیاستمداران را نگران کرده، ممنوع کند. این احتمال وجود دارد که این حرکت هند باعث افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش فزاینده گرسنگی در کشورهای فقیری شود که به واردات این کالا وابسته هستند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، هند حدود ۱۰ درصد از ذخایر غلات جهان را (بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده) در اختیار دارد که با صادرات آن می‌تواند کمبود این ماده را در بسیاری از کشورها جبران کند. بر اساس گزارش‌ها، برای ماه‌ها، هند به عنوان کشوری شناخته می‌شد که می‌تواند به جبران کمبود عرضه جهانی غلات (به علت جنگ اوکراین) کمک کند اما حالا سیاستمداران هندی از تداوم و طولانی شدن جنگ و ایجاد بحران غلات و گندم در دنیا ترسیده‌اند و می‌خواهند گندم خود را نگه دارند.

همچنین، بر اساس گزارش نیویورک تایمز، آغاز موج گرما در هند و افزایش دما در فصل برداشت گندم و احتمال آسیب دیدن برخی از مزارع، در این تصمیم دولت و نگرانی‌اش از کمبود گندم در خود هندوستان نقش داشته و این کشور را بر آن داشته که چنین تصمیمی بگیرد. بر اساس اعلام سازمان تجارت خارجی هند، مقامات این کشور به دلیل ترس از به خطر افتادن امنیت غذایی خود، صادرات گندم را از روز شنبه ممنوع کردند.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا (یکی از آژانس‌های سازمان ملل متحد) ممکن است ۴۷ میلیون نفر دیگر از مردم دنیا به جمع گرسنگان اضافه شوند و در مسیر سختی قرار بگیرند. این در حالی است که اثرات جنگ اوکراین پی در پی به بحران فعلی اضافه می‌شود و باعث بالارفتن عجیب قیمت مواد غذایی و به خصوص غلات می‌گردد.

اقدام هند در حالی رخ داده که این کشور چندی پیش به مقامات بین المللی اطمینان داده بود که مرزهای خود را به روی خریداران گندم باز می‌کند و اجازه نمی‌دهد وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین باعث به هم خوردن بازار غلات و گندم جهانی و پاره شدن افسار قیمت‌ها شود.

اگرچه هند قول داده به کشورهایی که با کمبود شدید گندم روبه رو بوده و به عبارتی خطر قحطی آنها را تهدید می‌کند، گندم بفروشد اما مشخص است که تصمیم هند باعث ایجاد یک بحران در دنیا می‌شود. بر اساس گزارش الجزیره، کشورهایی همانند سریلانکا و بنگلادش و نپال از جمله مشتریان اصلی گندم هند هستند و افزایش احتمالی قیمت گندم و کاهش میزان صادرات آن (در صورت موافقت هند به انجام این کار) آسیب شدیدی به اقتصاد نسبتاً ضعیف این کشورها خواهد زد و تعداد گرسنگان را در این کشور افزایش خواهد داد.

بر اساس گزارش آسوشیتد پرس و به نقل از الجزیره، قبل از جنگ اوکراین و روسیه، کیف و مسکو یک سوم صادرات جهانی گندم و جو را به خود اختصاص می‌دادند، در حالی که صادرات اوکراین پس از عملیات نظامی روسیه در ۲۴ فوریه و به دنبال بسته شدن بنادر و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی و مزارع غلات، کاهش قابل توجهی پیدا کرد. روسیه نیز با تحریم کشورهای غربی و سازمان ملل مواجه شد و همین عامل، عرضه غلات به بازارهای جهانی را کاهش داد. بر اساس گزارش الجزیره، مصر یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم است که نوسانات بازار غلات بر روی اقتصاد این کشور و افزایش تعداد گرسنگان آن تأثیر گذاشته است. در این رابطه، علی مصیلحی، وزیر تجارت مصر روز یکشنبه گفت که تصمیم هند برای ممنوعیت صادرات گندم در مورد برخی از دولت‌ها از جمله دولت قاهره اعمال نمی‌شود. وی افزود: در حال مذاکره با هند، استرالیا، قزاقستان و فرانسه برای انعقاد قراردادهای خرید مستقیم تجارت گندم هستیم.

کارشناس اقتصاد بین الملل