نوبر قیمت نوبرانه ها!

فرزانه مستاجران فصل دگرگونی طبیعت ، ماه پایانی خود را سپری میکند. در فصل اعجاب انگیز بهار ، تغییرات فراوانی در شیوه زندگی ما ایجاد می شود. تفریحاتمان، لباسمان و حتی تغذیه مان در این فصل کاملا با فصول دیگر متمایز است. و اکنون در روزهای آغازی ماه سوم از این رویداد بزرگ هستیم که […]

فرزانه مستاجران

فصل دگرگونی طبیعت ، ماه پایانی خود را سپری میکند. در فصل اعجاب انگیز بهار ، تغییرات فراوانی در شیوه زندگی ما ایجاد می شود. تفریحاتمان، لباسمان و حتی تغذیه مان در این فصل کاملا با فصول دیگر متمایز است. و اکنون در روزهای آغازی ماه سوم از این رویداد بزرگ هستیم که با ماه مبارک رمضان هم مقارن شده است و تقارن دو دگرگونی چه تغییرات شگرفی میتواند در سبک زندگی ما ایجاد کند.

یکی از تغییرات این فصل و این ماه ، تغییر در الگوی غذایی مان است.البته این واقعیت را باید پذیرفت که افراد معمولاً به دنبال الگوی غذایی می‌روند که مورد علاقه آن‌ها است و این علاقه هم به علت عادات غذایی خانواده در ابتدای زندگی، در آن‌ها شکل گرفته است، ولی واقعیتی را که این قبیل افراد در نظر نمی‌گیرند و به آن توجه نمی‌کنند آن است که وفور برخی مواد غذایی در بازار و دسترسی اشخاص به پاره‌ای از مواد خوراکی که دقیقاً مربوط به فصل است در شکل گرفتن الگوی غذایی جامعه، تأثیر بسزایی دارد.ضمن اینکه در ماه رمضان فارغ از فصل قرار گیری در آن یک سری از خوراکی ها مانند خرما و شکر مورد مصرف بیشتری قرار میگیرد. کمیاب شدن برخی مواد غذایی مانند میوه جات زمستانی (سیب ، پرتقال) در بهار باعث می شود تغییر قیمت محسوسی در این دسته از میوه ها ایجاد شود اما متاسفانه میوه های فصل بهار هم که به نوبرانه  ها معروف هستند با قیمت های هنگفتی پا به بازار میگذارند . میوه هایی که دلبرانه است اما هر کسی توان خریدش را ندارد. با وجود کمبود سیب و پرتقال در بازار اما باز هم مردم به دلیل قیمت بالای میوه های نوبرانه ترجیح میدهند از میوه های زمستانی خرید کنند  حال آنکه گفته می شود  بهتر است در هر فصل، از میوه‌های موجود در آن فصل استفاده نماییم، زیرا میوه‌هایی که کمیاب هستند معمولاً در انبار نگهداری می‌شوند. موادی که به هر طریقی نگهداری می‌شوند- بخصوص میوه‌ها و سبزی‌ها- از نظر تغذیه‌ای، مقدار زیادی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند و در برخی از موارد از مواد شیمیایی برای نگه داری طولانی مدت آنها استفاده می شود.

از طرفی امسال میوه های بهارانه ای مثل  توت‌فرنگی، شاه‌توت، توت سفید، سیب گلاب، هندوانه، طالبی، گرمک، آلو، هلو، شلیل و زردآلو پا به بازار گذاشته اند و اتفاقا به دلیل بارندگی های مناسب امسال به وفور هم یافت می شوند اما چه قشری توان خرید گیلاس و زردآلوی ۳۰ هزار تومانی را دارد؟ طالبی که پارسال با کیلویی حداقل ۵۰۰ تومان به فروش می رسد چرا امسال باید حداقل ۵۰۰۰ تومان باشد؟ قبلا مردم بر این عقیده بودند که  قیمت میوه‌های نوبرانه بطور معمول خیلی گران‌تر از میوه‌هایی است که در فصل مربوطه به وفور در اختیار همگان قرار دارند؛ بنابراین بهتر است میوه‌ها و سبزی‌ها را زمانی خریداری نماییم که تازه و رسیده باشند و به مقدارکافی در مراکز فروش سبزی و میوه وجود داشته باشند، زیرا چنین میوه‌ها و سبزی‌هایی از هر نظر مفیدتر و مناسب‌ترند اما چند سالی است میوه های بهاری نوبرش را آورده اند! و در پایان فصل برداشت هم همچنان از قیمتشان کاسته نمی شود. متاسفانه هم زمان شدن ماه رمضان هم با این فصل بر حساسیت امر افزوده و روزه داران سعی میکنند در وعده های غذایی خود میوه را بگنجانند به همین دلیل تقاضا ی بیشتر باعث افزایش قیمت ها شده است. صادرات بی رویه نیز مزیدی بر علت شده و عرب های حاشیه نشین با پرداخت بهایی اندک به دلار و دینار به راحتی میزان زیادی از محصولات امسال را خریداری کرده اند. به نظر می رسد به حرمت روزه داران این ماه هم که شده نیاز است قیمتها در بازار میوه بازنگری شود.