نصف جهان پایتخت فوتی‌های موتورسوار شد

    دریا قدرتی پور اجساد پراکنده و چهره‌های مصیبت زده، تابوتی به نام خیابان، تصویری کوتاه از مرگی است که سالانه هزاران نفر را به کام خود می‌کشد و همچنان موتورسواران بر پله اول جانباختگان هستند. با وجود اینکه رئیس پلیس راهور استان از کاهش ۷ درصدی آمار جانباختگان حوادث رانندگی و کاهش ۱۸ […]

 

 

دریا قدرتی پور

اجساد پراکنده و چهره‌های مصیبت زده، تابوتی به نام خیابان، تصویری کوتاه از مرگی است که سالانه هزاران نفر را به کام خود می‌کشد و همچنان موتورسواران بر پله اول جانباختگان هستند.

با وجود اینکه رئیس پلیس راهور استان از کاهش ۷ درصدی آمار جانباختگان حوادث رانندگی و کاهش ۱۸ درصدی تعداد جانباختگان موتورسیکلت سواران در ۷ ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبر می‌دهد، اما همچنان اصفهان به عنوان پایتخت فوتی‌های راکبان موتورسوار لقب گرفته است.

بیش از ۷۰ درصد کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی در سال گذشته مردان بوده‌اند و آمارها شواهد خوبی هستند که نشان می‌دهد در ۹ ماهه امسال تصادفات درون شهری در مجموع جان ۲۶۵ نفر را گرفته که صد و ۳۴ نفر از آنها را جانباختگان موتورسوار تشکیل می‌دهند. این تعداد نسبت به ۹ ماهه سال گذشته معادل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

با اینکه سال‌هاست طرح امنیت اجتماعی در ابعاد مختلف انجام می‌شود و گاه و بیگاه در راستای این طرح اقدام به جریمه و توقیف موتورهایی می‌شود که صاحبان آنها از کلاه ایمنی برخوردار نیستند، اما باز هم خروجی این قانون چندان دلچسب نیست و هنوز هم بیشترین فوتی‌های ناشی از تصادفات درون شهری موتورسواران هستند.

به گفته فرمانده انتظامی استان اصفهان، دلیل فوت ۸۰ درصد از راکبان موتورسیکلت عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه وارده به سر است.

سردار معصوم بیگی راهکار این مساله را جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی به‌جای بنزینی، می داند، فرهنگ‌سازی درخصوص استفاده صحیح از موتور، آموزش روزانه ۱۰۰ موتورسوار و برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف از اقدامات پلیس بوده که هر بار به اجرا می رسد، اما نتایج آنطور که باید و شاید خوب نیست.

حالا سهم موتورسواران از تصادفات شهری ۵۰ درصد است و اصفهان بر پله اول تصادفات موتور سیکلت قرار گرفته است.

به گفته سردار معصوم بیگی میانگین تصادفات موتورسواران در کشور ۳۵ درصد است در حالی که این آمار در اصفهان به ۵۰ درصد و بالاتر از میانگین کشوری می رسد.

موتورسیکلت، وسیله‌ای است ارزان و کم حجم که همه می توانند از آن استفاده کنند به خصوص در کلان شهری مثل اصفهان که ترافیک زیاد است، این وسیله مورد استقبال زیادی قرار می گیرد. وسیله ای که حالا با مرگ های ناگوار گره می خورد.

 در این زمینه رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی استان اصفهان نیز با اشاره به رنج سنی موتور سواران در اصفهان، ۷۰ درصد سن فوتی‌های موتورسیکلت اصفهان را بین ۱۸ تا ۲۵ ساله دانسته و می گوید: این استان همچنان در حوزه سهم فوتی‌های حوادث موتورسیکلت در رتبه نخست است.

سرهنگ سرهنگ محمدرضا محمدی از این وسیله به نوعی راکب مرگ نام می برد و ادامه می دهد: هر ساله ما شاهد افزایش تصادفات منجر به فوت در رابطه با راکبان این وسیله نقلیه داشته ایم و به همین خاطر با جلوگیری از ورود موتورسیکلت ها به بزرگراهها، مسدود نمودن کارت سوخت موتورسیکلت های متخلف که به تذکرات پلیس توجه نمی کنند، آموزش موتورسیکلت سواران در مراکز ترخیص موتور و در پلیس راه و چاپ انواع کتابچه آموزشی و cd برای موتور سواران سعی کرده ایم که در جهت پیشگیری از تصادفات گام برداریم.

بر خلاف تصادفات عابران پیاده که معمولا در بین میانسالان اتفاق می افتد، جمعیت جوان برای فرار از ترافیک و قانون‌های راهنمایی و رانندگی ترجیح می دهند از این وسیله استفاده کنند حتی بسیاری از موتورسواران قانون را دور می‌زنند.

حالا هر چه هم که جریمه ها افزایش یابد تا وقتی که فرهنگ مردم در زمینه رعایت قانون و مقررات پایین باشد، باز هم پلیس در کاهش چشمگیر این حوادث موفق نخواهد بود و تنها درصد کمی را می تواند تقبل کند، بنابراین دغدغه تمام مسئولین و مردم عدم توجه موتورسواران به قوانین راهنمایی و رانندگی است.

مسئولان راهنمایی رانندگی با تاکید می گویند که از موتورسواران گله مند هستند، چرا که در قرن بیست و یکم که تمام کشورها در اوج ترقی و پیشرفت هستند درست نیست که اصفهان، مشکل فرهنگ صحیح استفاده از این وسیله را داشته باشد. آنها تاکید می کنند که در اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی شایسته نیست که موتورسواران به قوانین راهنمایی و رانندگی بی توجه باشند این نوع رانندگی تمام خوبی ها و زیبایی های اصفهان را تحت پوشش قرار می دهد و ما بایستی به این باور برسیم که وضع قوانین از جمله قوانین راهنمایی و رانندگی برای امنیت، انظباط و آرامش مردم است و تخلف از آن تجاوز به حقوق دیگران بوده و چهره شهر را به هم می زند.

اتوبان چمران، بزرگراه شهید حبیب‌الهی، اتوبان شهید خرازی، بزرگراه شهید بابایی، خیابان کاوه، خیابان جی و خیابان امام خمینی (ره) از جمله پرترددترین محل‌های اصفهان هستند که هر روز شاهد تصادفات ناگوار موتورسواران و فوت سرنشینان آن هستیم و با تمام تدابیری که پلیس انجام می دهد باز هم این راکبان مرگ هستند که اتوبان ها را برای تردد انتخاب می کنند و به نظر می رسد اقدامات پلیس برای مقابله با موتورسواران متخلف، مسکنی چندروزه و مقطعی است.

به گفته رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی استان اصفهان ما باید فرهنگسازی کنیم، حالا یا از طریق رسانه های جمعی یا صدا و سیما فرقی نمی کند، مردم باید پی ببرند که بزرگراه جای موتور سیکلت نیست. پلیس آنچه که در توان دارد را انجام می دهد این مردم هستند که باید به اثرات سوء توجه نکردن به قوانین پی ببرند.