نشست « صمیمانه با مدیر » شهردار خور و مدیر مسئول روزنامه اخبار اصفهان برگزار شد؛

خور و بیابانک شهری در دل کویر است که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد، در واقع سزمینی آکنده از شگفتی است. طبق برخی اسناد قدمت خور و بیابانک به قبل از اسلام و زمان ساسانیان می‌رسد. وجود تپه‌های ۴ هزار ساله باستانی ایراج و آثار تاریخی چون قلعه بیاضه و جندق که هر کدام قدمتی بیش […]

خور و بیابانک شهری در دل کویر است که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد، در واقع سزمینی آکنده از شگفتی است. طبق برخی اسناد قدمت خور و بیابانک به قبل از اسلام و زمان ساسانیان می‌رسد. وجود تپه‌های ۴ هزار ساله باستانی ایراج و آثار تاریخی چون قلعه بیاضه و جندق که هر کدام قدمتی بیش از سه هزار سال دارد از پیشینهٔ کهن آن حکایت می‌کند. این دیار شهر بزرگان و مفاخر زیادی همچون حبیب و ابولحسن یغمایی نیز می‌باشد. صبحانه با مدیر این هفته را میزبان سید حیدر ثمریان شهردار شهر خور بودیم مردیکه اگر چه بیش از یک سال و سه ماه نیست که به عنوان شهردار در این شهر مشغول خدمت است اما در جهت پیشرفت صنعت گردشگری برنامه‌های بزرگی را به اجرا در آورده است. آنچه می‌خوانید ماحصل گفتگوی ما با اوست.

  • شنیده‌ایم پروژه‌های بزرگ هتل سازی در زمینه گردشگری در شهر خور در حال اجرا است لطفاً در این رابطه توضیح دهید.

بله درست است، پس از بررسی‌های زیاد متوجه شدیم که ما در شهر خور پتانسیل لازم برای احداث هتل را داریم و طبق مذاکراتی که با استانداری اصفهان داشتیم برای مشارکت با بخش خصوصی در این رابطه اعلام آمادگی کردیم، البته در شهر خور در چهار زمینه آمادگی کامل برای حضور سرمایه گذار و بخش خصوصی را داریم که یکی از آن موارد احداث هتل است. در کنار ساخت هتل، احداث بازارچه سنتی، ایستگاه cng و مباحث گردشگری را نیز دنبال می‌کنیم و در این رابطه فرش قرمز زیر پای سرمایه گذارانی که با ما همراه شوند پهن خواهیم کرد.

  • در مورد احداث بازارچه سنتی بیشتر برایمان بگویید.

این بازارچه کاملاً سنتی است که در ۶ هزار متر مربع مساحت در چهار فاز احداث می‌شود که فاز اول آن بازارچه، فاز دوم مجموعه فرهنگی فاز سوم رستوران و فاز چهارم پارکینگ و مهمان پذیر خواهد بود. در حال حاضرکار در مرحله ریختن فونداسیون است. البته مشکلات زیادی داشتیم در مسیر اجرای این پروژه اما موفق شدیم. این بازارچه دارای ۳۰ مغازه است که به صورت رواق و بازارچه است که به سبک سنتی و قدیمی احداث می‌شود.

این مغازه‌ها را در اختیار افرادی که صنایع دستی دارند به صورت رایگان به مدت ۶ ماه قرار می‌دهیم تا صنایع دستی را در همین مکان‌ها تولید کنند و گردشگر از نزدیک با نحوه تولید آنها آشنا شده و خرید نماید، پس از شش ماه نیز به صورت شراکتی از سود شهرداری با تولید کنندگان شریک می‌شود.

  • هزینه اجرای این پروژه عظیم از کجا تأمین شده است؟

 خدا را شکر توانستیم یک وام قرض الحسنه ۶ میلیاردی از سازمان شهرداری‌ها و از محل اعتباری که برای شهرهایی که درآمد پایدار می‌خواهند ایجاد کنند دریافت کنیم.

  • وضعیت بوم گردی و توسعه صنعت توریسم در خور چگونه است؟

 در شهر خور آمار بیکاری بسیار پایین است چرا که بوم گردی به خوبی اجرا شده و در کنار آن امکانات گردشگری زیادی برای جذب توریست وجود دارد، در حال حاضر در شهر دو هتل و بیش از ۲۰ خانه بوم گردی داریم و استقبال توریست‌های داخلی و خارجی به قدری زیاد است که تا اردیبهشت ماه سال آینده تمامی ظرفیت‌های پذیرش هتل‌ها و خانه‌های بوم گردی رزرو شده است و در واقع در شهر نیاز به خانه‌های بوم گردی بیشتر برای اقامت گردشگران وجود دارد.

  • شهرداری برای کمک به توسعه صنعت گردشگری در شهرچه اقداماتی انجام داده است؟ لطفاً مشروح توضیح بدهید.

دست سرمایه گذار را باز گذاشتیم تا در هر زمینه‌ای که تمایل دارد در شهر سرمایه گذاری کند، در واقع ما در تلاشیم تا برای کمک به پویایی و اقتصاد شهر و جلوگیری از مهاجرت مردم از هیچ کوششی دریغ نکنیم و تا آنجا که در توانمان است کمک کنیم تا شهر آبادتر شود. متاسفانه تبلیغات آنچنان که باید برای شناسایی جذابیت‌های شهر خور انجام نشده است در حالیکه بوم گردی و صنایع دستی خور بی نظیر است و البته دو سرمایه گذار در این رابطه برای شناسایی بوم گردی و صنایع دستی وارد عمل شدند و در راستای جذب توریست‌های خارجی در اینجا به خوبی عمل کرده‌اند و توانستند جذب توریست خوبی داشته باشند. در واقع همت بچه‌های کویر و سخت کوشی آنها زبان زد است و در خور نیز جذابیت‌ها بی نظیر است اما متاسفانه هنوز تبلیغات آنگونه که باید انجام نشده است، در خور ما با توجه به کم آبی، کشت محصول خاصی نداریم و تنها صنعت ما بوم گردی است که به خوبی می‌توان به روی این صنعت سرمایه گذاری کرد. در حال حاضر نیز مشغول مذاکره برای ساخت یک هتل در خور هستیم چرا که با توجه به جذابیت‌های موجود به خوبی می‌توان در این زمینه موفق بود.

  • در ادامه اشاره‌ای هم به فعالیت‌های عمرانی انجام شده داشته باشید.

به خاطر دور بودن این شهر، مردم سالها از نعمت گاز محروم بودند و امسال خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده و همت مسئولین مردم خور از نعمت گاز برخوردار هستند و لوله کشی گاز به خانه‌های آنها انجام گرفت. همچنین سال گذشته بالغ بر دو و نیم میلیارد تومان تنها هزینه آسفالت معابر را پرداخت کنیم. البته رصد خانه‌ای نیز در نظر داریم تا در دل باغ‌های خرما ایجاد کنیم که در این رابطه نیز نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم.

  • صنایع دستی و محصولات خور را بیشتر معرفی کنید.

صنایع دستی و غذای سنتی همچنین مناطق گردشگری یکی از جذابیت‌های اصلی خور است به طوریکه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی کیلومترها راه را طی می‌کنند تا به اینجا بیایند و از دیدن زیبایی‌های این شهر لذت ببرند، از جمله صنایع دستی این شهر می‌توان به گلیم بافی، حصیر بافی، تولید پلاس که با موی شتر درست می‌شود، تسبیحی که با مغز بادام تلخ درست می‌شود و بسیار زیبا است، عبا بافی، کرباس بافی و گیوه بافی اشاره کرد. البته در کنار این هنرهایی که می‌توان دید، این شهر بزرگترین مرکز پرورش شتر است و گوشت و شیر شتر و لبنیات تولیدی از آن بی نظیر است.

  • مطمئناً شهر خور دارای محله‌های قدیمی است که زیبایی‌های این شهر را دو چندان می‌کند اینطور نیست؟

بله خور از ۴ محله سنتی تشکیل شده که این محله‌ها بسیار زیبا است و دارای بافتی سنتی است که با رایزنی‌های انجام شده احیای بافت سنتی به شکل قدیم در دستور کار است به طوریکه آسیاب‌های قدیمی نیز احیا و کوچه‌ها سنگ فرش می‌شود. این را نیز باید بگویم که خور دارای دو قنات به نام‌های کلاقو و ده زیر است که این دو قنات بیش از ۴۰۰ سال قدمت داشته و در حال حاضر نیز آبیاری نخلستان‌ها و همچنین زمین‌های کشاورزی از این دو قنات تأمین می‌شود.

  • در خور علاوه بر بوم گردی منحصر به فرد و صنایع دستیش چه مناطق گردشگری دارد؟

دریاچه نمک، پوسته نمکی پلایا، درخت سرو ایراج، دره‌ها و کتل های وحشت زا، نیزارها و ریگزارهای اطراف روستای مصر، تپه‌های بزرگ شنی، آسمانی پرستاره همه از زیبایی‌های افسونگر این شهر کویری است. از دیگر جاذبه‌های شهر نیز می‌توان به مسجد عرب‌ها، قلعه جندق، قلعه گرمه، خانه یغما، مسجد دارالشفا، آب انبار ادیب، بقعه شمس الدین، قلعه ایراج مسجد جامع فرخی، تخت عروس، تخت عباسی، کمال الدین سید داوود، امامزاده ابا محمد ابراهیم و غیره اشاره کرد. خور سرزمینی است پوشیده از گیاهان تاغ، گز، هنگ، روناس، اسکمبیل، اشنو، قیچ، ریواس، پر سیاوش، شیرین بیان با گونه‌هایی از حیات وحش نظیر کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، سمور که همه ره‌آورد طبیعت خشک منطقه است. از دیگر دیدنی‌های خور و بیابانک نخلستان‌هایی با قدمتی کهن است که از مشهورترین نخلستان‌های اصفهان به شمار می‌آید. علم گردانی، جشن سده، کشتن نخل و شب بی بی هور از رسوم خاص منطقه است. همچنین زعفران، پسته، خرما، داروهای گیاهی، لبنیات و انار از سوغات‌های خور و بیابانک محسوب می‌شود. موقعیت ویژه ژئومورفولوژیکی، خور را از نظر بیابان گردی و اسکی روی ماسه تبدیل به سرزمینی لبریز از جاذبه‌های اکوتوریستی کرده است.

مریم یادگاری