نان و نت؛ جدی‌ترین دوگانه سفره‌ها

نه‌تنها کسب‌وکارهای کوچک، آنلاین شاپ‌ها و کسب‌وکارهای مبتنی بر اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند و افرادی که جمعیت آن‌ها هم کم نیست، کار خود را ازدست‌داده‌اند. بلکه خطوط تولید از خط تولید لبنیات و دارو گرفته تا تولید فولاد و نساجی در این شرایط دچار مشکل شده‌اند چراکه خطوط تولید هم مبتنی بر اینترنت، هوش مصنوعی، فنّاوری‌های IT و ITC هستند

مریم یادگاری : بیش از یک ماه است که اختلالات اینترنتی و قطع برخی پیام‌رسان‌ها در سطح کشور و به جهت حفظ امنیت و آرامش انجام‌گرفته ولی این اتفاق در حالی رخ‌داده که این شبکه‌های ارتباطی امروز بیش از هر زمان دیگری به زندگی اقتصادی ده‌ها میلیون ایرانی گره‌خورده است و قطع اینترنت نه‌تنها به آن‌ها بلکه به اقتصاد کلان نیز آسیب رسانده است.

  • وابستگی اقتصاد ۹ میلیون نفر به‌صورت مستقیم به اینستاگرام

بیش از یک‌میلیون ۷۰۰ هزار کسب‌وکار کوچک ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند، تعداد کسب‌وکارهای بزرگ مرتبط با اینستاگرام ۲۰۰ هزار و تعداد کسب‌وکارهای بومی و استانی ۵۰۰ هزار است. آمارها از وضعیت شبکه‌های اجتماعی ایران نشان‌دهنده این است که اقتصاد ۹ میلیون نفر به‌صورت مستقیم به اینستاگرام وابسته است ضمن اینکه حجم بازار اینستاگرام بین ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان است و تأثیر قطع اینترنت بر کسب‌وکارهای کوچک به‌سادگی قابل‌محاسبه نیست به‌خصوص آنکه اغلب این کسب‌وکارها کاربران عادی هستند که به‌صورت خانگی مشغول به یک فعالیت کوچک اقتصادی می‌باشند. واتس‌اپ، محبوب‌ترین پیام‌رسان مورداستفاده ایرانیان نیز تأثیر ویژه‌ای در سهولت کسب‌وکارهای اینترنتی و حتی غیر اینترنتی داشته است و تقریباً کسب‌وکاری نیست که امروز از واتس‌اپ استفاده نکند. از مغازه‌های خشک‌شویی و فتوکپی گرفته تا تیم‌های مختلف در شرکت‌های بزرگ همه از واتس‌اپ استفاده می‌کنند. واتس‌اپ امروزه به یک ابزار در دسترس و سریع برای پشتیبانی میلیون‌ها کسب‌وکار اینترنتی و حتی فیزیکی درآمده و ازاین‌جهت حذف آن از اقتصاد این کسب‌وکارها باعث افزایش قابل‌توجه هزینه اقتصادی می‌شود.

  • ادامه حیات در اقتصاد منهای اینترنت، غیرممکن است

درمجموع ادامه حیات در اقتصاد منهای اینترنت، برای فعالان اقتصادی غیرممکن است و تداوم محدودیت و اختلال در شبکه‌های مجازی، نه‌تنها به اقتصادهای کوچک بلکه به اعتبار صنعتگران و تجار در بازارهای جهانی هم لطمه زده و این تحدید اینترنت خود باعث تهدید رشد اقتصادی خواهد شد. چراکه قطع اینترنت، تولید در نیمی از بخش‌های اقتصاد ایران را محدود می‌کند و نرخ رشد اقتصادی به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

 

  • تماس‌های تجاری بین تجار ایرانی و خارجی قطع شد

حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران است وی با تأکید بر اینکه هرگونه اتفاقاتی که موجب نا اطمینانی در اقتصاد کشور شود، تأثیر مستقیم و معناداری بر سرمایه‌گذاری و تجارت و رشد اقتصادی داشته و خواهد داشت، ادامه داد: اتفاقات اخیر و قطع اینترنت در تجارت که می‌تواند یک فعالیت کوتاه‌مدت باشد اثر می‌گذارد و به‌طور مشخص محدود کردن اینترنت، فیلتر شدن برخی از پلتفرم‌های در یک ماه گذشته هم بر روی کاهش تولید و هم بر کاهش تقاضای مؤثر و هم تجارت اثرگذار بوده است. سلاح ورزی افزود: یکی از تأثیرات اقتصادی محدود کردن اینترنت ازلحاظ اعتباری بر روی تجارت ایران اثر گذاشته به‌طوری‌که با توجه به فیلتر و محدود شدن اینترنت تماس‌های تجاری که از طریق پلتفرم‌های پیام‌رسان بین تجار ایرانی و خارجی انجام می‌شد، قطع شدند.

  • کاهش اشتغال هم اتفاق خواهد افتاد

 وی ادامه داد: نه‌تنها کسب‌وکارهای کوچک، آنلاین شاپ‌ها و کسب‌وکارهای مبتنی بر اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند و افرادی که جمعیت آن‌ها هم کم نیست، کار خود را ازدست‌داده‌اند. بلکه خطوط تولید از خط تولید لبنیات و دارو گرفته تا تولید فولاد و نساجی در این شرایط دچار مشکل شده‌اند چراکه خطوط تولید هم مبتنی بر اینترنت، هوش مصنوعی، فنّاوری‌های IT و ITC هستند و همچنین خارج از کارخانه هم موضوعاتی مانند لجستیک، ثبت سفارش، بازاریابی و برنامه‌های مالی و ارزی بر پایه اینترنت هستند و با این شرایط شاهد کاهش فروش، کاهش سود و به دنبال آن اثرگذاری این روند بر روی اشتغال خواهیم بود.

  • لغو برخی از سفرهای تجاری به ایران

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه از لغو برخی از سفرهای تجاری به ایران در یک ماه گذشته خبرداد و گفت: متأسفانه در این مدت‌زمان برخی از هیئت‌های تجاری ازجمله هیات تجاری لهستان که از گذشته اعلام تمایل و تقاضای سفر تجاری به ایران را داشتند، متأسفانه سفر خود را لغو کردند و از حضور در ایران منصرف شدند.