مسئولان ایرانی منتظر بایدن

فرزانه مستاجران بالاخره بعد از چالش های فراوان بایدن برای مدت ۴ سال صاحب کاخ بیضی شکل سفید شد و توانست در آنجا ساکن شود. سکونتی که از روزهای ابتدایی خود خبر ساز شد و رسانه های زیادی به آن پرداختند. این در حالی‌است که آمار مرگ و میر ناشی از گسترش کووید-١٩ در همین […]

فرزانه مستاجران

بالاخره بعد از چالش های فراوان بایدن برای مدت ۴ سال صاحب کاخ بیضی شکل سفید شد و توانست در آنجا ساکن شود. سکونتی که از روزهای ابتدایی خود خبر ساز شد و رسانه های زیادی به آن پرداختند. این در حالی‌است که آمار مرگ و میر ناشی از گسترش کووید-١٩ در همین ایام از ۴۰۰هزار نفر در آمریکا فراتر رفت و تخمین زده می‌شود در ۱۰۰روز نخست کاری بایدن از نیم میلیون نفر هم بگذرد. وحالا همه  از بایدن انتظار شگفتی دارند و توقعشان از نفر اول آمریکا به قدری بالا رفته که انتظار دارند ویرانی های دولت ترامپ و حاصل از کرونا به سرعت التیام بخشیده شود.

بایدن درست قبل از ظهر روز بیستم ژانویه دست خود را بر روی کتاب مقدس قرار داد و سوگند خورد که از قانون اساسی به‌عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده حراست کند.  این اولین قدم برای بازگشتن ظاهری به دموکراسی بود. «دموکراسی پیروز شد» قسمتی از سخنرانی بایدن درمراسم سوگندش بود. نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری در حالی سوگند وفاداری یاد کرده و مردم را به وحدت فرا می‌خواند که در جایگاه سوگند‌خوردن فرانکلین روزولت ایستاده بود. بایدن گفت که همچنان این کشور به رهبری چون فرانکلین روزولت نیاز داشت، اکنون نیز به همان شیوه رهبری نیازمندیم چرا‌که او متعلق به خودش نبود، بلکه متعلق به دیگران بود. روزولت رئیس‌جمهوری بود که میان ما تفرقه نینداخت و ما را متحد کرد.

روزولت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۳۲، رئیس‌جمهور جمهوری خواه وقت هربرت هوور را به‌طور قاطع شکست داد. روزولت وقتی به ریاست جمهوری رسید که آمریکا در میانهٔ وخیم‌ترین بحران اقتصادی در تاریخ خود بود. روزولت در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری خود، قوانین فدرال بی‌سابقه‌ای مطرح و فرمان‌های اجرایی صادر کرد که منجر به نیو دیل شد— برنامه‌های گوناگونی که برای فراهم آوری مشاغل حکومتی برای بیکاران، بازیابی اقتصادی و اصلاحات وال استریت، بانک‌ها و حمل و نقل طراحی شده بودند. او برنامه‌های متعددی را برای حمایت از بیکاران و کشاورزان، و برای تشویق رشد سندیکاها و مقررات‌گذاری بیشتر بر کسب و کار و مالیه ایجاد کرد. برنامه‌های عمده باقی‌مانده شامل کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، و تأمین اجتماعی و چند برنامه کوچکتر از زمان وی در آمریکا به جای مانده است.

 اما برای مردم و مسئولان ایرانی نیز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماهه های اخیر بسیار جذابیت داشت و با انتخاب شدن بایدن مردم امیدوارتر شدند تا شاید تحریم ها کاهش یابد. اما گویا تنها مردم نیستند که امیدوار به التیام تحریم ها از سوی آمریکا هستند و مسئولان نیز چشم انتظار فوری آن هستند. در چند روز گذشته مسئولان کشورمان در گفته های خود انتظارات شان از دولت جدید آمریکا را بیان کرده اند. وزیر امور خارجه کشورمان طی یادداشتی در نشریه «فارین افرز» خاطرنشان کرد که پنجره فرصت برای دولت جدید آمریکا تا ابد باز نخواهد بود و اگر این دولت خواستار تغییر سیاست‌های دولت قبلی در قبال برجام است باید فوراً این کار را انجام دهد. همچنین عراقچی گفته، فقط منتظریم ببینیم رئیس جمهور جدید آمریکا چگونه می خواهد مواضع اشتباه ترامپ را تصحیح کند. آنچه در واشنگتن اتفاق افتاد چهره واقعی دموکراسی آمریکایی را به ما نشان می دهد. اکنون روشن شده است که آنها هیچ حقی ندارند که به هیچکس در دنیا بگویند که مشکلات سیاسی در خانه خودشان را چگونه حل کنند. وزیر امور خارجه درخواست ایران  را واقع گرایانه دانسته و برداشتن تحریم ها  و بازگشت  به توافق هسته‌ای را حق اصلی ایران دانسته است .

باید دید بایدن حاضر است تمام توقعات مسئولان کشور را برای بازگشت به توافق هسته ای انجام دهد یا همچون گذشته فقط در پی آزار مردم کشورمان با اعمال تحریم ها و ممانعت از برنامه های هسته ای است.